آیا آمریکا از بحران‌های پی در پی جان سالم به در می‌برد؟


آیا آمریکا از بحران‌های پی در پی جان سالم به در می‌برد؟

شکاف سیاسی و نژادی در جامعه آمریکا عبور این کشور از بحران‌های سیاسی، نژادی، اقتصادی، بهداشتی و طبیعی را دشوار می‌سازد.

آیا آمریکا از بحران‌های پی در پی جان سالم به در می‌برد؟
پس از بحران سازی‌های متعدد دولت ترامپ در داخل آمریکا و جهان، اکنون این دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور پی در پی با بحران‌های گوناگون و تازه‌ای - از بحران نژادی، بهداشتی - ناشی از شیوع کرونا - و اقتصادی گرفته تا طوفان سهمگین دریایی لورا در سواحل آمریکا روبرو می‌شود. طبیعتا بخشی از این بحران‌ها ریشه در رویه بحران ساز و پوپولیستی ترامپ دارد ولی برخی بحران‌ها - مانند بحران نژاد پرستی و بهداشتی - ناشی از شیوع کرونا - ریشه در ساختار سیاسی، اقتصادی و بهداشتی این کشور دارد. با این حال می‌توان گفت رویکرد شخصیت و دولت ترامپ در سخت شدن عبور از این بحران‌ها تاثیرگذار بوده است.
به هر حال رویه ترامپ بیش از هر زمان دیگر شکاف سیاسی و اجتماعی در این کشور را تشدید و این شکاف بحران در این کشور را وخیم تر کرده است، در حدی که محافل کارشناسی و رسانه‌ای جهان از احتمال وقوع درگیری‌های مسلحانه در این کشور خبر می‌دهند.
شبکه تلویزیونی فرانس24 امروز خبر داد: خطر وقوع درگیری مسلحانه میان گروه‌های مختلف در آمریکا وجود دارد.
این شبکه تلویزیونی با اشاره به اینکه "در آمریکا فرهنگ مسلح بودن وجود دارد، رویه‌ای که تا حد زیادی در قانون اساسی آمریکا و دومین متمم مشهور آن نیز پذیرفته شده است، افزود: "خطر شلعه‌ور شدن درگیری‌های مسلحانه بین گروه‌های مختلف اکنون بسیار محتمل است. این وخامت اوضاع امنیتی -که آمریکا به رغم قضیه جرج فلوید تا حد زیادی از آن مصون مانده است- اکنون خطر بسیار بزرگی است. دو شب قبل شاهد بروز آن بودیم، هنگامی که یک مرد سفیدپوستِ مسلح از سلاحش برای حمله به گروهی از تظاهرات‌کنندگان- که بیشترشان آمریکایی آفریقایی تبار بودند- استفاده کرد و دو نفر از آنان را کشت. "
روزنامه جمهوریت (ارگان حزب جمهوریخواه خلق) در مقاله ای با عنوان" اوج گیری راست نژاد پرست در آمریکا" نوشت: "72 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است... اکنون جامعه آمریکا به دو قطب مخالف همدیگر تبدیل شده است. اختلافات در جامعه آمریکا عمیق تر شده است. دونالد ترامپ که چهار سال قبل از برگ نژادپرستی استفاده کرد و در انتخابات پیروز شد، به همان سیاست نژادپرستانه ادامه می دهد... در تعداد زیادی از ایالت های آمریکا ، گروه های نئونازی سازماندهی شده اند و از برتری آمریکا سخن می گویند و مانند علف هرز "زردینه خاردار" در حال تولید مثل هستند..."
بر اساس این گزارش "تعداد زیادی از تحلیلگران و مردم عادی معتقدند اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، گروه های شبه نظامی مسلح راست افراطی به کوچه و خیابان های سرازیر خواهند شد."
میشل اوباما همسر باراک اوباما در کنگره حزب دموکرات گفت: "اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، اوضاع بدتر خواهد شد." سخنان میشل اوباما انعکاس وسیعی یافت. برنی ساندرز نامزد سابق حزب دموکرات و باراک اوباما نیز در کنگره حزب دموکرات آمریکا سخنرانی کردند و هشدار دادند که قطب بندی وحشتناکی در جامعه آمریکا به وجود آمده است."
سخنان جو بایدن نیز شکاف شدید در جامعه آمریکا را اثبات می کند: " جریان به خشم و نفرت زیاد، هراس روزافزون، اختلاف و شکاف روز افزون در آمریکا دامن زده می شود. اگر من انتخاب شوم، دوست روشنایی خواهم بود نه تاریکی. به جای ترس، امید؛ به جای جعل و دروغ ، واقعیت؛ بجای برتری طلبی ، درستی را انتخاب خواهیم کرد. اگر متحد شویم، دوران تاریک آمریکا به پایان خواهد رسید. "
حال در این شرایط هر روز آمریکا با شورش‌ها و بحران‌های جدید نژاد پرستی، اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی روبرو میشود. پرسش این است که با وجود این شکاف‌های عمیق سیاسی،نژادی و ... آیا امکان عبور جامعه آمریکا از این بحران‌ها وجود دارد؟
باید صبر کرد و دید.
---------------------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری