طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات و بی ثباتی می‌تواند برای بازار نگران کننده باشد


طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات و بی ثباتی می‌تواند برای بازار نگران کننده باشد

ممکن است در صورت نزدیک بودن رقابت ها، کار اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، چند روزی بیشتر به طول انجامد و بی ثباتی و پیش بینی ناپذیری وضعیت، به شدت بازار را نگران کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان بی سی، توماس گفیت (Thomas Gift) گفت: پیامی که ترامپ در خصصوص نظم و قانون می‌فرستد بیشتر برای رأی دهندگان در مناطق روستایی، بخصوص در ایالت‌های آونگی تدوین و طراحی شده است.
این مناطق از نظر بومی به شکلی هستند که ترامپ باور دارد می‌تواند در آن‌ها برنده باشد و با پیروزی در آن‌ها برنده انتخابات باشد. این تاکتیک، بیشتر بر اساس القای ترس است که در شبکه‌های اجتماعی و دیگر حوزه‌ها در خصوص غارتگری، آشوبگری و به صورت عمومی، ناآرامی، تقویت می‌شود. وی ادامه داد: هدف ترامپ از این راهبرد آن است که خود را تنها تضمین کننده ایمنی این جوامع، نشان دهد، ولی چالشی که در این میان وجود دارد آن است که اگر به برخی نظرسنجی‌هایی که گالوپ انجام داده است، نگاه کنید، درمی بینید که فقط چهار درصد از آمریکایی‌ها باور دارند خشونت و جرائم، مهم‌ترین مشکل جاری در آمریکاست و عجیب نیست که این مساله، تحت الشعاع مسائل دیگری مانند ویروس کرونا، مدیریت ضعیف و اقتصاد به صورت عمومی قرار گیرد. از این رو دریافت کنندگان این پیام به آن اندازه که ترامپ تصور می‌کند چندان هم گسترده نیستند. از سوی دیگر به باور من دشوار است که ترامپ بتواند خود را قهرمان نظم و قانون نشان دهد. زیرا این اتفاقات در دوران ریاست جمهوری وی روی داده اند و از این رو دشوار است که وی بتواند خود را تنها راه حل مشکلات موجود نشان دهد. همچنین نظرسنجی‌های اخیر، نشان از ثابت ماندن دیدگاه‌ها دارد. گیفت درباره بهبود نسبی وضعیت اقتصاد آمریکا و اینکه آیا این مساله می‌تواند به سود ترامپ باشد یا نه گفت: شکی نیست که هنوز رقابت‌ها جریان دارند و اگر ترامپ بخواهد پیروز این میدان باشد باید روی این دیدگاه پیش برود که انتخابات دو هزار و بیست را به عنوان یک همه پرسی برای دوران چهار ساله ریاست جمهوری خود در کاخ سفید اعلام کند. در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند نارضایتی از عملکرد ترامپ ده درصدی، بیش از میزان رضایتمندی است و موضوعاتی مانند کرونا و اقتصاد لرزان موجب شده است طرح این سوال که آیا وضعیت شما در چهار سال پیش بهتر بود یا اکنون برای وی دشوار شود. راهبردی را که ترامپ، علیه بایدن دنبال کرد می‌توان در سخنان طرح شده در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان یافت که در آن بایدن را فردی متمایل به چپ افراطی و فردی ضد کسب و کار توصیف کرد که می‌خواهد ارزش‌های سنتی خانوادگی را منحرف کند. با این حال مساله اصلی در این میان آن است که پیشتازی هفت درصدی که در حال حاضر بایدن دارد می‌تواند خیلی سریع از میان برود و از سوی دیگر، نظرسنجی در سطح ملی چندان اهمیت ندارد. زیرا باید ایالت به ایالت پیروزی به دست آید. گیفت درباره ابراز نگرانی‌ها درخصوص سرکشی ترامپ در پذیرش نتایج انتخابات و امتناع از خروج از کاخ سفید گفت: اگر رقابت‌ها خیلی نزدیک باشند این مساله را نمی‌توان به عنوان یک موضوع غیرممکن قلمداد کرد. اینگونه نیست که بگوییم مسائل عجیب و غریب، اصلا روی نمی‌دهند و در صورتی که نتایج، خیلی به هم نزدیک باشند، ممکن است چند روزی طول کشد که در نهایت متوجه شویم چه کسی برنده رقابت شده است. بی شک بدترین اتفاق برای بازار‌ها بی ثباتی و پیش بینی ناپذیری است و اینکه ندانیم فردا چه روی می‌دهد. شکی نیست که بازار‌ها نیز این امر را به عنوان یک احتمال در نظر می‌گیرند و قطعا از این موضوع نگرانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب