شبیه سازی مدلی جدید جهت پرتو درمانی سرطان سینه


شبیه سازی مدلی جدید جهت پرتو درمانی سرطان سینه

پژوهشگران سبزواری موفق شدند مدلی جدید جهت پرتو درمانی سرطان سینه شبیه سازی کنند.

شبیه سازی مدلی جدید جهت پرتو درمانی سرطان سینه

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا شمس آبادی دانشجوی دکتری دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید براینکه امروزه روش‌های درمانی مفید و موثری جهت درمان سرطان پستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ و میر در میان زنان معرفی شده است، اظهار کرد: یکی از این روش‌ها مبتنی بر پرتودهی پستان توسط پرتو‌های ایکس کم انرژی است که به رادیوتراپی حین عمل معروف است.

او با تشریح ابعاد این پژوهش افزود: در این پژوهش به دنبال تعیین خصوصیات فیزیکی و اثرات زیست شناختی حاصل از پرتو‌های ایکس کم انرژی در پرتودهی پستان هستیم تا بتوانیم ارزیابی دقیقی از میزان دوز تجویزی هنگام تابش دهی به پستان بیمار جهت بهبود عملکرد روش درمانی را به دست آوریم و سایر خصوصیات فیزیکی و بالینی این نوع تابش را برآورد کنیم.

این پژوهشگر گفت: در همین راستا یک مدل از سیستم درمانی مورد استفاده در پرتودرمانی حین عمل توسط روش مونت کارلو شبیه سازی شد.

شمس آبادی با تاکید براینکه مدل معرفی شده به طور کامل می‌تواند نیاز‌های یک مرکز درمانی جهت تابش دهی به پستان بیمار را برطرف سازد، تصریح کرد: با این مدل می‌توان با استفاده از آن به تمام پارامتر‌های فیزیکی و بالینی لازم جهت طراحی درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه دست یافت.

این دانشجوی دکتری دانشگاه حکیم سبزواری گفت: بخشی از نتایج بررسی‌های انجام گرفته تاکنون منتهی به چاپ ۲ مقاله JCR در مجلات Zeitschrift für Medizinische Physik و Radiation Physics and Chemistry به ترتیب با ضرایب تاثیر ۲ و ۲.۲۲ شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال