پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز 60 طرح توسعه فناوری دارد


پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز 60 طرح توسعه فناوری دارد

تبریز - ایرنا - رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز گفت: در نقشه راه این نهاد تخصصی بیش از 80 طرح پژوهشی و 60 طرح توسعه فناوری وجود دارد که با تعامل مناسب با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و نوآور در حال پیگیری و اجرا هستند.

حسن رضایی حقیقت، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت‌های این پژوهشکده در حوزه ماموریتی و انجام تحقیقات علمی در حوزه طراحی و ساخت بخشی از قطعات مورد نیاز ماهواره برای کشور اقتدارآفرین و غرورانگیز است.

وی با بیان اینکه حوزه فضا، حوزه فعالیت های آینده بوده و عصر ارتباطات بدون این حوزه معنا ندارد، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر کشورهای دنیا و حتی منطقه در بحث های فضایی برنامه های گسترده ای را در حال اجرا داشته و این پژوهشکده نیز زیر نظر پژوهشگاه فضایی ایران در این حوزه فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه فضایی ایران دارای ۵ پژوهشکده است، یادآوری کرد: پژوهشکده های سامانه های ماهواره و سامانه های حمل و نقل فضایی در تهران، پژوهشکده رانشگرهای فضایی در تبریز، پژوهشکده مواد و انرژی در اصفهان و پژوهشکده مکانیک در شیراز در حوزه های ماموریتی مربوطه فعالیت می کنند.

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز گفت: این پژوهشکده علاوه بر حوزه ماموریتی خود به عنوان نماینده حوزه فضا در منطقه شمالغرب کشور نیز فعالیت می کند.

رضایی حقیقت، ادامه داد: این پژوهشکده در سال ۱۳۶۴ با عنوان واحد مهندسی پشتیبانی جنگ جهاد تاسیس و پس از اتمام جنگ تحمیلی و با توجه به لزوم توسعه مراکز تحقیقاتی و علمی کشور و در راستای رفع مشکلات فنی مهندسی با نام مرکز تحقیقات مهندسی آذربایجان شرقی تا سال ۱۳۸۹ فعالیت داشت.

وی یادآوری کرد: در سال ۱۳۸۹با شکل گیری ساختار فضایی کشور، این مرکز به علت برخورداری از توانمندی های تخصصی و دانش فنی با ارتقاء به پژوهشکده رانشگرهای فضایی به پژوهشگاه فضایی ایران ملحق شد و اکنون به یک مجموعه دانشی با محوریت تحقیقات کاربردی و محصول محور تبدیل شده است.

پژوهشکده رانشگرهای فضایی دارای زیرساخت های تحقیقاتی و توسعه است

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز گفت: این پژوهشکده دارای زیرساخت های تحقیقاتی و توسعه ای بوده که می تواند در توسعه علمی و فناوری کشور نقش آفرینی کند و افراد دانش آموخته و نخبه استان را جذب کند.

رضایی حقیقت، با بیان اینکه این پژوهشکده در شرایط فعلی دارای یک سایت پژوهشی آزمایشگاهی با زیربنای یک هزار و ۲۰۰ متر مربعی است، افزود: با اجرای طرح توسعه ای سایت شهید ساسانی ۴ هزار و ۸۴۶ متر مربع به فضای پژوهشی، اداری و آزمایشگاهی افزوده می شود همچنین مجتمع شهید دهقان با مساحت بیش از ۳۴ هزار متر مربع مشتمل بر ۴ هزار و ۳۸۵ مرمربع فضای کارگاهی و ۸۰۰ متر مربع ساختمان اداری از جمله امکانات مورد بهره برداری پژوهشکده برای کاربری های صنعتی و توسعه ایستگاه زمینی رصد ماهواره است.

وی اظهار داشت: این پژوهشکده دارای آزمایشگاه های بالانس فوق دقیق قطعات دوار، اندازه گیری ریز اغتشاشات دینامیکی توسط میز کیستلر، گشتاورسنج دینامیکی، برق، الکترونیک و مخابرات، عمومی برق - الکترونیک، سنجش نور و آکوستیک و گشتاور سنج دینامیکی است.

اجرای ۸۰ طرح پژوهشی و ۶۰ طرح توسعه فناوری در نقشه راه ۷ ساله پژوهشکده

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز با بیان اینکه نگاه به آینده از اولویت های کاری این پژوهشکده است، گفت: در این راستا نقشه راه ۷ ساله تدوین و به پژوهشگاه فضایی ایران ارایه شده و منتظر تایید آن هستیم و کارهایی که هم اکنون در این پژوهشکده انجام می شود در راستای این نقشه راه است.

رضایی حقیقت، افزود: در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و همچنین سند جامع توسعه هوا و فضای کشور، خط مشی پژوهشگاه فضایی ایران و برنامه های راهبردی توسعه ماهواره سنجش از دور و مخابراتی پژوهشگاه مدنظر قرار گرفته و علاوه بر آن ها به حوزه های نوظهور در حوزه فضا مانند منظومه ماهواره ای نیز توجه شده است.

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز گفت: محورهای توسعه پژوهشکده شامل ۳ محور بوده که محور اول حوزه ماموریتی است که در ۵ بخش تعریف شده و بخش اول مربوط به ارتقای سطح ماموریت از المان سازی به زیرسیستم ها است که به علت سابقه خوب پژوهشکده در المان ها، نظیر چرخ عکس العملی و گشتاوردهنده مغناطیسی (مگنتوتورکر)، به طوری که طراحی، ساخت و تست چرخ های عکس العملی مورد استفاده در ماهواره های ظفر ۱ و ۲، پارس ۱، ناهید ۲ و احتمالاً ماهواره بین المللی sss به این پژوهشکده محول شده و در حال انجام و پیگیری می شود.

رضایی حقیقت، ادامه داد: بخش دوم شامل احیای گروه پژوهشی رانشگرهای فضایی است که کمتر به این حوزه توجه شده و اکنون فازهای مطالعاتی ۲ تراستر الکتریکی به این پژوهشکده ابلاغ شده و فعالیت های نرم آن شروع شده است.

وی با بیان اینکه طراحی مفهومی این موتورها آغاز شده است، یادآوری کرد: این موتورها شامل موتور جت مقاومتی و دیگری موتور الکتریکی اثر هال هستند که جزو فناوری های روز دنیا محسوب می شوند.

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز گفت: بخش سوم مربوط به تنوع بخشی و گسترش سبد محصولات این پژوهشکده در المان ها مانند P-POD و آدابتور جدایش و غیره، بخش چهارم ارتقای کیفی محصولات موجود و بخش پنجم توجه جدی به ماهواره های کوچک و کوچک سازی المان ها می شود.

رضایی حقیقت، افزود: حوزه دوم محورهای توسعه پژوهشکده شامل توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی است که با توجه به اهمیت ویژه رانشگرهای الکتریکی، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه رانشگرهای الکتریکی در اولویت برنامه های این پژوهشکده بوده و تکمیل آزمایشگاه حوزه عملگر و مکانیزم نیز در اولویت بعدی است.

وی حوزه سوم محورهای توسعه پژوهشکده را توسعه عمرانی اعلام کرد و اظهار داشت: این پژوهشکده دارای فضای محدود و در یک منطقه شهری قرار گرفته است و داشتن یک فضای بزرگتر با شاکله مناسبت تر برای آن ضروری است.

رضایی حقیقت، ادامه داد: آزمایشگاه موجود، با برنامه های توسعه ای این پژوهشکده فاصله بسیار جدی دارد و راه اندازی یک آزمایشگاه متناسب در طرح توسعه ای این پژوهشکده موجب می شود تا دانشجویان دانشگاه های منطقه بتوانند از امکانات علمی و فنی بالای این آزمایشگاه استفاده کنند.

ضرورت احداث ساختمان جدید و توسعه زیرساخت عمرانی پژوهشکده رانشگرهای فضایی

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز با اشاره به ضرورت احداث ساختمان جدید برای این پژوهشکده به عنوان پیش نیاز برنامه توسعه ای گفت: دو سوم زیربنای این ساختمان به توسعه آزمایشگاه ها و یک سوم بقیه نیز به بخش های اداری و محل استقرار پژوهشگرها اختصاص می یابد.

رضایی حقیقت، با بیان اینکه زمین مورد نیاز برای احداث ساختمان از محل ملک تحت اختیار در منطقه امامیه تبریز تخصیص داده شده است، افزود: تامین مالی و اجرای طرح از طریق تجمیع منابع داخلی پژوهشکده در استان مدنظر است.

وی با اشاره به حوزه ماموریتی این پژوهشکده برای حمایت و پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان، نوآور و استارت آپ ها، اظهار داشت: برای این منظور طرح «ایجاد مجتمع توسعه فناوری های فضایی منطقه شمالغرب کشور» به پژوهشگاه فضایی ایران ارایه شده و کارها برای واگذاری زمین در حال انجام است.

رضایی حقیقت، ادامه داد: با توجه به اینکه بودجه این پژوهشکده از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین می شود، حمایت دستگاه های استانی از این پژوهشکده در روند واگذاری مالکیت زمین و احداث ساختمان این پژوهشکده تاثیر بسزایی در فعالیت های توسعه ای این پژوهشکده می گذارد.

۲۴ طرح پژوهشی در حوزه کاربردی با همکاری دانشگاه تبریز اجرا می شود

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز با اشاره به آثار مثبت وجود این پژوهشکده برای منطقه و استان، گفت: سوق دادن دانشگاه ها به سمت انجام تحقیقات کاربردی، جذب دانش آموختگان و نخبه ها، ایفای نقش در توسعه علمی و فناوری استان و جذب منابع دولتی به استان از تاثیرات مثبت وجود چنین مراکزی است.

رضایی حقیقت، افزود: در این راستا هم اکنون ۲۴ طرح پژوهشی در حوزه کاربردی در این پژوهشکده با همکاری دانشگاه تبریز بصورت قرارداد در حال اجراست.

وی با اشاره به نقش فرهنگی و الگوسازی این پژوهشکده در جامعه، یادآوری کرد: در سال گذشته به منظور توجه به بحث های ترویجی و فرهنگ سازی در حوزه فضایی در بین نوجوانان و هدفمند کردن مطالعات و تاثیر گذاردن بر تربیت نسل آینده، این پژوهشکده برای اولین بار زون نوآوری و فناوری فضایی کشور را در هفتمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی برگزار کرد و امسال نیز برنامه ترویجی و برگزاری کارگاه های نیم روزه در سطح دبیرستان ها را تدوین کرده تا دانش آموزان منتخب ضمن بازدید از پژوهشکده و دستاوردهای آن، با برنامه های فضایی کشور و جهان آشنا یی پیدا کنند.

چاپ و انتشار بیش از ۴۰۰ مقاله از محققان پژوهشکده رانشگرهای فضایی در نشریات علمی - پژوهشی و کنفرانس های ملی و بین المللی

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز با اشاره به اهمیت فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی گفت: بیش از ۴۰۰ مقاله محققان این پژوهشکده در نشریات علمی - پژوهشی و کنفرانس های معتبر ملی و بین المللی چاپ و منتشر شده است.

رضایی حقیقت، افزود: تدوین و ترجمه کتب تخصصی و استانداردهای فضایی، تدوین دانش فنی پروژه ها، برگزاری سمینارهای علمی، همایش و کارگاه های آموزشی مرتبط با حوزه ماموریتی از مهمترین دستاوردهای پژوهشی این پزوهشکده است.

وی دریافت ۴ رتبه در جشنواره بین المللی خوارزمی در دوره های مختلف، ثبت بیش از ۱۶ طرح اختراعی، طراحی و ساخت محصولات زیرسیستمی فضایی کشور، اتمام موفق ۴ پروژه توسعه فناوری فضایی را از افتخارات این پژوهشکده اعلام کرد.

رضایی حقیقت، با بیان اینکه پژوهشکده رانشگرهای فضایی دستاوردهای ارزشمند و قابل اتکایی را در عرصه فناوری فضایی دارد، ادامه داد: این دستاوردها از جمله شامل ساخت انواع چرخ عکس العملی، گشتاوردهنده های مغناطیسی، پین پولر، بوم گرادیان جاذبه، مکانیزم گسترش آنتن، مکانیزم گسترش پنل خورشیدی، مکانیزم نگهداری و رهایش چاقوی حرارتی، مکانیزم محرکه آرایه های خورشیدی، میراگر جریان گردابی مغناطیسی و نمونه های پیش آزمایشگاهی رانشگرهای یونی، الکترواستاتیکی اثر هال و پالس پلاسمایی است.

نخستین آزمایشگاه رانشگر الکتریکی کشور در تبریز طراحی شد

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز گفت: تاسیس نخستین آزمایشگاه پیشرفته رانشگر الکتریکی کشور بالاترین اولویت توسعه آزمایشگاهی پژوهشکده است.

رضایی حقیقت، با بیان اینکه این آزمایشگاه توان تامین نیازهای اساسی کشور در این حوزه را دارد، افزود: در این آزمایشگاه از فناوری‌های پیشرفته پلاسما و کنترل تراست، خلاء پایدار و دمای پایین، الکترومغناطیس، تامین توان و ولتاژ بالا، اتاقهای تمیز و سنجش و اندازه گیری نیروی رانش (میکرو تراست) و غیره استفاده شده و طراحی های آن مطابق با استانداردهای سخت‌گیرانه سازمان فضایی اروپا خواهد بود.

وی طرح آزمایشگاه رانشگرهای فضایی را منحصر بفرد دانست و اظهار داشت: این آزمایشگاه نخستین آزمایشگاه رانشگر الکتریکی در سطح کشور و حتی منطقه خواهد بود و می‌تواند نیازهای اساسی کشور را در حوزه مربوطه تامین کند.

رضایی، با قدردانی از حمایتهای انجام شده تا این مقطع از این پژوهشکده، ادامه داد: توسعه فعالیت های فنی و علمی پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز نیاز به حمایت بیشتر مدیران و مسوولان استانی دارد و حمایت مسئولان استانی در راستای رفع موانع پیش‌رو می‌تواند در تسریع اجرای طرح‌های توسعه‌ای مجموعه پژوهشکده رانشگرهای فضایی مثمر ثمر باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها