وزیر امور خارجه آلمان خواستار کاهش فوری تنش در شرق مدیترانه


وزیر امور خارجه آلمان خواستار کاهش فوری تنش در شرق مدیترانه

هایکو ماس در سفر به آتن بر لزوم فوری کاهش تنش یونان و ترکیه در خصوص اختلافات در دریای مدیترانه تاکید کرد. 

وزیر امور خارجه آلمان خواستار کاهش فوری تنش در شرق مدیترانه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان امروز در سفر به آتن بر لزوم فوری کاهش تنش و مذاکره میان یونان و ترکیه در خصوص اختلافات بر سر اکتشافات نفتی که نگرانی جدی برای صلح در منطقه به دنبال دارد تاکید کرد.
هایکو ماس پیش از سفر به آنکارا در چارچوب ماموریت میانجی گری در آتن گفت چرخه تشدید تنش‌ها میان دو همسایه بسیار نگران کننده است.
وی هشدار داد کوچکترین جرقه می‌تواند به فاجعه منجر شود.
آلمان هم اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.
وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به نشست وزیران امور خارجه اروپا در این باره در روز‌های پنجشنبه و جمعه در برلین گفت ما به طور مطلق و فوری به نشانه‌های کاهش تنش و اراده برای گفتگو نیاز داریم.
هایکو ماس پس از دیدار با کاریاکاس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان و نیکاس دندیاس وزیر امور خارجه این کشور پایان دادن به همه فعالیت‌های مخرب در شرق مدیترانه را خواستار شد. این در حالیست که آنکارا قدرت نمایی را در منطقه مورد مناقشه غنی از نفت افزایش داده است.
وزیر امور خارجه آلمان ضمن ابراز همبستگی با یونان به عنوان کشور عضو اتحادیه اروپا گفت: هیچکس نمی‌تواند از تقابل نظامی میان کشور‌های همسایه و عضو ناتو نفعی ببرد. به گفته وی حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در شرق مدیترانه تنها با گفتگوی مستقیم میان ترکیه و یونان امکان پذیر خواهد بود.
نیکاس دندیاس با استقبال با ابتکار عمل آلمان اعلام کرد یونان آماده مذاکره بود، اما گفتگو نمی‌تواند با تهدید صورت گرفت. وی تحریم‌های اروپایی علیه ترکیه را خواستار شد.
آنکارا به دلیل نگرانی از کنار گذاشته شدن از اشتراک ذخایر گسترده گاز طبیعی منطقه ۱۰ اوت ناو‌های جنگی خود را به منطقه مورد مناقشه با یونان اعزام کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم خوشحال از کشف یک میدان گازی قابل توجه در دریای سیاه، جمعه اعلام کرد کشورش روند اکتشافات در شرق مدیترانه را تسریع خواهد کرد.
یکشنبه آنکارا تصمیم گرفت حضور ناو لرزه نگار اوروچ را در این منطقه به مدت چهار روز تا ۲۷ اوت تمدید کند.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آنکارا خواست فورا اکتشافات گازی خود را در مدیترانه متوقف کند. هایکو ماس قرار است عصر امروز در آنکارا با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار کند.
آنکارا و آتن از برگزاری رزمایش در شرق مدیترانه از سه شنبه خبر دادند.
در یونان این رزمایش شامل تمرین هوایی در سواحل جزایر کرت، کارپاتوس و کاستلوریزو است و بنابر اعلام منابع نظامی تنها نیرو‌های یوناین در آن مشارکت دارند.
وزارت دفاع ترکیه هم اعلام کرد این رزمایش انتقالی با حضور ناو‌های ترکیه و متحدانش سه شنبه در جنوب جزیره کرت برگزار می‌شود.
اردوغان دوشنبه اعلام کرد از این پس یونان مسئول کوچکتین حوادث در منطقه خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی