مذاکرات صلح جوبا با مشکلاتی روبروست


مذاکرات صلح جوبا با مشکلاتی روبروست

عدم مشارکت برخی گروه‌های شورشی در دارفور در مذاکرات صلح به علت حضور ژنرال حمیدتی در مذاکرات، امضای توافق صلح را غیرممکن کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: اولین گام برای برقراری صلح در سودان برداشته شد. امروز توافقنامه صلح میان دولت و شورشیان سودان در جوبا، پایتخت سودان جنوبی­ منعقد شد. این توافق می‌بایست به ۱۷ سال جنگ پایان دهد. عبدالله حمدوک یک سال پس از کسب قدرت در سودان، با هدف برقراری صلح و ورق زدن برگی از تاریخ دوران حکومت عمر البشیر، توافق با گروه‌های مسلح را در اولویت امور خود قرار داد.
مجری از گزارشگر این شبکه در کنیا در باره این توافق سوال کرد.
گزارشگر پاسخ داد: این توافق هفت بخش مجزا دارد که تعیین کننده آینده منطقه ای ­است که به مدت ۱۷ سال درگیر جنگ بوده است. مسئله امنیت در مناطق درگیر جنگ از جمله دارفور و ایالت کوردو فان Kordofan و نیل آبی یکی از بخش‌های این توافق است. درگیری‌ها می‌بایست بلافاصله قطع شوند.
ادغام نیرو‌های شورشی ­در ارتش نیز از مفاد توافقنامه است. این مسئله در مذاکرات بحث برانگیز شده بود. گروه‌های شورشی خواستار جذب شورشیان در ارتش در طول ماه‌های آینده بودند. اما ارتش زمان بیشتری می‌خواست. در نهایت خواسته ارتش به کرسی نشست.
دو بخش مهم این توافق به غیرنظامیان مرتبط می‌شود. شمار زیادی از مردم ناگزیر به ترک دیار خود شده اند. میلیون‌ها نفر از روستا‌های خود­گریخته اند. بازگشت این آوارگان داخلی به محل زندگی شان از مفاد توافقنامه اخیر است. تقسیم مجدد اراضی نیز در این توافقنامه گنجانده شده است. زمین‌های بسیاری از روستاییان توسط شبه نظامیان جنجوید به یغما رفته است. آن‌ها به بازپسگیری زمین‌های خود امیدوارند. این توافق تقسیم مجدد این اراضی به شکلی متوازن را در خود دارد.
مجری پرسید: این توافق گامی مهم برای برقراری صلح بود. اما برخی از گروه‌های شورشی به ویژه شورشیان فعال در دارفور این توافق را امضاء نکرده اند و این مسئله مهمی است. این طور نیست؟
گزارشگر پاسخ داد: قطعا همین طور است. جبهه انقلابی سودان متشکل از چندین گروه شورشی، این توافقنامه صلح را امضاء کرده است. اما گروه‌های مهمی همچون ارتش آزادیبخش سودان، گروه شورشی النور که خواهان کسب قدرت در منطقه جبل مرة در دارفور است، این توافقنامه را امضاء نکرده اند. ارتش به این منطقه دسترسی ندارد و شورشیان النور کنترل کامل جبل مره را در دست دارند. نیرو‌های این گروه هنوز مسلح و آماده نبرد با ارتش سودان هستند.
این گروه شورشی حاضر نیست قبل از برقراری امنیت در دارفور در مذاکرات شرکت کند. چنین اتفاقی نیز رخ نداده است. در هفته‌های اخیر درگیری‌هایی در دارفور رخ داده است. تصاویر ویدئویی و عکس‌هایی که از برخی منابع در دارفور دریافت کرده ام، نشان می‌دهند که نیرو‌های شبه نظامی نزدیک به ژنرال حمیدتی­Hemidti فرمانده «نیرو‌های پشتیبانی سریع» Rapid Support Forces همچنان در دارفور به ایجاد رعب و وحشت مبادرت می‌کنند. مادامی که ژنرال حمیدتی از طرف دولت سودان در جوبا­ مذاکره می‌کند، امکان امضای توافقنامه صلح با این ژنرال غیر ممکن خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان