آیا در زمان بارداری می توان نزدیکی کرد؟


آیا در زمان بارداری می توان نزدیکی کرد؟

کودکی که در رحم شما جا خوش کرده است، توسط مایع آمنیوتیک و همچنین عضلات قوی خود رحم، به خوبی محافظت می‌ شود.

همه شما می‌دانید که برای بچه دار شدن باید رابطه جنسی منظم داشته باشید؛ با این‌ وجود، کاملاً طبیعی است که اکثر شما درباره مجاز یا ممنوع بودن رابطه جنسی در بارداری چیز زیادی ندانید. درباره این موضوع، دو عقیده وجود دارد: برخی معتقدند که رابطه جنسی ممکن است به جنین صدمه بزند و حتی باعث سقط جنین شود؛ گروهی دیگر نیز معتقدند که رابطه جنسی در بارداری نه تنها خطرناک نیست، بلکه به نفع سلامت مادر و جنین است.

آیا رابطه جنسی در بارداری مجاز است؟
کودکی که در رحم شما جا خوش کرده است، توسط مایع آمنیوتیک و همچنین عضلات قوی خود رحم، به خوبی محافظت می‌رشود؛ بنابراین برقراری رابطه جنسی و دخول، آسیبی به جنین و بارداری شما وارد نخواهد کرد. اما اگر شما در معرض خطر زایمان زودرس، مشکلات جفت یا سایر مواردی قرار داشته باشید که پزشکتان بارداری شما را پرخطر ببیند، ممکن است از شما بخواهد که از برقراری برخی از انواع روابط جنسی یا همه انواع آن، خودداری کنید.
به این نکته نیز توجه کنید که اگر شما یک بارداری سالم و نرمال هم داشته باشید، ممکن است با پیش رفتن بارداری و بزرگ شدن شکمتان، پیدا کردن یک پوزیشن جنسی مناسب که هم برای شما راحت و مناسب باشد و هم برای شریک زندگی‌تان، سخت‌تر شود. همچنین تغییرات هورمونی بدن و برخی از عوارض بارداری ممکن است میل جنسی شما را کاهش دهد. در غیر اینصورت، اگر شما و شریک جنسیتان تمایل به برقراری رابطه جنسی در بارداری را دارید، حتماً آن را امتحان کنید؛ چراکه بر اساس مطالعات، داشتن رابطه در بارداری به بهبود روحیه زنان باردار کمک می‌کند.

آیا استفاده از کاندوم در بارداری لازم است؟
ابتلا به عفونت‌های مقاربتی مانند HIV ، تبخال، زگیل تناسلی یا کلامیدیا در دوران بارداری می‌تواند برای شما و کودکتان مشکلاتی جدی ایجاد کند؛ بنابراین استفاده از کاندوم و رعایت بهداشت را جدی بگیرید. همچنین اگر شریک زندگی‌تان دارای عفونت فعال است یا اخیراً مبتلا به عفونت مقاربتی شده است، از همه اشکال روابط جنسی اعم از واژینال، دهانی و مقعدی خودداری کنید.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود؟
این باور که رابطه جنسی در بارداری باعث سقط جنین می‌شود، صحیح نیست. از نظر علمی، بیشتر سقط جنین‌ها به این علت اتفاق می‌افتند که جنین، رشد طبیعی ندارد. با این وجود، همان‌طور که گفتیم اگر بارداری شما از نوع پرخطر باشد، ممکن است برقراری روابط زناشویی به جنین صدمه بزند و باعث سقط جنین شود. اگر بارداری شما طبیعی باشد و از پوزیشن جنسی مناسب بارداری استفاده کنید، رابطه جنسی در دوران بارداری باعث سقط جنین و هیچ‌گونه آسیبی به جنین نخواهد شد.

بهترین پوزیشن جنسی در بارداری کدام است؟
تا زمانی که شکم شما تحت فشار نباشد، اکثر پوزیشن های جنسی در دوران بارداری خوب و ایمن هستند. پس تا زمانی که لذت و راحتی متقابل وجود دارد، اجازه دهید خلاقیت و شور و هیجان، کار خود را بکند. رابطه جنسی دهانی نیز در دوران بارداری بی‌خطر است. با پیشرفت بارداری باید پوزیشن های جنسی مختلف را امتحان کنید تا بهترین پوزیشنی را که هم شما در آن راحت باشید و هم شریک زندگی‌تان، پیدا کنید.
یادتان باشد که بعد از ماه چهارم بارداری از پوزیشن هایی که نیاز به دراز کشیدن روی پشت دارند، خودداری کنید؛ زیرا این وضعیت باعث می‌شود که وزن کودک در حال رشد روی عروق خونی اصلی شما باشد و خون‌رسانی را مختل کند. شاید بهتر باشد که در کنار هم دراز بکشید یا شما روی شریک جنسی خود بنشینید.

آیا مواقعی وجود دارد که باید از رابطه جنسی اجتناب شود؟
پزشکان توصیه می‌کنند در هفته‌های آخر بارداری از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید؛ زیرا معتقدند تحریک پستان، ارگاسم زنانه و هورمون‌های خاصی در مایع منی به نام پروستاگلاندین ها، می‌توانند باعث انقباضات رحمی شوند. برخی پزشکان از همین تأثیر برای القاء زایمان در زنانی که از وقت زایمان آنها گذشته است، استفاده می‌کنند. گروهی از پزشکان هم کاملاً با این عقیده مخالف‌اند و معتقدند که رابطه جنسی در بارداری تأثیری در القاء زایمان ندارد و انقباضات ارگاسم با انقباضات زایمان یکسان نیست.
به‌جز مورد ذکرشده در بالا که در مورد آن بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد، همه پزشکان در شرایط زیر توصیه می‌کنند که از رابطه جنسی در بارداری خودداری کنید:
اگر دچار خونریزی، ترشح یا گرفتگی واژن بدون علت از واژن هستید.
اگر در حال نشت مایعات آمنیوتیک هستید.
اگر دهانه رحم شما شروع به باز شدن زودرس کرده است (بی کفایتی دهانه رحم).
اگر جفت شما تا حدودی یا به طور کامل دهانه رحم شما را پوشانده است (جفت سرراهی).
اگر شما خطر زایمان زودرس دارید (انقباضات قبل از 37 هفته بارداری).
اگر شما در معرض خطر سقط جنین باشید یا سابقه آن را داشته باشید.
اگر شما دوقلو، سه قلو یا چندقلو باردار باشید.
یادتان باشد که اگر پزشکتان رابطه جنسی در بارداری را ممنوع اعلام کرد، منظور او فقط دخول نیست بلکه هر رابطه‌ای است که منجر به برانگیختگی و ارگاسم می‌شود، ممنوع خواهد بود حتی رابطه جنسی دهانی یا لمس پستان‌ها.

رابطه جنسی بعد از بارداری را از چه زمانی مجاز است؟
شش هفته اول پس از زایمان، دوره پس از زایمان نامیده می‌شود. رابطه جنسی در این مدت ممکن است آخرین چیزی باشد که در ذهن شما نقش می‌بندد. دلیل کاهش تمایل شما به رابطه در این مدت، ممکن است یک یا تعدادی از عوامل زیر باشد:
درد و ناراحتی ناشی از فرایند ترمیم برش‌های زایمان (برش اپیزوتومی در زایمان طبیعی و برش‌های شکمی در زایمان سزارین)
خونریزی پس از زایمان که چهار تا شش هفته پس از تولد معمول است.
خستگی ناشی از بارداری و روند زایمان
خستگی ناشی از مراقبت از نوزاد یا نوزادان (در صورت داشتن دوقلو یا چندقلو)
تغییرات سطح هورمونی
دردناک شدن سینه‌ها به دلیل فرایند شیردهی
مسائل عاطفی مانند اضطراب و نگرانی درباره والدین بودن و مراقبت از فرزند و افسردگی نسبت به تغییراتی که در بدنتان رخ داده است.
برای رابطه جنسی بعد از بارداری باید تا زمانی که بافت‌های ظریف واژن شما بهبود یابد، صبر کنید. این بهبودی معمولاً چند هفته طول می‌کشد که زنان در این مورد، با هم متفاوت هستند. می‌توانید از پزشک خود درباره زمان مناسب شروع رابطه جنسی بپرسید تا بدانید پزشکتان بر اساس وضعیت شما چه توصیه‌ای می‌کند. اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل 6 هفته پس از زایمان از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. علاوه بر التیام جسمی، می‌بایست از نظر روحی و عاطفی نیز آمادگی آن را داشته باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر