چگونگی طب سوزنی نوزادان


چگونگی طب سوزنی نوزادان

سوزن های اطفال معمولا بسیار کوچک، نازک و صیقلی است و شاید درد بسیار ناچیزی ایجاد کنند.

نوزاد خود را در معرض میکروب ها قرار ندهید (از سایر بیماران، و از سوزن های کاملاً استریل نشده دور نگه دارید)، زیرا نتیجه می تواند بدتر از علائمی باشد که به دنبال درمان آنها بوده اید.
برای مشکلات ساده مانند عفونت گوش و سرما خوردگی، شما می توانید به محض دیدن علائم با پزشک خود برای شروع درمان صحبت کنید.
هیچ دلیلی وجود ندارد که منتظر بمانید برای اینکه علائم بدتر شوند یا قبل از امتحان کردن طب سوزنی مشکل نوزاد بهبود یابد.

طب سوزنی در اطفال

ماساژ نقاط بوسیله پزشک و یا مادر
بعد از تشخیص , در مرحله اول درمان, نقاطی روی بدن کودک بوسیله پزشک ماساژ داده می شود تا مادر آن نقاط را یاد گرفته و در منزل ادامه دهد.
مزیت این روش آن است که ترس در کودک ایجاد نمی گردد و مادر نیز به اطلاعات خوبی دست پیدا می کند.
ماساژ هر نقطه معمولا 10-20 ثانیه طول می کشد و کل درمان شاید در کمتر از 5 دقیقه تمام شود . ماساژها در هنگام خواب نیز قابل اجرا میباشد.
دانه گذاری
در این روش پزشک طبق تشخیص خود نقاطی را روی بدن بیمار دانه گذاری می کند(چند دانه گیاهی می چسباند).
به مادر بیمار دستور ماساژ آن نقاط روزی چند بار و هر بار چند دقیقه داده میشود. این روش نیز بسیار عالی, بی درد و آسان می باشد.
بادکش کردن
بعد از تشخیص بیماری ,نقاطی روی بدن کودک بوسیله پزشک بادکش می گردد . بادکش سبب تحریک عصب ها و افزایش خونرسانی موضعی میگردد. گاهی موضع بادکش ممکن است کبود نیز گردد.
این روش معمولا در قالب بازی برای کودک انجام میشود و اطفال آن را به راحتی تحمل میکنند.
استفاده از دستگاه الکتروپانچر
الکترو اکوپانکچر یکی دیگر از روشهای درمان طب سوزنی میباشد که در ان نقاط طب سوزنی با یک دستگاه که برق بسیار خفیف پوستی ایجاد میکند تحریک می گردد.
این دستگاه ها معمولا درجه تنظیم برای کودکان را دارند. در طی درمان کودک معمولا چیزی حس نمی کند .
در صورت ایجاد ناراحتی میتوان شدت خروجی دستگاه را کم کرد. خوبی این روش ان است که هر نقطه را میتوان در عرض چند لحظه تحریک کرد و کل در مان چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد.
استفاده از لیزرهای کم توان
لیزر ها کم توان , از چند ده پیش وارد روشهای درمان طب سوزنی شده اند و محبوبیت زیادی در درمان اطفال پیدا کرده اند , زیرا کاملا بی درد هستند . و یک روش درمانی بسیار عالی برای کودکان به حساب می ایند .

فواید درمانی طب سوزنی برای نوزادان
اطفالی که به روشهای گفته شده جواب نداده باشند (که تعداد آنها بسیار کم است) درصورت لزوم از سوزنهای طب سوزنی در تحریک نقاط آنها استفاده می گردد.
سوزن های اطفال معمولا بسیار کوچک, نازک و صیقلی است و شاید درد بسیار ناچیزی ایجاد کنند البته با کاهش سایز سوزن و افزایش سرعت ورد ان به بدن, این درد میتواند باز هم تقلیل یابد.
در اطفال کمتر 3-5 سال توصیه میشود که بلافاصله سوزن ها را خارج کنند تا کودک با حرکات بدنی خود سبب اسیب بافتی نگردد.
در اطفال بزرگتر میتوان مشابه بزرگسالان اقدام گردد. خوبی سوزن ان است که اثرات ان دراز مدت در بدن بیمار میماند و دفعات درمان میتواند کاهش یابد.

نکاتی که پیش از انجام طب سوزنی برای نوزادان باید بدانید

طب سوزنی کمی راز آلود است
هیچ کس دقیقاً نمی داند که این روش درمانی چطور کار می کند، اما یک نظریه مشهور در این مورد وجود دارد:
بیماری ها زمانی ایجاد می شوند که انرژی نمی تواند آزادانه در بدن حرکت کند. وقتی که فرد متخصص طب سوزنی نواحی خاصی از بدن را با سوزن های بسیار ریز سوراخ می کنند (کاملاً بدون درد، اما بیشتر در طول یک دقیقه)، انرژی به دام افتاده را آزاد می کنند، که باعث بهبود سلامتی می شود.
طب سوزنی، اندروفین تسکین دهنده درد را آزاد می کند، هورمونی که باعث شاد شدن شما می شود.
این ممکن است برای برخی افراد خیلی عجیب به نظر برسد، اما طب سوزنی هزاران سال است که در فرهنگ آسیایی جا دارد، و آن را به یکی از قدیمی ترین روش های درمانی در جهان تبدیل می کند.
طب سوزنی برای نوزاد دردناک نیست
این سوزن ها دردناک نیستند. طب سوزنی برای انجام روی نوزادان ممکن است ترسناک بنظر برسد.
اما سوزن های بسیار نازک و محکم آن بسیار ظریف تر از سوزن هایی است که برای واکسیناسیون یا گرفتن خون استفاده می شوند.
(آنها برای انجام کار مورد نظر پوست را پاره می کنند، که باعث جراحت می شود.) سوزن های طب سوزنی در بدترین حال، کمی ناراحت کننده هستند.
اکثر بیماران آن را حس نمی کنند، و حتی برخی افراد در طول درمان به خواب می روند.
البته، هر زمانی که پوست سوراخ می شود، احتمال خونریزی و عفونت وجود دارد، اما در کل گزارش های ناشی از آسیب طب سوزنی بسیار نادر است.
اگر هنوز نگران ایجاد درد در نوزاد خود هستید، می توانید برای انجام این کار اقدام کنید تا این احساس را تجربه کنید.
یک متخصص معتبر و قانونی طب سوزنی پیدا کنید
پزشکان زیادی هستند که مجوز انجام طب سوزنی را دارند، داشتن مجوز به این معناست که آنها باید آموزش های خاصی را به اتمام برسانند و امتحان مرتبط به آن را بگذرانند.
شما می توانید پزشکان دارای مجوز را از طریق سازمان مربوط به صدور گواهینامه طب سوزنی پیدا کنید. درمان چقدر هزینه خواهد داشت؟
برنامه درمان خود را بررسی کنید: برخی بیمه های پزشکی ممکن است هزینه های طب سوزنی را تحت پوشش قرار دهند. با این حال، پیش از شروع درمان، باید کودک را برای گرفتن مشاوره نزد پزشک ببرید.
اینجا زمان آن است که در مورد تحصیلات پزشک، سابقه کار، مجوز (در صورت وجود) و تجربه طب سوزنی برای نوزاد و همچنین آشنایی این پزشک از کار با دیگر ارائه دهندگان مراقبت های پزشکی سوال کنید تا مراقبت های هماهنگ و همه جانبه برای کودک شما را تضمین کنند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403