افزایش 2.5 برابری تولید گاز در پارس جنوبی


افزایش 2.5 برابری تولید گاز در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش 2.5 برابری تولید گاز در این مجتمع گازی از ابتدای سال 92 تاکنون خبر داد و گفت: صادرات گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی همگام با افزایش تولید در پارس جنوبی افزایش یافته است.

هادی هاشم‌زاده فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به فعالیت‌های مجتمع گاز پارس جنوبی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: صنعت گاز در این سال‌ها رشد خیره‌کننده‌ای داشته و می‌توان ادعا کرد که این شرکت اکنون از بزرگ‌ترین شرکت‌های گاز دنیاست؛ این رشد هم بدون شک به برکت افزایش تولید در پارس جنوبی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در هر مسیری برای رسیدن به اهداف بزرگ باید ابزار مناسب در اختیار داشت، افزود: بی‌تردید مجتمع گاز پارس جنوبی، بهترین پشتیبان برای تحقق چشم‌انداز توسعه کشور و رسیدن به قله انرژی برای سال صدم صنعت گاز است.

تلاش برای تحقق تولید روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: میدان گازی پارس جنوبی با فاصله ۱۰۵ کیلومتری از آب‌های جنوبی ایران، بزرگ‌ترین میدان گازی مستقل جهان است که به‌صورت مشترک بین کشور ایران و قطر قرار دارد. چشم‌انداز مجتمع گاز پارس جنوبی به‌عنوان متولی تولید از میدان گازی پارس جنوبی، تولید روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و یک میلیون بشکه میعانات گازی (در مجموع معادل ۷.۵ میلیون بشکه نفت خام ) است.

هاشم‌زاده فرهنگ ادامه داد: به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تولید هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور اضافه می‌کند، پس به این باور می‌رسیم که چرا توسعه پارس جنوبی اولویت نخست فعالیت‌های صنعت نفت بوده است، افزون بر این موارد و طبق محاسبات انجام‌شده، پارس جنوبی گنجی معادل ١٥٥ هزار و ٩٩٢ تن طلا را در خود جای داده است.

وی افزود: افزایش تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی یکی از اهداف مهم این مجتمع گاز برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال‌های گذشته بوده و ارزیابی دستاوردهای این شرکت در این زمینه نشان می‌دهد با وجود موانع و چالش‌هایی از جمله تحریم و کمبود منابع، این هدف مهم محقق شده است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: از زمان بهره‌برداری فازهای جدید پارس جنوبی حدود دوسوم گاز کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود، که امسال شاهد این افزایش تولید هستیم و در ادامه نیز با توجه به مدیریت مناسب و تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده در مجتمع گاز پارس جنوبی تداوم خواهد داشت که برکات این افزایش و تداوم تولید در جنوب کشور بسیار زیاد است.

افزایش 2.5 برابری تولید گاز در پارس جنوبی

همه پالایشگاه‌های پارس جنوبی به جز فاز ۱۴ عملیاتی است

هاشم‌زاده فرهنگ همچنین گفت: تا سال ۹۲ حداکثر تولید گاز در پارس جنوبی حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب و ۱۷ فاز نیمه تمام بود، اما امروز تولید کشور در این مجتمع به حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که ۲.۵ برابر شده و همه این ۱۷ فاز (۱۲ پالایشگاه) به جز یک پالایشگاه فاز ۱۴ در مدار تولید قرار گرفتند.

وی تأکید کرد: به گفته مسئولان وزارت نفت به این مقدار امسال نیز ۵۰ میلیون مترمکعب اضافه می‌شود و مراحل توسعه میدان عظیم پارس جنوبی امسال پایان می‌یابد، اما دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حالی روند توسعه و افزایش تولید این میدان مشترک را شتاب دادند که در چند سال اخیر با مشکلات زیادی از جمله تحریم‌ها و گرفتاری‌های مالی روبه‌رو بودیم.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی یادآور شد: در سال ۹۴ مقدار تولید یک ساله گاز از پارس جنوبی ۱۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود که این رقم با افزایش ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعبی، در سال ۹۵ به ۱۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسید و سبب شد تولید تجمعی گاز ایران از این میدان مشترک گازی به ۵۱۶ میلیارد مترمکعب در چهار سال اخیر و یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون مترمکعب در طول عمر این میدان در طرف ایرانی برسد.

به گفته هاشم‌زاده فرهنگ، این روند در سال‌های بعد نیز ادامه داشت و با راه‌اندازی فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و بخشی از فازهای ۱۷ و ۱۸ تا سال ۹۵ به ۴۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسید و در سال ۹۶ با آغاز تولید فازهای ۱۹، ۱۷، ۱۸، ۲۰ و ۲۱ که به عنوان فازهای توسعه‌ای اولویت دوم مشخص شده بودند، ایران پس از ۱۲ سال در تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی با قطر برابر شد.

وی افزود: در ادامه این روند و طبق گزارش شرکت ملی گاز ایران، در مجموع ۱۷۸ میلیارد و ۹۷۷ میلیون مترمکعب گاز سبک از فازهای مختلف پارس جنوبی در سال ۹۷ تولید شد که در مقایسه با سال ۹۶ که تولید گاز از این میدان گازی حدود ۱۵۲ میلیارد و ۱۰۳ میلیون متر مکعب بود، رشدی حدود ۱۷.۶ درصدی داشته است.

افزایش تولید ۱۵۵ درصدی گاز شیرین در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به رشد چشمگیر تولید گاز در این مجتمع، تصریح کرد: با راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید، تعداد پالایشگاه‌های در حال بهره‌برداری در پارس جنوبی هم‌اکنون به ۱۲ پالایشگاه رسیده، در حالی که در سال ۹۲، پنج پالایشگاه در مدار تولید قرار داشت که به مدد این مهم سهم تولید گاز مجتمع هم‌اکنون در مقایسه با کل کشور، بیش از ۷۴ درصد است.

به گفته هاشم‌زاده فرهنگ، گاز شیرین تصفیه‌شده مجتمع گاز پارس جنوبی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۵۵ درصد رشد داشته است که این مقدار امسال نیز افزایش خواهد داشت و طبق گفته‌های مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲، به ۷۵۰ میلیون مترمکعب تا پایان امسال می‌رسد.

افزایش 2.5 برابری تولید گاز در پارس جنوبی

افزایش ۱۴۳ درصدی تولید اتان پالایشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه اظهار کرد: توسعه میدان‌های گازی کشور به‌ویژه پارس جنوبی از سال‌های ۹۲ تاکنون نقش غیرقابل انکاری در افزایش ظرفیت خوراک مهم و راهبردی اتان دارد و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و همسو با برنامه‌ریزی‌های دقیق توسعه‌ای در این حوزه، روند تولید محصولات راهبردی و مهم در پارس جنوبی و دیگر میدان‌ها افزایش یافت.

هاشم‌زاده فرهنگ در این باره گفت: وزارت نفت شهریورماه سال ۹۶ با انتشار گزارش عملکردی درباره جهش تولید و عرضه اتان، اعلام کرد که مقدار اتان مصرفی صنایع پتروشیمی به دنبال راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی روندی افزایشی داشته، به‌طوری که از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تا پایان سال ۹۶ رسیده است که رشدی حدودی ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد؛ در آن زمان ظرفیت تولید اتان در پالایشگاه‌های پارس جنوبی به حدود ۶ میلیون تن در سال رسیده بود.

وی افزود: این دستاوردهای دولت‌های یازدهم و و دوازدهم در کنار افزایش ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی از پارس جنوبی نشان می‌دهد که برنامه‌های محوری و کلان دولت در حوزه‌های مختلف در مدار منطق و تدبیر اقتصادی چگونه توانسته است چشم‌انداز کلان اقتصادی کشور را روشن کند و ریل‌گذاری درستی در این عرصه انجام دهد.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی همچنین با بیان اینکه توسعه پالایشگاه‌های پارس جنوبی از سال‌ ۹۲ تاکنون سبب رشد همه محصولات مجتمع و توسعه صنایع وابسته نیز شده است، تصریح کرد: گاز استخراج‌شده از مخازن پارس جنوبی محصولات متنوعی دارد که می‌تواند خوراک صنایع مختلف را تأمین کند.

هاشم‌زاده فرهنگ ادامه داد: این توسعه و افزایش تولید در کنار بهره‌برداری و نگهداری مناسب در پالایشگاه‌ها سبب افزایش تولید ۱۴۳ درصدی اتان در مجتمع شده که با این حساب مقدار تولید اتان از سال ۹۶ تاکنون نیز افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است و با توجه به اینکه اتان یکی از منابع اصلی خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی است، جداسازی و تولید اتان برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها همواره از اولویت‌های مجتمع گاز پارس جنوبی بوده است.

افزایش ۳۳۷ درصدی پروپان تولیدی

وی همچنین از افزایش ۳۳۷ درصدی تولید پروپان حدفاصل سال‌های ۹۲ تاکنون خبر داد و اظهار کرد: مقدار تولید بوتان نیز در این بازه بیش از ۲۱۰ درصد افزایش داشته است که در ادامه با تکمیل فازهای دیگر این تولیدات روند افزایشی خود را طی می‌کنند.

به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، پروپان و بوتان تولیدات باارزشی در زمینه افزایش صادارت و ارزآوری برای کشور هستند.

افزایش 2.5 برابری تولید گاز در پارس جنوبی

افزایش ۸۷ درصدی تولید میعانات گازی پارس جنوبی

هاشم‌زاده فرهنگ در ادامه به افزایش تولید میعانات گازی در این مجتمع گازی اشاره کرد و گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم میزان تولید میعانات گازی ۸۷ درصد افزایش یافته که خوشبختانه با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس این افزایش تولید دستاورد مهمی برای کشور بوده است.

وی همچنین از افزایش ۹۹ درصدی تولید گوگرد خبر داد و افزود: این افزایش نیز در مصارف مختلف و صادرات اهمیت فراوانی دارد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه تصریح کرد: شاید زیباترین اتفاق اما ایجاد رفاه برای مردم ساده و زحمتکش روستایی کشور است. به‌واقع باید قدر این مخزن عظیم را دانست، چراکه بدون شک گازرسانی به روستاها به برکت توسعه پارس جنوبی انجام شده است، پوشش گسترده گازرسانی در شهرها و روستاها امروز در زندگی روزمره مردم به‌طور کامل احساس می‌شود، اما نباید فراموش کنیم که باید در حفظ این برکت عظیم با مصرف بهینه تلاش کرد.

هاشم‌زاده فرهنگ یادآور شد: از طرف دیگر ارزش افزوده ایجادشده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز، مصرف سوخت مایع بالا بود و به گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر، به یک‌سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می‌شود.

افزایش 2.5 برابری تولید گاز در پارس جنوبی

افزایش صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی همگام با افزایش تولید در پارس جنوبی

طبق توضیحات وی، پارس جنوبی مخزنی راهبردی است و منافع آن چه در داخل و چه در خارج کشور مشهود است و صادرات گاز نیز با افزایش تولید گاز پارس جنوبی افزایش یافته، صادرات محصولات به‌ویژه انرژی افزون بر ایجاد منابع مالی دستاوردهای فراوانی از جمله ایجاد مشترکات سیاسی و اقتصادی در پی دارد که گاز پارس جنوبی این مهم را محقق کرده است. چه بسا اگر کارشکنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه نبود، ایران امروز گاز خود را به چند کشور همسایه یا غیرهمسایه دیگر نیز ارسال می‌کرد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: این مجتمع گازی در توسعه صادرات گاز نقش دیگری هم به‌صورت غیرمستقیم دارد و آن افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل توسعه طرح‌های گازرسانی در کشور است. امروز اعداد صادرات فرآورده‌ها رشد چشمگیری دارد و برای کشور درآمد به همراه داشته است.

هاشم‌زاده فرهنگ با بیان اینکه تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن حفظ محیط زیست است، اظهار کرد: دیگر کمتر کسی از هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز استفاده می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی در پایان تأکید کرد: اما پیروز دیگر این میدان گازی، تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی هستند، امروز سازندگان داخلی با توجه به مشارکت در پروژه‌ها و اعتماد صنعت نفت بسیار توانمند شده‌اند و این موضوع اشتغال فراوانی را هم در کشور ایجاد کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند