قدردانی امام‌جمعه کرج از رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌ در هیئت‌های عزاداری


قدردانی امام‌جمعه کرج از رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌ در هیئت‌های عزاداری

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب بیست و ششمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، متن بیست و ششمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ.

در ایام سوگواری شهادت حسین بن علی علیه‌السلام بیست و هفتمین هفته غربتِ بی نمازِ جمعه را تجربه می‌کنیم. و از خداوند متعال می‌خواهیم ما را به دردانه‌اش ببخشد. و عباس بن علی را واسطه قرار می‌دهیم که یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام اِکْشِفْ کَرْبی بِحَقِ اَخْیکَ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام. چند جمله مکتوب به مناسبت ایام عرض می‌کنم.

تا قیامت چراغ هدایت بشر حسین علیه‌السلام است / یکی از ارزشمندترین درس‌های عاشورا بندگی و اطاعت خداست

دو روز مهم تاسوعا و عاشورا در پیش روست. نحوه عزاداری امسال مقداری فرق کرد اما آنچه مهم است آشنا شدن و درس گرفتن از مکتب امام حسین علیه‌السلام است که هیچ‌وقت تعطیل نمی‌شود. تا قیامت، چراغ هدایت بشر، حسین علیه‌السلام است. در هر دوره‌ای عده‌ای با زانو زدن در مکتبش و فراگیری معارفش خود را به اوج رسانده‌اند.

رئیس‌علی دلواری که این روزها (۱۲ شهریور روز مبارزه با استعمار انگلیس) سالگشت شهادت اوست و توانست استعمار انگلیس را خوار کند یکی از دانش آموزان مکتب حسین علیه‌السلام است. سالیان سال است که این روباه پلید برعلیه مردم دنیا و بخصوص ایران نقشه می‌کشد و دسیسه می‌کند و هر فرصتی را پیدا کند ضربه‌ای به اسلام و انقلاب می‌زند اخیراً هم برای تضعیف مراسم عزاداری آمار کرونا را با عکس‌هایی از مراسم عزاداری پخش می‌کند. غافل‌اند که مردم ما از هر طیف فکری هم که باشند بند دلشان با امام حسین گره‌خورده و به این آسانی‌ها این پیوند گسسته نمی‌شود. این دانشگاه عظیم در هیچ زمانی تعطیلی ندارد و درسِ معرفت و وفا و جهاد و ایثار و عقیده و عرفان و سیاست و شهادت و … دائماً برپاست. ملت ما مبارزه با استعمار و استکبار را از امام حسین علیه‌السلام یاد گرفته‌اند و در این راه خسته نمی‌شوند.

یکی از مهم‌ترین وظائف امام علیه‌السلام تبیین و روشن کردن مکتب و جلوگیری از انحراف آن و تصحیح باورهای مردم است در همه امور دنیا و آخرتشان. اگر دید مسیر اعتقادی آنان به سمت کجی است باید با قول و عمل، عقاید مردم را تصحیح و در مقابله با انحرافات اقدام کند. و اتفاقاً در کلاس درس عاشورا همه این درس‌ها به بهترین بیان آموزش داده‌شده است.

یکی از ارزشمندترین درس‌های عاشورا بندگی و اطاعت خداست. در همه جای این قیام بزرگ توحید موج می‌زند. نقطه شروع بندگی خدا با اطاعت از دستورات و ترک نواهی اوست. و اگر کسی تخلف و خطا کرده باشد باید گناه را ترک کند و نقطه شروع ترک گناه، توبه و بازگشت به اطاعت خداست. یکی از جلوه‌های روشن این بازگشت را روز عاشورا، حربن یزید خلق کرد.

در کربلا و قبل از آن در مسیر حرکت از مدینه تا مکه و بعد تا کربلا هر زمان که مقتضی موجود بود، امام علیه‌السلام درس عقیده و توحید داد. کلمات حسین علیه‌السلام در خطابه‌های متعددی که داشت در رجزها و اشعارش هنگام جنگ و غیر جنگ را ببینید، همه‌اش توحید است. حتی وقتی بازماندگان را به هیئت اسیر در کوی و برزن حرکت دادند بیان همه آنان در خطابه‌ها و سخنرانی‌ها و در مجالس مختلف توحید بود. نه‌تنها خودش بلکه شاگردان درس آموخته در مکتبش که عاشورا در رکابش بودند همه ندای توحید داشتند.

اینکه امام مقید است دائم از توحید بگوید فلسفه‌ای دارد و آن این است که به عالم بفهماند کسانی که در مقابل او هستند دین ندارند و از شریعت فاصله‌ها گرفته‌اند. بعلاوه نتوانند بعداً عوام‌فریبی کنند و خود را مسلمان و امام را نعوذبالله خارجی معرفی کنند کما اینکه امویان روی این زمینه خیلی کارکردند اما موفق نشدند.

امام علیه‌السلام همان اولِ سفر در مدینه وصیتی که نوشتند با توحید و بیان مسائل اعتقادی شروع کردند تاکسی نتواند تهمت بزند و مسیر را منحرف کند. با مظلومیت تمام اعتقاداتش را مکتوب کرد که: «حسین شهادت می‌دهد که خدا یکتا و بی‌شریک است و محمد صلی‌الله علیه‌ و ‌آله بنده و فرستاده اوست که حق را از سوی حق آورده و گواهی می‌دهد که بهشت و جهنم حق است و قیامت حتماً خواهد آمد و شکی در آن نیست…» و بعد به فلسفه قیام خود اشاره فرمود.

یا در روز عاشور به زینب کبری سلام‌الله علیها فرمود: «خواهرم! خدا را در نظر داشته باش. بدان که همه زمینیان می‌میرند، آسمانیان هم نمی‌مانند. هر چیزی جز وجه خدا که آفریدگار هستی است. از بین رفتنی است…» و یا آنجا که درباره حرکتش و نامه‌های کوفیان و عهدشکنی آنان خطابه می‌خواند فرمود: «سَیُغنی اللهُ عَنکُم یعنی تکیه‌گاهم خداست و او مرا از شما بی‌نیاز می‌کند.» و در این مسیر به مناسبت‌های مختلف فراوان می‌فرمود: «حَسبیَ اللهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ.»

درس توحید در زیارت‌نامه معصومین کاملاً پررنگ است

اگر خوب دقت کنید حتی در زیارت‌نامه حضرات معصومین علیهم‌السلام به‌خصوص شهداء کربلا و به‌ویژه امام حسین علیه‌السلام درس توحید کاملاً پررنگ است. کج اندیشان به شیعه به خاطر زیارت قبور ائمه و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام تهمت شرک می‌زنند؛ غافل از اینکه اگر به همین زیارت‌نامه‌ها که مقرب انسان به سمت خداست توجه کنند می‌فهمند که حرف غلطی می‌زنند.

در زیارت امام حسین علیه‌السلام به خدای تعالی عرض می‌کنیم: «خدایا… من آماده می‌شوم و سفر می‌کنم به سمت تو و برای زیارت قبر ولی تو و با این زیارت به تو تقرب می‌جویم و هدیه و جایزه را از تو امید دارم… تنها تو را قصد کردم و تنها آنچه را نزد تو است می‌خواهم؛ فالیکَ قَصَدتُ و ما عِندُکَ ارَدتُ.» حتی در زیارتشان هم ما را متوجه توحید خالص می‌کنند. این اشاره‌ای بود به یکی از هزاران درس‌های مکتب امام حسین علیه‌السلام. خدای تعالی همه ما را از عزاداران و سوگواران واقعی حضرتش قرار دهد ان‌شاءالله.

قدردانی امام‌جمعه کرج از رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌ در هیئت‌های عزاداری

در اینجا لازم می‌دانم همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تذکر دادند از مردم خوب و فهیم سراسر استان و از همه کارگزاران هیئآت و مساجد و تکایا و حسینیه‌ها و زینبیه ها که تا امروز باشکوه و عظمت، پرشور و شعور و نظم مثال‌زدنی و رعایت موازین بهداشتی مراسم عزای امام حسین علیه‌السلام را اقامه کردید، تشکر و قدردانی کنم. ولو در این مسیر با سنگ‌اندازی‌ها و ناملایماتی هم مواجه بودید اما پاداش کار شما مضاعف خواهد بود و ادامه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تا پایان موسم عزاداری و مناسبت‌های آینده مرضی خدای تعالی است ان‌شاءالله.

از خدای تعالی طلب می‌کنم به‌حق صدیقه طاهره سلام‌الله علیها از همه شما و کسانی که نگذاشتند مجالس عزاداری تعطیل یا کم‌رنگ شود قبول نموده پاداش بی‌حساب عنایت فرماید.

استانداری گزارش عملکرد خدمات دولت در استان را گزارش دهد

۸ شهریور سال ۱۳۶۰ دست جنایتکار منافقین با انفجار دفتر نخست‌وزیری به خون شهیدان باهنر و رجائی آغشته شد و در نزد ملت منفورتر از قبل شدند این روز را روز مبارزه با تروریسم نامیدند و آخرین روز از هفته دولت است.

بیانات رهبر معظم انقلاب درباره سال پایانی کار و فعالیت دولت و خدماتی که باید داشته باشد حاوی نکات مهم و راهگشای مسائل کشور بود که انشاء الله مدنظر عزیزان قرار بگیرد.

ضمن عرض تبریک مجدد ایام هفته دولت به استاندار محترم و همکاران گرامی‌شان به نظر بنده خوب است، حالا که رئیس‌جمهور در سطح کلان اطلاع‌رسانی نداشتند لااقل شما برش استانی بیانات حضرت آقا را در این منطقه عملیاتی کنید تا مردم بزرگوار استان بدانند که دولت چه خدماتی در این استان داشته است. بحث تولید و جهش آن، جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق کالا، رفع پیچ‌وخم‌های اداری در دادن مجوز برای تولید، تسهیلات بانکی، رفع موانع فعالیت کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی، تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان و هدایت نقدینگی به سمت تولید که اگر برنامه‌های استانی ریخته شود و مردم تشویق شوند که واحدهای غیرفعال را فعال کنند بسیار مفید است. و ده‌ها مورد دیگر که اگر به گوش مردم رسانده شود موجب خوشحالی و افزایش امید خواهد شد.

تذکر مجدد و چندباره ایشان راجع به فضای مجازی و اهمیت شبکه ملی اطلاعات و نکته مهمی که درباره خدمت و کارگزاری در نظام اسلامی که ارزش‌افزوده دارد و از الگوی اسلام برای جامعه سازی و مدیریت جامعه رونمائی می‌کند فرمودند. که بسیار پراهمیت است. این بیان بسیار دقیقی است چون آنچه از دستورات دینی به دست می‌آوریم راجع به خدمتگزاری برای مردم در نظام اسلامی بسیار خطیر و مسئولیت ساز است و اینکه عده‌ای دنبال رسیدن به بعضی جایگاه‌ها هستند و سر از پا نمی‌شناسند نشان از مسائل دیگری دارد. لذا در انتخاب افراد باید خیلی دقت شود.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام چهره کارگزار نظام اسلامی را در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه ترسیم کرده است. و در آنچه او بیان کرده، اختلاس و رشوه و چاپلوسی و تجمل‌گرائی و اشرافی گری و امثال این‌ها درنمی‌آید. حضرت در آخر همان نامه می‌فرماید: «از خدا می‌خواهم با رحمتی فراگیر که او را شایسته است و قدرت بزرگ او بر انجام هرگونه درخواست که من و تو را توفیق دهد در آنچه خشنودی او در آن بود از داشتن عذری آشکار در پیشگاه او و آفریدگانش. و گذاردن نام نیکو میان بندگانش و آثار نیک در شهرها و تمامی نعمت و فراوانی کرامت بعد ادامه می‌دهد: أَنْ یَخْتِمَ لِی وَ لَکَ بِالسَّعَادَهِ وَ الشَّهَادَهِ، إِنّٰا إِلَیْهِ رٰاجِعُونَ و این‌که کار من و تو را به سعادت و شهادت ختم گرداند که ما آن را خواهانیم.» یعنی عاقبت کار کارگزار نظام اسلامی باید به سعادت و یا شهادت ختم شود نه به اختلاس و زندان و انفصال‌ازخدمت. اعاذنالله مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَیِّئَاتِ أَعْمَالِنَا.

آزادگان نماد صبر و مقاومت تا رسیدن به پیروزی هستند

۱۰ شهریور مصادف با ۱۱ محرم به نام روز تجلیل از اسراء و مفقودین نام‌گذاری شده که مقارن با ایام آزادگی خاندان عصمت و طهارت است. بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام این کاروان با صبر و شکیبایی و درعین‌حال باقدرت و صلابت تمام، اهداف امام حسین را به گوش همه عالم رساند و نهضت حسینی را زنده نگهداشت.

در دوران انقلاب اسلامی هم عده‌ای طعم اسارت در زندان‌های مخوف و شکنجه‌های رژیم سفاک و پلید شاه را چشیدند و تحمل کردند تا انقلاب به پیروزی رسید و بعد در دوران دفاع مقدس عده‌ای به دام صدام اسیر شدند و دورانی مشعشع و نورانی برای انقلاب اسلامی به وجود آوردند.

عزت و غیرتی که آزادگان ما در دوران اسارت از خودشان نشان دادند امروز یکی از مؤلفه‌های قدرت برای نظام اسلامی است. حضرت امام ره فرمودند: «شما موجب عزّت اسلام و مسلمین و مردم ایران در دنیا گشته‏اید. شما تاریخ را باعظمت و معنویت خود زرّین و افتخارآمیز کرده‏اید. شمارا ملائکه‌الله فراموش نخواهد کرد.» و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «آبروی ملت را حفظ کردند.» عرض می‌کنم آزادگان نماد ایثار، صبر و مقاومت تا رسیدن به پیروزی هستند. اسراء و جانبازان سندهای زنده جنایات جنگی دولت‌های استکباری در حق مردم ایران هستند.

باید ایثارگران و آزادگان و جانبازان را بیش‌ازپیش احترام و تکریم کرد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «پاداش انسان آزاده اکرام است.» خدای تعالی به خانواده آزادگان که در این مسیر پر مرارت همراه همسرانشان بودند اجر مضاعف عنایت فرماید.

تذکر این نکته اخلاقی در اینجا خالی از لطف نیست که مهم‌تر از آزادی جسم و بدن آزادی روح از تعلقات مادی، جهالت‌ها و غفلت‌هاست که اهل ایمان و تقوا با توجه تام خود هرگز تن به اسارت مادیات و رذائل اخلاقی نمی‌دهند.

۱۳ شهریور روز تعاون است. ان‌شاءالله در فرصت مناسب نکاتی راجع به تعاون عرض خواهم کرد.

دستگاه‌هایی که با بیت‌المال سروکار دارند به عملکرد خود توجه کنند

نکته استانی: دستگاه‌هایی که با بیت‌المال سروکار دارند توجه به نحوه عملکرد خود داشته باشند خدای‌نکرده برای دنیای دیگران خودتان را جهنمی نکنید. بالاخره نماینده مجلس انتخاب می‌شود و او هم می‌آید و خوب یا بد دوره‌اش تمام می‌شود امّا آنچه خطرناک است روز حساب است که باید پاسخ داد. گاهی به هیئت‌ها و مساجد دستگاه‌ها کمک می‌کنند. نیتشان هم خیر است که برای کار فرهنگی و تبلیغی کمک شده است. اما سؤال اینجاست که چرا مساجد خاص و هیئات خاص.

مکرر عرض کرده‌ام و بازهم می‌گویم اگر دستگاهی قصد کمک به مساجد دارد حتماً از طریق امور مساجد و به هیئات از طریق سازمان تبلیغات عمل کنند تا اولاً اجحافی صورت نگیرد و ثانیاً شائبه‌ای در آن نباشد. و ثالثاً عملکردشان با توجه به دریافتی قابل ارزیابی و بررسی باش.

در دور دوم انتخابات پرشور شرکت کنید

مطلب دیگر آن‌که هر وقت به انتخابات نزدیک می‌شویم، چهره افراد بهتر معلوم می‌شود که چقدر باتقوا هستند و چقدر گفته‌هایشان با اعمالشان مطابقت دارد. واقعاً اگر کسی در مقدمات کار تقوا را رعایت نکند و بخواهد به هر وسیله‌ای که هست خود را به کرسی برساند این شخص می‌تواند برای حال مردم مفید باشد؟ اگر کسی برای رأی آوردن به افراد از قبل وعده بدهد که شما را مدیر فلان جا و فلان قسمت قرار می‌دهم و شرطش را حمایت از خودش قرار بدهد، این می‌تواند خدمتگزاری امین باشد؟ بنده این مطالب را کلی می‌گویم من به طرفین موضوع کاری ندارم. وظیفه من این است به مردم عاقلی که همه‌چیز را به‌خوبی رصد می‌کنند تذکر دهم و راه را روشن کنم.

دو کاندیدایی که به‌زودی به رقابت خواهید پرداخت تا آراء مردم را به نفع خود جمع کنید عرض می‌کنم. تقوا را رعایت کنید. حرمت خون شهدا و امامشان را نگهدارید. از تخریب هم و خدای‌نکرده دروغ گفتن نسبت به هم بپرهیزید. از خرج اضافی به‌شدت اجتناب کنید. هر که کمتر خرج کند او به تقوا نزدیک‌تر است و مردم به او رأی دهند. هرکدام برای رأی آوردن دنبال زد و بند و دیدن افراد باشد قطعاً بدرد مجلس نمی‌خورد به خدا توکل کنید و بر اساس وظیفه و در مسیر قانون عمل کنید.

مردم به این نکته هم توجه داشته باشید که اولاً پرشور شرکت کنید چون هر کس وارد مجلس شود بالاخره در تصمیم‌گیری‌های کلان یک رأی را جابجا می‌کند و منشاء اثر است پس بی‌توجه نباشید. و ثانیاً اگر به اصلح رأی بدهید قطعاً در داخل استان هم چرخه رانت بازی و مفاسد بسته‌شده، مسیر صلاح و پیشرفت بیشتر فراهم می‌شود.

دعای پایانی

خدایا تو را قسم می‌دهیم فرج مولایمان ولی‌عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. ما را از شیعیان و محبان و موالیان آن حضرت قرار بده. / ما را حسینی قرار بده./ ما را مروج افکار و اهداف امام حسین قرار بده./ ما را حسینی بمیران./ بیماری و بلا را از مردم عالم که در قید بندگی تو هستند و طاغوت نیستند مرتفع بگردان./ گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان./ قرض قرض داران ادا بگردان/ فقرا بی‌نیاز بگردان/ برهنگان را بپوشان/ غم غم‌زدگان مرتفع بگردان/ مشکلات مسلمین اصلاح بفرما/ رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان