هشدار ترکیه به یونان درباره ماجراجویی در دریایی مدیترانه


هشدار ترکیه به یونان درباره ماجراجویی در دریایی مدیترانه

مقامات ترکیه به یونان هشدار دادند از اقدامات تحریک آمیز در دریای مدیترانه اجتناب کند.

هشدار ترکیه به یونان درباره ماجراجویی در دریایی مدیترانه

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به یونان درباره نقض مرز‌های آبی این کشور در دریای مدیترانه هشدار داد.

بر این اساس، چاووش اوغلو گفت: یونان نمی‌تواند مرز آبی خود را در دریای مدیترانه از ۶ مایل به ۱۲ مایل افزایش دهد. ما هنوز هم بر سر تصمیم مجمع چند سال پیش که در آن یونان و ترکیه به توافق درباره مرز‌های آبی رسیدند پایبند هستیم و اگر آتن بخواهد این توافق را نقض کند، این موضوع می‌تواند منجر به جنگ شود.

نخست وزیر یونان اعلام کرده است با ارائه لایحه‌ای در تلاش است محدوده آب‌های سرزمینی این کشور را دو برابر کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در این رابطه گفت: هم اینک کسانی می‌کوشند ما را از شرق دریای مدیترانه خارج کنند که در یک قرن گذشته به طور پیوسته به دنبال تصاحب کشور ما بوده اند. ما به همه طرف‌ها درباره نادیده گرفتن حق ترکیه هشدار می‌دهیم.

پیشتر نخست‌وزیر یونان طی سخنانی از ترکیه خواسته است تا در مواجهه با مسائل مربوط به دریای مدیترانه عاقلانه رفتار کند.

همزمان با اوج گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و یونان، آتن خطرات از سوی ترکیه را پررنگ خوانده و گفته که ترکیه تهدیدی برای صلح در شرق دریای مدیترانه محسوب می‌شود.

ترکیه عملیات اکتشاف منابع نفتی را در اطراف جزیره‌ای متعلق به یونان آغاز کرده و همین موضوع نگرانی یونان را برانگیخته است. همزمان، آماده‌باش نظامی در یونان به حداکثر خود رسیده است.

یونان دو جزیره «رودس» و «کاستلوریزو» در شرق دریای مدیترانه را خط قرمز خود اعلام کرده و از ترکیه خواسته تا از نزدیک شدن به این دو جزیره امتناع کند.

ارتش یونان نیز آماده‌باش نیرو‌های خود را به بالاترین سطح افزایش داد. این اقدام در واکنش به تصمیم ارتش ترکیه برای برگزاری مانور بین دو جزیره «رودس» و «کاستلوریزو» در شرق دریای مدیترانه صورت گرفت.

فرماندهی ارتش یونان، مرخصی‌های نیرو‌های خود را در همه یگان‌ها لغو کرد. منابع رسانه‌ای تاکید کردند نیرو‌های نظامی یونان در سراسر این کشور به ویژه در استان «فریس» نزدیک مرز‌های زمینی ترکیه، در حالت آماده باش هستند.

این دومین بار در چند هفته گذشته است که ارتش یونان نیرو‌های خود را به حالت آماده باش کامل در می‌آورد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار