تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟


تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

امروزشنبه، پانزدهم شهریور سال 1399 هجری شمسی، برابر با شانزدهم محرم سال 1442 هجری قمری و مطابق با پنجم سپتامبر سال 2020 میلادی است.

تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟ به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (پانزدهم شهریور ) به شرح زیر است:

بمبگذاری منافقین در تهران
۳۸ سال پیش، در روز پانزدهم شهریور سال ۱۳۶۱ هجری شمسی بر اثر انفجار مهیب یک بمب در یکی از خیابان‌های شلوغ تهران، ده‌ها تن از مردم شهید و زخمی شدند.
این اقدام جنایتکارانه توسط عوامل گروهک تروریستی منافقین، موسوم به مجاهدین خلق انجام شد. بمب در ساعتی پر رفت و آمد منفجر شد و صد‌ها نفر از مردم در صف اتوبوس، داخل آن و یا در حال تردد بودند. انفجار به حدی شدید بود که صدای آن در تمام تهران شنیده شد و گودالی عمیق و وسیع در زمین به وجود آورد. ظاهراً کشتار مردم در تهران توسط منافقین به منظور خدمت به صدام دیکتاتور سابق عراق بود که ارتش او در جبهه‌های جنگ با رزمندگان ایرانی متحمل شکست‌های بزرگی شده بود.
تاکنون بیش از ۱۷ هزار تن از مردم ایران در جریان ترور‌های گروهک‌های ضد انقلاب به شهادت رسیده اند که گروهک منافقین ۱۲ هزار مورد آن را رسماً برعهده گرفته است. این کروهگ از حمایت برخی دولت‌های غربی برخوردار است.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
دستگیری عبدالقادر الجزایری، مبارز ضد فرانسه
۱۸۲ سال پیش درچنین روزی، شانزدهم محرم سال ۱۲۶۰ هجری قمری امیر «عبدالقادر الجزایری» پس از ۱۵ سال مبارزه پیگیر علیه فرانسوی‌های اشغالگر، سرانجام دستگیر شد.
از جمله علل شکست امیر عبدالقادر این بود که در داخل الجزایر پایگاهی برای استقرار و مبارزه نداشت و سراسر این کشور تحت اشغال فرانسوی‌ها بود، در نتیجه عبدالقادر ناچار بود در مناطق مرزی الجزایر و مراکش با فرانسوی‌ها مبارزه کند. ولی حاکم مراکش نیز که تحت سلطه فرانسویان بود، پس از چندی به امیر عبدالقادر اجازه استفاده از مناطق مرزی مراکش را نداد و او را از خاک این کشور بیرون راند.
این موضوع باعث شد که فرانسوی‌ها بتوانند امیر عبدالقادر را که در اندیشه ایجاد حکومتی یکپارچه و مستقل در سراسر شمال آفریقا و بیرون راندن استعمارگران از الجزایر بود، شکست دهند. عبدالقادر ۹ سال در زندان فرانسه بود و سپس وی را به شرط آنکه به کشورش باز نگردد، آزاد کردند.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
معاهده پورتسموت و پایان جنگ روسیه و ژاپن
۱۱۵ سال پیش در چنین روزی پنجم سپتامبر سال ۱۹۰۵ میلادی معاهده «پورْتْسْموت» و پایان جنگ بین روسیه و ژاپن امضاء شد.
در روز هشتم فوریه ۱۹۰۴ م، نیرو‌های ژاپن بدون اعلان جنگ و به طور غافل‏گیرانه، ناوگان روسی را در بندر پِرْتْ آرتور که در اجاره روس ‏ها بود، مورد حمله قرار دادند و به دنبال آن، در مناطق تحت تصرف روسیه در منچوری، نیرو پیاده کردند. در طی این نبرد، قوای روسیه متحمل شکست ‏های پی‏ درپی شدند. به دنبال این شکست‏ ها، دولت روسیه، در پنجم سپتامبر ۱۹۰۵ م قرارداد صلح پورْتْسْموت را با ژاپن امضا کرد. به موجب این قرارداد، نیمه جنوبی جزیره ساخالین و بندر پرت آرتور در شرق روسیه و نیز شبه جزیره کره تحت الحمایه ژاپن شد . این شکست زمینه ساز انقلاب ۱۹۰۵ میلادی روسیه را فراهم کرد.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
افتتاح شگفت انگیزترین مسجد جهان در مراکش
۲۷ سال پیش در چنین روزی پنجم سپتامبر سال ۱۹۹۳ میلادی شگفت انگیزترین مسجد جهان با نام دار البیضاء در مراکش گشایش یافت.
این مسجد پس از کعبه و مسجد النّبی بیشترین وسعت را دارد و در شهر کازابلانکا واقع است. معمار این مسجد مهندسی فرانسوی است که این بنای زیبا را با آمیزه‌ای از فن آوری عالی و هنر اسلامی ساخته است. مناره‌های این مسجد به سبک هنراسلامی ساخته شده است. این مسجد دو وضوخانه، یک کتابخانه پیشرفته و مجهز و یک حوزه علمیه دارد. گفتنی است که سقف این مسجد متحرک است و شبستان و صحن آن نیز هزاران نمازگزار را درخود جای می‌دهد.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
مرگ مادر ترزا
۲۳ سال پیش در چنین روزی پنجم سپتامبر سال ۱۹۹۷ میلادی "مادر تِرزا" بانوی خدمت‏گزار بشریت در ۸۷ سالگی درگذشت. آگنِس گوک بژازین معروف به مادر تِرزا در سال ۱۹۱۰ م در یوگسلاوی به دنیا آمد. وی در کودکی به صومعه پیوست و در ۱۸ سالگی به همراه یک گروه مذهبی به هند اعزام شد.
مادر تِرِزا با تایید و حمایت مهاتماگاندی، رهبر هند و جواهرلعل‏ نهرو، نخست وزیر این کشور، مؤسسه خیریه‏‌ای به نام بنیاد خیریه مبلّغین در کلکته تأسیس کرد و با دریافت کمک ‏های مردمی، امداد‌های خود را در سراسر هند وسعت داد. از آغاز دهه ۱۹۷۰ م مادر تِرِزا فعالیت خود را در پهنه جهان گسترش داد. در هر مصیبت بزرگی از قحطی در افریقا گرفته تا زلزله در ارمنستان و فاجعه چرنوبیل در شوروی او و گروه‏های زیر نظرش، از نخستین امداد رسانانی بودند که در محل حاضر می‌شدند. از همین رو در سال ۱۹۷۹ م جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
درگذشت آگوست کنت، فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی
۱۶۳ سال پیش در چنین روزی، پنجم سپتامبر ۱۸۵۷ میلادی "آگوست کُنْتْ" (Auguste Comte) نویسنده، ریاضیدان و فیلسوف بزرگ فرانسوی درگذشت.
ایزودور آگوست ماری فرانسوا کُنْتْ (Isidore Marie Auguste François Xavier Comte) معروف به آگوست کُنت، در ۱۹ ژانویه ۱۷۹۸ م در فرانسه به دنیا آمد. وی در هجده سالگی در ریاضیات به استادی رسید و به تدریس و تحقیق پرداخت. تحقیقات آگوست کنت در ۲۸ سالگیِ وی، چنان عمیق و قابل توجه بود که عده ‏ای از دانشمندانِ بزرگ در مجلس درسِ او حاضر می ‏شدند. کنت در ابتدا می‏ کوشید نشان دهد فلسفه در علوم دیگر تحلیل رفته است، اما بعد‌ها به نظام علمی - فلسفی خود نام تازه ‏ای داد و آن، فلسفه اثباتی یا تحقّقی یعنی پوزیتیویسم بود. فلسفه تحقّقی آگوست کُنت مبتنی بر مشاهده و تفکر است. او اعلام داشت که تنها از طریق مشاهده و تفکر است که ما می‏توانیم به حقیقت نزدیک گردیم. به نظر کنت، از لحاظ تاریخی، ساختمان علوم مثبت بر پایه ریاضیات شروع می‏شود و رفته رفته به صورت علوم پیچیده ‏تر و کامل‏تر تکامل می ‏یابد تا سرانجام بر علم جامعه‏ شناسی که نقطه اوج و کمال است می‏رسد. در این سیر تکاملی، هر علمی بر پایه علم پیشین استوار است و جامعه ‏شناسی که واپسین آن‏هاست نتیجه همه دانش‏های بر هم انباشته آدمی در طول تاریخ است. بر اثر تحقیقات وسیع آگوست کنت در جامعه‏ شناسی، وی را واضع این علم می ‏دانند چرا که او نخستین کسی است که جامعه‏ شناسی را به صورت یک علم منظم با مسائل و قوانین خاص و روش خاص آن درآورده است. کتاب دوره فلسفه اثباتی در ۶ جلد مهم‏ترین اثر کنت می ‏باشد. آگوست کنت سرانجام در ۵ سپتامبر ۱۸۵۷ م در ۵۹ سالگی درگذشت.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...