وقتی داور امریکایی در 6 ثانیه هادی ساعی را کشت و زنده کرد!


وقتی داور امریکایی در 6 ثانیه هادی ساعی را کشت و زنده کرد!

شانزده سال پیش در روز 6 شهریور 1383 معادل 27 آگوست 2004 هادی ساعی اولین مدال طلای تاریخ تکواندوی ایران در...

اختصاصی طرفداری - ورزش تکواندو از سال 2000 سیدنی وارد برنامه رسمی مسابقات المپیک شد و ایران در اولین دوره موفق به کسب یک مدال برنز توسط هادی ساعی شد. اما المپیک 2004 با دو مدال توسط دو ورزشکار موفق‌ترین حضور تکواندوی ایران در المپیک تا به امروز است، در این دوره هادی ساعی قهرمان المپیک شد و یوسف کرمی هم به مدال برنز دست یافت.

هادی ساعی که در سال 2000 با شکست مقابل حریفی از کره‌جنوبی به مدال برنز المپیک رسیده بود، این بار در آتن به دنبال مدال طلا بود، ساعی در مسابقات انتخابی المپیک پس از حذف در مرحله نخست، موفق شد در آخرین فرصت و در مسابقات آسیایی جواز حضور در المپیک 2004 را کسب کند، در آن سال‌ها و پیش از ورود هوگوهای الکترونیکی، تمامی امتیازات توسط داوران کنار ثبت می‌شد و به همین دلیل شکست تکواندوکاران کره‌ای دشوارتر از شرایط فعلی این ورزش بود. به همین دلیل و ضمنا قدرت برتر تکواندوی این کشور رویارویی با حریفان کره‌جنوبی در هر مرحله از مسابقات در واقع حکم فینال را ایفا می‌کرد.

ساعی در مسابقات المپیک آتن، ابتدا در دور اول کارلو مولفتا از ایتالیا را ناک‌اوت کرد، سپس در مرحله یک چهارم نهایی در رقابتی حساب شده 8-6 از سد حریف برزیلی گذشت تا در فینالی زودرس در مرحله نیمه‌نهایی مقابل سونگ میونگ سوب از کره‌جنوبی قرار بگیرد. رقابتی که اهمیت آن از فینال احتمالی بیشتر بود.

گزارش مسابقه

راند اول این رقابت با نتیجه 2-2 به پایان رسید اما ساعی در اواسط راند دوم با ضربه‌ای تماشایی موفق به ناک‌دان کردن سونگ شد تا 4-2 پیش بیفتد، راند دوم در نهایت با نتیجه 6-3 به سود ساعی به پایان رسید اما بر اساس قوانین آن زمان، ساعی به دلیل گرفتن دو اخطار کیونگ‌گو یک امتیاز جریمه شد. بر اساس قوانین سال 2004، هر مبارز در صورت دریافت دو اخطار با کسر یک امتیاز مواجه می‌شد اما در صورت تساوی امتیازات، ورزشکاری که امتیاز مثبت بیشتری داشت برنده رقابت بود.

وقتی داور امریکایی در 6 ثانیه هادی ساعی را کشت و زنده کرد!لحظه ناک‌دان شدن مبارز کره‌ای

در راند سوم این مبارزه، حریف کره‌ای ابتدا دو امتیاز کسب کرد و پس از آن هر دو بازیکن با ضربات همزمان امتیازگیری کردند، با این شرایط نتیجه این رقابت تا 15 ثانیه پایانی 9-9 و به دلیل داشتن امتیاز مثبت بیشتر به سود ساعی بود، باز هم ضربات همزمان نتیجه را در فاصله 6 ثانیه تا پایان 10-10 به سود ساعی کرد، در این لحظه ساعی که به دنبال اتلاف وقت بود در فاصله سه ثانیه تا پایان مبارزه اخطار سوم را دریافت کرد و به دلیل بغل کردن حریف به محض دستور شروع مبارزه اخطار چهارم هم به ساعی تعلق گرفت تا در فاصله تنها 1 ثانیه تا پایان رقابت نیمه‌نهایی 10-9 از حریف خود عقب بیفتد. ساعی که همه چیز را از دست رفته می‌دید در یک ثانیه پایانی به دنبال حریف کره‌ای دوید و سونگ میونگ سوب همزمان با صدای بوق دستگاه به معنی پایان زمان از شیهاپ‌چانگ مبارزه به بیرون فرار کرد، سونگ کره‌ای که پیش از این هم یک اخطار دریافت کرده بود در این لحظه با اخطار دوم استیفن درینگ داور وسط امریکایی این رقابت روبرو شد، اخطاری که نتیجه این مبارزه را به 9-9 تبدیل کرد و ساعی به دلیل داشتن امتیاز مثبت بیشتر پیروز شد.

پس از مبارزه

اخطار آخر و سرنوشت‌ساز این رقابت پس از پایان مبارزه توسط داور امریکایی به ورزشکار کره‌ای داده شد و به همین دلیل و قفل شدن تابلوی سالن حتی پس از پایان رقابت هم تابلوی امتیازات نتیجه را به سود کره‌جنوبی نشان می‌داد، علی‌رغم اعلام برتری ساعی توسط داور وسط، کاروان کره‌جنوبی با تکیه بر همین نکته که صحنه پایانی این رقابت بعد از پایان زمان به وقوع پیوسته به دنبال تغییر نتیجه این مبارزه بودند. بازبینی فیلم مسابقه بر اساس قوانین سال 2004 مجاز نبود، به همین دلیل مسابقات تکواندوی المپیک در حدود 30 دقیقه متوقف شد اما تلاش کره‌ای ها با مقاومت استیفن درینگ امریکایی روبرو شد و وی حاضر به تغییر رای قبلی خود نشد. ساعی با این نتیجه به دیدار نهایی صعود کرد و در مسابقه فینال هم با شکست حریفی از چین‌تایپه به مدال طلای المپیک دست یافت.

وقتی داور امریکایی در 6 ثانیه هادی ساعی را کشت و زنده کرد!سکوی المپیک 2004، ایران، چین‌تایپه و کره‌جنوبی، به ترتیب اول تا سوم

نکته جالب اینکه داور امریکایی این مبارزه که مدتی هم سکاندار کمیته داوران قاره امریکا هم بود، سال‌ها بعد به دلیل آزار جنسی دختران تکواندوکار از حضور در کلیه فعالیت‌های مرتبط با این رشته ورزشی محروم شد!

فیلم

ویدیوی لحظه ناک‌دان شدن حریف کره‌ای و 30 ثانیه پایانی رقابت را در ادامه مشاهده می‌کنید. ذکر این نکته ضروری است که در سال 2004، هر اخطار کیونگ‌گو با رنگ زرد و اخطار دوم به معنی یک امتیاز منفی با رنگ قرمز در کنار نتیجه هر ورزشکار به شکل مجزا نشان داده می‌شد و امتیازات منفی بر روی تابلوی نتایج از امتیازات کسب شده ورزشکاران کسر نمی‌شد! همین امر موجب شد تا بسیاری از حاضران در سالن و بینندگان تلویزیونی با توجه به نتیجه 11-10 به سود ساعی بر روی تابلوی امتیازات، متوجه اهمیت اخطارهای لحظات پایانی نشوند!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت