گربه پالاس، گونه‌ای نادر از گربه سانان ایرانی را بشناسید


گربه پالاس، گونه‌ای نادر از گربه سانان ایرانی را بشناسید

گربه پالاس یک گونه‌ وحشی از گربه سانان ایرانی و بومی آسیای میانه است.

گربه پالاس، گونه‌ای نادر از گربه سانان ایرانی را بشناسید

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گربه پالاس یکی از گونه‌های گربه سانان است که برخلاف ظاهرش یک گربه وحشی است، گربه پالاس گونه بومی آسیای میانه و دارای حدود ۶۰ سانتی متر طول و حدود ۴ کیلوگرم وزن است.

رنگ مو‌های بدن گربه پالاس‌ها خاکستری روشن یا زرد تیره همواره با نوار‌های عمودی است، جالب است بدانید که گربه پالاس شکل‌های گوناگونی دارد که سبب تفاوت آن از سایر گربه پالاس‌ها می‌شود، ویژگی بارز این حیوان، چشمان گرد و صورت بزرگ و مو‌های انبوه و بلندش است.

ایران غربی‌ترین محدوده زندگی گربه پالاس است. این حیوان بیشتر در شمال شرق ایران مشاهده شده و گزارش‌های پراکنده‌ای از حضور آن در مرکز و شمال غرب نیز در دست است.

این گربه‌های ایرانی به دلیل ظاهر فوق العاده زیبایشان، شهرت زیادی در دنیا دارند، گربه‌ وحشی پالاس است که برعکس سایر گربه‌های ایرانی چندان رفتار آرامی ندارد. گربه پالاس به دلیل طرفدار زیادی که دارد مورد شکار قاچاقچیان قرار گرفته است و متاسفانه قاچاق بیش از حد این گونه سبب محدود شدن جمعیت آنان شده و تا به امروز تلاش چندانی برای بقای نسل این گونه‌ نادر انجام نشده است.

گربه‌های پالاس تکزی هستند. طعمه مورد علاقه آن‌ها در وهله نخست پایکا و همچنین خرگوش، جوندگان، کبک و بی مهرگان است که معمولا در اوایل صبح یا بعدازظهر شکار می‌شوند. گربه‌های پالاس سرگین خود را با خاک می‌پوشانند. آن‌ها در سرتاسر سال در لانه خود به منظور اجتناب از گرما و سرمای شدید پناه می‌گیرند. جفتگیری معمولا در زمستان صورت گرفته و ۶۶ تا ۶۷ روز دوره بارداری خواهند داشت. پالاس توان تولیدمثلی بالایی نسبت به شرایط زیستگاهی متغیری که در آن زیست می‌کند داشته و ۲ تا ۸ (معمولا ۲ تا ۴) توله به دنیا می‌آورد. در سن ۲ ماهگی، وزن توله‌ها به ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم رسیده و ظاهرشان شبیه بالغ‌ها می‌شود و تا ۵/۱۱ سال در اسارت عمر می‌کنند.

بیشتر بخوانید

مرال، گونه بومی در خطر انقراض را بشناسید شامپانزه‌ها تنها موجوداتی که احساس دارند

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس