در این دوران ۳۰درصد از نیروهای شاغل در صنعت سینما تعدیل شده و تهیه‌کننده‌ها از ترس ادامه بحران از شروع بسیاری از پروژه‌های سینمایی خودداری کرده‌اند. در این میان تنها برد با بازیگرانی بوده که با وجود وضعیت خراب اکران، دستمزدهای خود را پیشاپیش از تهیه‌کنندگان دریافت کرده‌اند یا فارغ از شرایط اکران طلب‌های خود را دریافت خواهند کرد؛ هرچند تداوم روند بحرانی بی‌شک در آینده شغلی آنها نیز موثر خواهد بود. میزان دستمزدها برای ستارگان سینمای ایران هیچ گاه شفاف نبوده اما آنچه از سخنان تهیه‌کنندگان بر می‌آید، حدود نیمی از بودجه فیلم‌ها به پرداخت دستمزد بازیگران اختصاص دارد و برخی ستاره‌ها دستمزدی بین ۷۵۰میلیون تا یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان برای بازی در یک فیلم سینمایی درخواست می‌کنند. این درحالی است که امسال فیلم‌هایی که در حالت معمولی باید حداقل بین ۱۰ تا ۲۰میلیارد فروش را تجربه می‎کردند فروش گیشه‌شان به دو تا سه میلیارد هم نرسیده است. سال‌گذشته‌تهیه‌کنندگانی که ‌درسودای سودسرشار اکران امسال سراغ چهره‌های مطرح رفته بودند اکنون دست‌خالی به ثمره کارشان نگاه می‌کنند. با این حال چاهی که برای آنها آب نداشته برای بعضی بازیگران پرکار، نان داشته است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی ستارگان مردی که در سال ۹۹ توانسته‌اند فضای بیشتری در صحنه به خود اختصاص دهند.

جواد عزتی (شنای پروانه، جهان با من برقص)

جواد عزتی که طی سال‌های گذشته همواره یکی از پرفروش‌ترین و پرکارترین بازیگران سینما لقب گرفته امسال نیز با وجود فروش اندک گیشه بار دیگر نشان داد که می‌تواند در شرایط کرونایی هم پرکار باشد. وی در دو فیلم اکران شده در سال ۹۹ حضور داشت. عزتی در فیلم سینمایی «جهان با من برقص» در نقشی متفاوت و البته نه چندان سخت حضور داشت، نقشی که کاملا در خدمت اثر بود و توانست بدون جلب توجه بی مورد در اثر حل شود. وی همچنین در فیلم سینمایی «شنای پروانه» به‌عنوان موفق‌ترین فیلم جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم نیز حضور داشت. فیلمی که اکران نوروزی را از دست داد و در گیشه با وجود صدرنشینی فروش خوبی نداشت.

شنای پروانه تاکنون ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته و فیلم جهان با من برقص نیز تنها ۵۱ میلیون‌تومان فروش داشته است.

پژمان جمشیدی ( ارتش سری، جهان با من برقص)

وضعیت پژمان جمشیدی کاملا شبیه به جواد عزتی است، جمشیدی هم در سال‌های گذشته همواره پرکار و پولساز بوده و در همین راستا امسال هم دو فیلم در گیشه سینما‌ها داشت. وی در فیلم سینمایی «جهان با من برقص» با جواد عزتی همبازی شده بود، نقشی نسبتا آرام و جدی‌تر نسبت به آثار قبلی خود که مورد قبول سینماگران قرار گرفت، وی در فیلم سینمایی «ارتش سری»، اما بازگشتی دوباره به سینمای کمدی داشت. عایدی ارتش سری که بخشی از نمایش آن به سال گذشته مربوط می‌شود تاکنون به حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

محمدرضا شریفی نیا (زن‌ها فرشته‌اند ۲، خروج)

شاید قرار گرفتن نام محمدرضا شریفی نیا در فهرست پرکارترین بازیگران چندان عجیب نباشد، وی همواره در بسیاری از آثار حضوری تکراری، اما مداوم دارد، آثاری که صرفا برای گیشه تهیه شده و شریفی نیا را به‌طور کامل از سینمای دغدغه‌مند فاصله داده است. شریفی نیا، اما یک انتخاب متفاوت هم در سینمای امسال داشت و آن همکاری با «ابراهیم حاتمی کیا» بود، بازی در فیلم سینمایی خروج که توانست اکران در مدیوم‌های فراوانی را تجربه کند.

زن‌ها فرشته‌اند ۲ تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان و خروج ۸ میلیون در سینماها فروخته‌اند.

مهرداد صدیقیان (تا ابد، عطر داغ)

مهرداد صدیقیان بازیگر پرکاری است، اما هنوز تا تبدیل شدن به یک بازیگر درجه یک فاصله زیادی دارد، وی با وجود بازی در آثار کارگردانان مطرح هیچگاه به جایزه یا افتخاری در بازیگری نزدیک نشده است. صدیقیان امسال دو فیلم در گیشه داشت.

صدیقیان در دو فیلم «تا ابد» و «عطر داغ» به ایفای نقش پرداخت، آثاری که امسال جزو شکست خوردگان گیشه سینما محسوب می‌شوند، این دو فیلم در کنار هم و در مجموع تنها موفق به فروشی معادل ۸۰ میلیون تومان شدند. درآمد تا ابد در سینماها تاکنون ۴۶ میلیون تومان و عطر داغ نیز ۳۱ میلیون تومان بوده است.

این مطلب برایم مفید است
بلی
1 نفر این پست را پسندیده اند