پرداخت داستان در انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان


پرداخت داستان در انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان

اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در پنجمین جلسه‌ی مجازی با چگونگی پرداخت داستان آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، پنجمین جلسه‌ی مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۹ با موضوع «پرداخت داستان» در پیام‌رسان واتساپ برگزار و هشت اثر اعضای نوجوان این انجمن از سوی فاطمه ظهیری، نویسنده، منتقد ادبی و کارشناس‌مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان مرکزی، نقد و بررسی شد.

ظهیری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی مربیان و اعضای نوجوان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان درخصوص نقد و مواجهه حرفه‌ای با آثاری که دارای بار عاطفی هستند و احساسات مخاطب را درگیر می‌کنند، گفت: بایست لایه‌ی نخست اثر را که همان عاطفه و احساس است، کنار گذاشت و به بطن اثر و ساختار آن پرداخت.

وی در ادامه با بیان این‌که انتخاب سوژه‌ی بکر و متفاوت به نویسنده کمک می‌کند تا در گام اول و شروع داستان، مؤفق شود، افزود: در زندگی امروز، داستان بایست از جایی شروع شود که قرار است ماجرای اصلی اتفاق بیفتد و درواقع هرچه ضرب‌آهنگ شروع داستان به ماجرای اصلی نزدیک‌تر باشد اثر بهتری خلق خواهد شد.

ظهیری، طی‌کردن گام‌های منطقی در داستان را بسیارمهم، عنوان و خاطرنشان کرد: هر داستانی، منطق خاص خود را دارد؛ حتی در داستان‌های تخیلی هم بایست اتفاق‌ها و ماجراها در چهارچوب خاصی به‌گونه‌ای کنار هم قرار گیرند که برای مخاطب، باورپذیر باشند.

پرداخت داستان در انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان

میهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان بر توجه به وضعیت یا مخمصه‌ی داستان، توصیف شخصیت‌ها و صحنه‌پردازی در داستان، تأکید و اظهار کرد: در داستان طنز یک نوع بزرگ‌نمایی و غلو وجود دارد که در عالم واقعیت چنین چیزی را شاهد نیستیم.

ظهیری در نقد اثر یکی از اعضای انجمن آفرینش کانون استان سمنان با بیان این‌که داستانک، قالب مستقل و هویت‌داری نیست از اعضا خواست تا از این قالب عبور کرده و به نوشتن داستان‌های چند صفحه‌ای بپردازند.

وی در ادامه پیشنهاد داد در نوشتنِ داستانک، پایان غافل‌گیرکننده‌ای پیشِ روی خواننده قرار دهند و آن را یکی از ویژگی‌های مهم داستانک برشمرد.

ظهیری یادآور شد: نویسنده در نوشتن داستان بایست از توصیف خاص و جزیی و ساخته‌ی ذهن خود استفاده کند تا برای خواننده ملموس و قابل تجسم باشد.

نویسنده و منتقد ادبی با بیان این‌که استفاده از توصیف یکی از ابزاری است که نویسنده در پرداخت داستان به آن نیاز دارد، تصریح کرد: شروع داستان با تعلیق و یک اتفاق هم‌راه باشد تا مخاطب از همان ابتدا با خواندن آن ماجرای معماگونه، علاقه‌مند و جذب آن داستان شود.

وی هم‌چنین تأکید کرد: شتاب‌زدگی در پایان داستان به‌ویژه در نقطه‌ی اوج آن، خواننده را رنجیده و معلق می‌کند و موجب دل‌زدگی اثر می‌شود و زمان مناسب برای پایان‌دادن به داستان، وقتی است که اوج داستان مسیر خود را طی کرده باشد.

گفتنی است؛ ظهیری در پایان از اعضا خواست تا برای اثری که نوشته و خلق کرده‌اند عنوان مناسبی انتخاب کنند.


به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، پنجمین جلسه‌ی مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۹ با موضوع «پرداخت داستان» در پیام‌رسان واتساپ برگزار و هشت اثر اعضای نوجوان این انجمن از سوی فاطمه ظهیری، نویسنده، منتقد ادبی و کارشناس‌مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان مرکزی، نقد و بررسی شد.

ظهیری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی مربیان و اعضای نوجوان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان درخصوص نقد و مواجهه حرفه‌ای با آثاری که دارای بار عاطفی هستند و احساسات مخاطب را درگیر می‌کنند، گفت: بایست لایه‌ی نخست اثر را که همان عاطفه و احساس است، کنار گذاشت و به بطن اثر و ساختار آن پرداخت.

وی در ادامه با بیان این‌که انتخاب سوژه‌ی بکر و متفاوت به نویسنده کمک می‌کند تا در گام اول و شروع داستان، مؤفق شود، افزود: در زندگی امروز، داستان بایست از جایی شروع شود که قرار است ماجرای اصلی اتفاق بیفتد و درواقع هرچه ضرب‌آهنگ شروع داستان به ماجرای اصلی نزدیک‌تر باشد اثر بهتری خلق خواهد شد.

ظهیری، طی‌کردن گام‌های منطقی در داستان را بسیارمهم، عنوان و خاطرنشان کرد: هر داستانی، منطق خاص خود را دارد؛ حتی در داستان‌های تخیلی هم بایست اتفاق‌ها و ماجراها در چهارچوب خاصی به‌گونه‌ای کنار هم قرار گیرند که برای مخاطب، باورپذیر باشند.

پرداخت داستان در انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان

میهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان بر توجه به وضعیت یا مخمصه‌ی داستان، توصیف شخصیت‌ها و صحنه‌پردازی در داستان، تأکید و اظهار کرد: در داستان طنز یک نوع بزرگ‌نمایی و غلو وجود دارد که در عالم واقعیت چنین چیزی را شاهد نیستیم.

ظهیری در نقد اثر یکی از اعضای انجمن آفرینش کانون استان سمنان با بیان این‌که داستانک، قالب مستقل و هویت‌داری نیست از اعضا خواست تا از این قالب عبور کرده و به نوشتن داستان‌های چند صفحه‌ای بپردازند.

وی در ادامه پیشنهاد داد در نوشتنِ داستانک، پایان غافل‌گیرکننده‌ای پیشِ روی خواننده قرار دهند و آن را یکی از ویژگی‌های مهم داستانک برشمرد.

ظهیری یادآور شد: نویسنده در نوشتن داستان بایست از توصیف خاص و جزیی و ساخته‌ی ذهن خود استفاده کند تا برای خواننده ملموس و قابل تجسم باشد.

نویسنده و منتقد ادبی با بیان این‌که استفاده از توصیف یکی از ابزاری است که نویسنده در پرداخت داستان به آن نیاز دارد، تصریح کرد: شروع داستان با تعلیق و یک اتفاق هم‌راه باشد تا مخاطب از همان ابتدا با خواندن آن ماجرای معماگونه، علاقه‌مند و جذب آن داستان شود.

وی هم‌چنین تأکید کرد: شتاب‌زدگی در پایان داستان به‌ویژه در نقطه‌ی اوج آن، خواننده را رنجیده و معلق می‌کند و موجب دل‌زدگی اثر می‌شود و زمان مناسب برای پایان‌دادن به داستان، وقتی است که اوج داستان مسیر خود را طی کرده باشد.

گفتنی است؛ ظهیری در پایان از اعضا خواست تا برای اثری که نوشته و خلق کرده‌اند عنوان مناسبی انتخاب کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام