اقامه عزای حسینی با چاشنی خلاقیت/پای چهارپایه خوانی به مازندران باز شد


اقامه عزای حسینی با چاشنی خلاقیت/پای چهارپایه خوانی به مازندران باز شد

محرم امسال بچه مسجدی‌ها و هیئتی‌ها در سایه کرونا گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند و هرکدام طرحی نو برای اقامه عزای حسین(ع) اجرامی کنند تا نشان دهند عزاداری در سوگ آل الله تعطیل شدنی نیست و ارادت قلبی شان نسبت به اهل بیت هر روز پررنگ تر می شود .

به گزارش خبرگزاری شبستان مازندران، این روزها هم‌زمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، که مردم عزادار و سیاه‌پوش سرور و سالار شهیدان ویاران وفادارش هستند، مازندران که به دیار علویان شهره است و امامزادگان زیادی در این سرزمین آرمیده‌اند، از سال‌های دور تا به امروز در ایام عزای سیدالشهدا(ع) با برگزاری مراسم استقبال از محرم عزاداری و سوگواری برای امام سوم شیعیان و خاندان پاکش را شروع می‌کردند و تا پایان صفر مساجد و تکایا و حسینیه‌ها را خالی از نوای «یا حسین» نمی‌گذاشتند چند روزی است در محرم حسینی حال و هوای عجیبی دارد.

سالیان سال است که مردم ما چنین ایامی را در مساجد، حسینیه و تکایا شب‌زنده‌داری کرده و در عزای امام حسین (ع )ویارانش سینه می‌زنند، ولی ویروس کرونا محرم تازه‌ای رقم زد، محرمی که ظاهری متفاوت‌تر از سالیان قبل دارد.

شاید حال و هوای شهر در این شب‌ها شبیه محرم سال گذشته نباشد، ولی جالب است بدانیم که مردم ما خانه خود را همچون مساجد تلقی کرده و اقدام به برگزاری روضه خانگی کردند.

اقامه عزای حسینی با چاشنی خلاقیت/پای چهارپایه خوانی به مازندران باز شد

عشاق اهل‌بیت به‌خصوص امام حسین (ع) در این شب‌ها در عزای شهدای دشت کربلا اشک ریخته و باری دیگر حوادث دشت خونین کربلا را نقل می‌کنند و در رسای مظلومیت امام حسین(ع) ویارانش اشک می‌ریزند.

مردم شهرها و روستاهای مازندران تاسوعا و عاشورای حسینی دست از کار و تلاش برداشته و به عزای شهید کربلا می‌نشینند، به‌طوری‌که کمتر کسی را خواهید یافت که در عزای حسین (ع) غمگین نباشد.

در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال، دل‌ها جور دیگری روانه کربلا می‌شود، گویی مظلومیت آل علی (ع) بار دیگر به رخ جهانیان کشیده شد، ولی مردم ثابت کردند ما هر چه داریم از حسین (ع) است، کمتر مسجدی را می‌یابید که دربش بسته باشد.

نیات و نذری‌ها توسط بانیان و خیرین به طرق مختلف همانند توزیع سبد های معیشتی به دست نیازمندان و عزاداران حسینی می‌رسد، هیچ‌چیز نمی‌تواند قلوب این مردم را از یاد حسین (ع) و خاندانش خالی کند.

اقامه عزای حسینی با چاشنی خلاقیت/پای چهارپایه خوانی به مازندران باز شد

هیئت‌های مذهبی استان مازندران امسال با توجه به شیوع کرونا به‌صورت مجازی و یا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی عزاداری می‌کنند.

با بچه هیئتی‌ها که می‌نشینی یک‌صدا و هم‌نوا باهم می‌گویند در حین اینکه مراسم سالار شهیدان را به بهترین نحو برگزار می‌کنیم. ما متعهد و ملتزم هستیم که سلامت و بهداشت جامعه نباید به مخاطره بیفتد تا بهانه به دست بدخواهان و دشمنان ندهیم.

محرم امسال بچه‌های مسجد و هیئت‌ها گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند و هرکدام طرحی نو برای اقامه عزای حسین(ع) اجرا می‌کنند؛ یکی پویش نذر سلامتی برای خرید تجهیزات پزشکی و کمک درمانی برای بیماران کرونایی به راه انداخته و دیگری سهم مؤمنانه خود که هرساله دیگ می‌شد و روی اجاق می‌رفت تا بین عزاداران و سینه‌زنان حسین(ع) توزیع شود را خرج رنگین شدن سفره فقرا و نیازمندان می‌کند، یکی هم نذر ماسک و مواد ضدعفونی می کند تا باری از دوش کادر درمان کم کند و... آری گویی کرونا آمده تا مردم ما احیا کنند نوع‌دوستی و خیرخواهی را که در لابه‌لای زندگی ماشینی و اختلاس‌ها و زد و بندهای اداری رنگ‌باخته بود.

اقامه عزای حسینی با چاشنی خلاقیت/پای چهارپایه خوانی به مازندران باز شد

بعضی از مردم استان نیز درصدد احیای مجالس روضه خانگی و باز کردن پای سبک‌های عزاداری نیاکان ما درگذشته به مجالس عزای سیدالشهدا(ع) هستند.چهارپایه خوانی که شکلی از عزاداری سنتی است و که در آن مداح روی چهارپایه می‌رود و با قرار گرفتن در میان جمعیت به نوحه‌خوانی می‌پردازد در محرم امسال علاوه بر تهران شاهد رونق این نوع مجالس روضه در دیگر استان‌های کشور به‌ویژه مازندران هستیم.

*برگزاری آیین «چهارپایه خوانی» در بقاع متبرکه مازندران

حجت‌الاسلام «ابراهیم حیدری‌جناسمی» با اشاره اجرای ویژه‌برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی در اماکن مذهبی مازندران، گفت: آیین سنتی «چهارپایه خوانی» که درگذشته توسط مداحان در بازارهای قدیمی تهران اجرایی می‌شد امروز با توجه به شیوع کرونا و تأکید مراجع ذی‌صلاح مبنی برعدم برگزاری مراسم‌هایی که تجمع مردمی را همراه دارد، این سبک عزاداری برای امام حسین(ع) به ابتکار مداحان و جوانان هیئت‌های بقاع متبرکه در سطح امامزادگان استان برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران افزود: «چهارپایه خوانی» با رعایت توصیه‌های بهداشتی با حضور محدود هیئت‌های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در فضای روباز بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان مازندران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به وجود ممنوعیت‌هایی در برگزاری دسته روی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، بیان کرد: امروز مراسم چهارپایه خوانی با حضور عزاداران حسینی در امامزاده عبدالله (ع) آمل برگزار شد.

حجت‌الاسلام حیدری با تأکید بر اینکه در محرم امسال عزاداری برای امام حسین(ع) باید به‌گونه‌ای باشد که موجب افزایش بیماران کرونایی نشود، گفت: ما متعهد و ملتزم هستیم که سلامت و بهداشت جامعه به مخاطره نیفتد.

پایان پیام/286

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟