تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟


تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

امروز جمعه، چهاردهم شهریور سال 1399 هجری شمسی، برابر با پانزدهم محرم سال 1442 هجری قمری و مطابق با چهارم سپتامبر سال 2020 میلادی است.

تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (چهاردهم شهریور ) به شرح زیر است:

تولد سید ابن طاووس، تاریخ نگار وقایع عاشورا
۸۵۳ سال پیش در چنین روزی، پانزدهم محرم سال ۵۸۹ هجری قمری «علی بن موسی بن جعفر» معروف به «سید ابن طاووس»، فقیه، محدث و از علمای بزرگ مسلمان در حله ـ از شهر‌های عراق ـ متولد شد. او دوران کودکی و جوانی را در زادگاهش به فراگیری دانش گذراند. پس از آن به بغداد رفت و حدود ۱۵ سال در آن شهر زیست. این دانشمند برجسته مسلمان در علم، فضیلت و پارسایی از مشهورترین علمای عصر خود به شمار می‌رفت و از اعتبار والایی برخوردار بود. ابن طاووس آثار متعددی تالیف کرد که از معتبرترین منابع اسلامی هستند. اثر معروف ابن طاووس به نام «اللهوف» در ذکر قیام امام حسین (ع) و وقایع عاشورا نگاشته شده که در نوع خود بی نظیر و از منابع موثق و معتبر دراین زمینه است و همواره مورد استناد اهل علم بوده است. این کتاب مکرراً در ایران، لبنان و نجف به چاپ رسیده است. از دیگر آثار سید بن طاووس، «سعدالسعود» و «الاقبال بصالح الاعمال» می‌باشد. وی در سال ۶۶۴ هجری قمری، در ۷۵ سالگی، وفات یافت.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
کودتای ارتش فرانسه علیه سلطنت طلبان
۲۲۳ سال پیش، در روز چهارم سپتامبر سال ۱۷۹۷ میلادی ارتش فرانسه علیه سلطنت طلبان کودتا کرد و آن‌ها را سرکوب نمود. هشت سال پس از انقلاب فرانسه، به دلیل عملکرد نادرست دولت و سران انقلاب و شکست ارتش در تعدادی از جبهه‌های جنگ با کشور‌های اروپایی، مردم در انتخابات پارلمانی به سلطنت طلبان رای دادند. اما به درخواست سران انقلاب فرانسه، فرماندهان ارتش، از جمله ناپلئون بناپارت در پاریس کودتا کردند و ۱۷۷ نماینده سلطنت طلب را برکنار و ۶۵ تن را تبعید کردند. آن‌ها همچنین جمع زیادی از هواداران سلطنت را تبعید و ۴۲ روزنامه را توقیف نمودند. به این ترتیب، اگرچه سلطنت طلبان تارو مار شدند، اما راه برای تسلط ناپلئون بر دولت درسال ۱۷۹۹ باز شد.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
کشف پنیسیلین توسط الکساندر فلمینگ
۹۲ سال پیش در چنین روزی برابر با چهارم سپتامبر ۱۹۲۸ میلادی پنی‏سیلین توسط "الکساندر فلمینگ" دانشمند برجسته انگلیسی کشف شد. سر الکساندر فلمینگ، میکروب‏شناس برجسته اسکاتلندی در روز چهارم سپتامبر ۱۹۲۸ م به طور اتفاقی به کشف پنی‏سیلین موفق شد. پنی‏سیلین علی‏رغم دارا بودن خاصیت قوی میکروب‏ کشی، محرک و مسموم کننده نبود. فلمینگ این کشف را با نام پنی‏سیلین در سال ۱۹۲۹ م اعلام کرد، اما در آن زمان، کسی به این کشف مهم علاقه‏‌ای نشان نداد، از این رو، پنی‏سیلینِ اکتشافی، سال ‏ها در شیشه آزمایشگاه ماند تا این‏که جنگ جهانی دوم آغاز شد و جراحان ارتش، به فکر پیدا کردن روش ‏هایى تازه و موثر برای درمان زخم‏‌های عفونی مجروحان جنگی افتادند. در این‏جا بود که آنان پنی‏سیلین و اثرات آن در بهبود بخشیدنِ زخم‏‌های عفونی را به خاطر آوردند. در این هنگام بود که دو دانشمند میکروب ‏شناس و بیولوژیست با نام‏‌های هُوارْدْ فلوری و ارنسْتْ چین توانستند آن را به صورت یک داروی عملی عرضه دارند. این سلاح قدرت‏مند در مبارزه با باکتری ‏ها، بسیار قوی عمل می‏ کرد و در این زمان کاربرد وسیعی یافت. با کشف پنی‏سیلین، این آنتی ‏بیوتیک نیرومند، علم پزشکیِ قرن بیستم دستخوش انقلابی عظیم شد و در سال ۱۹۴۵ م، هر سه دانشمند به دریافت جایزه نوبل پزشکی نائل شدند.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
تولد رنه دو شاتو بریان، ادیب و فعال فرانسوی
۲۵۲ سال پیش، در روز چهارم سپتامبر سال ۱۷۶۸ میلادی «فرانسوا رنه دو شاتوبریان» (François-René de Chateaubrian) ادیب و فعال سیاسی فرانسوی در خانواده‌ای ثروتمند متولد شد. وی ابتدا قصد داشت کشیش شود، ولی به ارتش فرانسه پیوست. او با انقلاب فرانسه مخالف بود و برادر و خواهرش در این راه کشته شدند. اما شاتوبریان به ماموریتی در آمریکا رفت و سپس به انگلیس سفر کرد. درپی به قدرت رسیدن ناپلئون در فرانسه، شاتوبریان به کشورش بازگشت و به خدمت وی درآمد. اما چندی بعد با ناپلئون اختلاف پیدا کرد و دشمن سرسخت وی شد. با روی کار آمدن خاندان سلطنتی بوربن، این نویسنده و سیاستمدار فرانسوی نیز به وزارت و سفارت رسید. اما با سرنگونی این خاندان در سال ۱۸۳۰، وی نیز از سیاست کناره گیری کرد و به نویسندگی پرداخت. از آثار شاتوبریان می‌توان به «آتالا»، «حکایت رنه» و «نبوغ مسیحیت» اشاره کرد.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
اختراع نخستین موتور برق توسط ادیسون
۱۳۸ سال پیش در چنین روزی، چهارم سپتامبر سال ۱۸۸۲ میلادی نخستین موتور برق توسط ادیسون، مخترع آمریکایی ساخته شد. موتور برق اختراعی ادیسون، ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت. ادیسون با استفاده از این موتور برق، در شهر نیویورک کارخانه برق دایر کرد که روشنایی بخشی از شهر را تامین می‌کرد. گفتنی است که ادیسون در سال ۱۸۷۹ لامپ را نیز اختراع کرده بود.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
تولد ریچارد رایت، نویسنده سیاهپوست آمریکایی
۱۱۲ سال پیش در چنین روزی، چهارم سپتامبر سال ۱۹۰۸ میلادی «ریچارد رایت» (Richard Wright)، نویسنده سیاهپوست آمریکایی متولد شد. او پس از طی دورانی مشقت بار در زندگی در ۳۰ سالگی به نویسندگی روی آورد. از آثار برجسته او که زوایایی از زندگی فقیرانه و ملال آور سیاهپوستان آمریکا را نشان می‌دهد، می‌توان به «پسرک سیاه»، «رانده شده و «شکم ماهی» اشاره کرد. رایت در سال ۱۹۶۰ درگذشت.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس