وزن نوزاد ده ماهه چقدر باید باشد؟


وزن نوزاد ده ماهه چقدر باید باشد؟

نگرانی والدین در مورد وزن فرزندشان طبیعی است. بعلاوه، وزن کودک پس از جنسیت، اولین چیزی ست که دیگران از شما می پرسند.

نگرانی والدین در مورد وزن فرزندشان طبیعی است. بعلاوه، وزن کودک پس از جنسیت، اولین چیزی ست که دیگران از شما می پرسند.
نوزادان هم مانند بزرگسالان، وزن و اندازه های مختلفی دارند. اما با رشد کودک، وزن گیری نشاندهنده ی وضعیت تغذیه و سالم بودن او است. مهم است که مراقب افزایش یا کاهش وزن کودک باشید، اما ممکن است والدین در مورد اینکه کودکشان خیلی بزرگ یا کوچک است، احساس نگرانی کنند.
همه نوزادان با سرعت بخصوص خود رشد می کنند و هیچ یک از استاندارد های رشدی دقیقی برای کودکان وجود ندارد. اما در طی مراقبت های منظم کودک، ارائه دهنده خدمات بهداشتی، نمودار وزن کودک را ترسیم می کند تا مطمئن شود که در مسیر سالم پیشرفت می کند.

کودک ۱۰ ماهه
رشد سریع کودک پس از ۱۰ ماهگی کند می شود. وزن کودک در این زمان تقریبا دو برابر وزن زمان تولد خواهد بود. او شروع به رشد قد می کند و کم کم شبیه کودکان نوپا بنظر می رسند.
سعی کنید قد و وزن کودک خود را با سایر نوزادان مقایسه نکنید. تا زمانی که رشد کودک مطابق نمودار رشد باشد (روند نزولی نداشته باشد)، وزن گیری او طبیعی خواهد بود.
بعضی از نوزادان ممکن است در این زمان کمی وزن خود را از دست بدهند. این ممکن است به این دلیل حرکت بیشتر کودک، بیمار شدن او و نخوردن غذاهای کمکی باشد. آنها ممکن است علاقه بیشتری به بازی کردن داشته باشند تا خوردن غذا! فینگرفودها را امتحان کنید و حواس پرتی را در طول زمان غذا به حداقل برسانید.
برخی از نوزادان ۱۰ ماهه می توانند کاملاً چاق باشند. شما هرگز نباید کودک ۱۰ ماهه را به خوردن غذا وادار کنید اما می توانید مطمئن شوید که به آنها غذاهای مغذی می دهید.
از ۵ گروه غذایی شامل سبزیجات؛ میوه ها؛ غلات (مانند نان، ماکارونی و برنج)؛ لبنیات و پروتئین برای تغذیه ی فرزندتان استفاده کنید. آب بهترین نوشیدنی برای نوزادان است. از دادن غذاهای حاوی نمک زیاد، چربی اشباع و قند و نوشیدنی های شیرین به کودکان پرهیز کنید.
اگر نگران تغذیه و رشد فرزندتان هستید، با پزشک یا متخصص کودکان صحبت کنید.

وزن متوسط ​​کودک ۱۰ ماهه
پسران: ۹٫۲ کیلوگرم
دختران: ۸٫۵ کیلوگرم
اگر در مورد رشد فرزندتان نگران هستید، باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. پزشک کودک، بهترین منبع اطلاعات در مورد رشد و پیشرفت فرزند شما است.

تفاوت وزن دختر و پسر
اگرچه نوزاد پسر و دختر در زمان تولد تقریباً وزن یکسانی دارند، اما تفاوت بین این دو پس از گذشت چند ماه مشخص می شود. بنابراین می توان گفت پسرها و دخترها نمودار رشد متفاوتی دارند. پسران به طور متوسط ​​کمی سنگین تر و همچنین قد بلندتر از دختران هستند و بنابراین الگوهای رشد آنها متفاوت است.

تغذیه با شیر مادر چگونه بر وزن کودک تأثیر می گذارد؟
معمولا نوزادانی که از شیرمادر تغذیه می کنند، وزن گیری کندتری نسبت به نوزادان شیرخشکی دارند. به همین دلیل است که کودکان شیرخشکی همیشه تپل تر بنظر می رسند.
تغذیه با شیر مادر حتی ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن و چاقی کمک کند. با این حال همان کودکانی که از شیر مادر تغذیه میکنند هم درصورت زیاد بودن شیر مادر، زیاده روی در خوردن شیر و شروع زودهنگام غذاهای جامد ممکن است به چاقی مبتلا شوند.

چه عواملی بر وزن کودک تاثیرگذار است؟
عوامل مختلفی می تواند بر وزن کودک تأثیر بگذارد. این عوامل عبارتند از:
جنسیت
اگرچه این متفاوت است اما نوزادان پسر معمولاً در بدو تولد بزرگتر از نوزادان دختر هستند و به طور معمول در دوران نوزادی وزن گیری سریعتری دارند.
تغذیه
افزایش وزن و میزان رشد، بسته به اینکه کودک از شیر مادر یا شیرخشک استفاده می کند می تواند متفاوت باشد. بهترین شیر خشک ها برای وزن گیری نوزاد در اینجا معرفی شده اند!
بیماری
ابتلا به بیماری های خاص می تواند باعث کند شدن رشد کودک شود. به عنوان مثال نوزادانی که نقص مادرزادی قلبی دارند ممکن است با سرعت کمتری نسبت به نوزادان سالم رشد کنند. شرایطی که بر جذب یا هضم مواد مغذی تأثیر می گذارد، مانند بیماری سلیاک هم ممکن است منجر به کند شدن وزن گیری شود.
زایمان زودرس
نوزادانی که زودرس به دنیا می آیند ممکن است در طول سال اول کندتر از کودکان رسیده رشد کنند و وزن بگیرند.
هورمون ها
اگر فرزند شما عدم تعادل هورمونی مانند سطح پایین هورمون رشد یا سطح تیروئید پایین را داشته باشد، می تواند با اختلال در رشد مواجه شود.
خواب
نوزادان در زمان خواب رشد می کنند، بنابراین اگر کودک شما خواب خوبی دارد، احتمالا رشد خوبی هم خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر