مساله سرخوردگی در روابط زناشویی


انسان‌ها در مقابل ناکامی احساس‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند. اما آنچه بین آنها مشترک است، احساس ناراحتی ناشی از ناکامی است و البته میزان ناراحتی و واکنش‌های آنها در مقابل ناکامی متفاوت است.

مساله سرخوردگی در روابط زناشویی

شفاآنلاین>سلامت جنسی>انسان‌ها در مقابل ناکامی احساس‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند. اما آنچه بین آنها مشترک است، احساس ناراحتی ناشی از ناکامی است و البته میزان ناراحتی و واکنش‌های آنها در مقابل ناکامی متفاوت است.

به گزارش شفاآنلاین:اصولا زمانی که فرد به اهداف و خواسته‌های خود دست پیدا می‌کند، احساس رضایتمندی می‌کند و در مقابل اگر موفق نشود، ممکن است دچار سرخوردگی، تسلیم، خشم و عصبانیت و تحریک‌پذیری روانی شود. سرخوردگی باعث ایجاد منفی‌اندیشی، کاهش خودباوری، از دست دادن تحمل و شکیبایی، احساس ناکامی، غمگینی و احساس بیهودگی می‌شود که می‌تواند فرد را تا مرز افکار بسیار منفی و حتی خودکشی پیش ببرد.

هرچه موضوع مورد نظر مهم‌تر باشد، در صورت دست نیافتن به آن، میزان ناراحتی و سرخوردگی روانی شدیدتر خواهد بود.سرخوردگی علاوه‌بر زندگی فردی می‌تواند در زندگی زناشویی نیز رخ دهد. زمانی که فردی دچار سرخوردگی زناشویی می‌شود در حقیقت دچار کاهش دلبستگی عاطفی می‌شود که این مسأله با کاهش توجه نسبت به همسر، سردی عاطفی و احساس بی‌علاقه‌ بودن به همسر و بی‌تفاوتی نسبت به زندگی مشترک همراه می‌شود.

پیامدهای این نوع سرخوردگی‌ها در شرایطی که شدت یابد می‌تواند جدایی یا طلاق عاطفی را به همراه داشته باشد.عواملی مانند سرزنش‌های بیش از حد، تحقیر و درک‌ نکردن شریک زندگی، تایید نشدن و دیده نشدن از سوی همسر، باعث می‌شود تا فرد دچار سردی و دلزدگی شود و چنانچه فردی برنامه و دیدگاه‌های خاصی را نسبت به زندگی زناشویی داشته و از آنها دور بماند یا زندگی مشترک خود را موفق ارزیابی نکند، ممکن است دچار سرخوردگی زناشویی شود.

باید توجه داشته باشیم سرخوردگی زناشویی باعث کاهش سلامت روانی در زوجین می‌شود و نیاز به صمیمیت در این زوج‌ها به‌درستی برآورده نمی‌شود. مدام از یکدیگر دلخور هستند، تلخ‌زبانی می‌کنند و به جای گفت‌وگوی مؤدبانه و محترمانه و بیان خواسته‌ها به شیوه صحیح، بیشتر زخم زبان می‌زنند، متلک‌پرانی می‌کنند و باعث می‌شوند رنجش بین آنها عمیق‌تر شود.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید


در این نوع زندگی‌ها زوجین از گفت‌وگو پرهیز می‌کنند یا هر زمانی که می‌خواهند گفت‌وگو کنند، به‌سادگی بین آنها دعوا رخ می‌دهد یا در حالت تکانشی و عصبانیت با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. در این شرایط نسبت به یکدیگر بی‌حرمتی صورت می‌گیرد که لازم است برای درمان از زوج‌درمانی بهره گرفته شود.

روزنامه جام جم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر