سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» تا دو هفته آینده عملیاتی می‌شود


سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» تا دو هفته آینده عملیاتی می‌شود

مباشری گفت: هنوز قرارداد با این شرکت بسته نشده است. روال بستن قرارداد در دستگاه‌های دولتی مشخص است و باید یک سری استعلامات گرفته شود و در حال حاضر در این مرحله استعلامات هستیم و پیش‌بینی ما این است که ظرف یک هفته آینده، قرارداد ابلاغ خواهد شد.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: مازیار مباشری، مدیر کل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات، پیرامون آخرین وضعیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به بازارنیوز گفت: این سامانه باید از دو منظر موارد بررسی شود. یکی اهداف و خدمات موردانتظار از سامانه مدیریت زمین، یعنی مدیریت، راهبری و نظارت بر ارتباط متقاضیان خدمات و مجوزهای حوزه زمین با دستگاه‌های اجرایی متولی این حوزه و فرآیندهای بین دستگاهی مرتبط با آن است.

وی افزود: این سامانه ضمن تسهیل و تسریع فرآیندهای بین دستگاهی و تقویت شناسایی تخلفات مرتبط با پدیده زمین‌خواری، رعایت قوانین و مقررات این حوزه را از طریق نظارت و راهبری سیستمی بر روند ارائه خدمات حوزه زمین تضمین نموده و تا حد امکان از بروز جرائم زمین‌خواری پیشگیری می‌نماید. بنابراین رویکرد کلی سامانه در درجه اول، پیشگیری از تخلفات زمین‌خواری بوده و پس از آن بر شناسایی تخلفات و تسهیل فرآیندهای حوزه زمین تاکید دارد.

مباشری ادامه داد: منظر دوم طراحی و استقرار سامانه نرم افزاری و سخت افزاری مربوط در راستای اهاف فوق است. سازمان فناوری اطلاعات ایران از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به ایجاد آن برای بهره برداری ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در راستای اهداف فوق است.

مباشری تاکید کرد: آنچه که در درگاه کنترل ۲۳ پ‍‍‍روژه اولویت دار خدمت الکترونیکی به میزان ۵ درصد پیشرفت برای این سامانه نشان داده شده، مرتبط با اهداف تحقق خدمات مدیریت زمین است که مراتب باید توسط دبیرخانه ستاد اعلام نظر شود و در صلاحیت سازمان ما قرار ندارد و صرفاً درخصوص مسایل مربوط به پ‍‍‍یاده سازی نرم افزاری سامانه که بعنوان ابزاری جهت تحقق اهداف فوق مورداستفاده قرار می گیرد، می توانیم اعلام نظر کنیم.


*تعلل 3 ساله وزارت ارتباطات پیرامون این سامانه صحیح نیست


مباشری پیرامون شائبه تعلل وزارت ارتباطات در روند کار سامانه اظهار داشت: براساس ترتیب زمانی مصوباتی که وجود دارد، عمر این مبحث بالای دو سال نیست. مصوبه ایجاد این سامانه در تاریخ 9 اردیبهشت 97 از سوی هیئت‌وزیران و در تاریخ 12 آذر 97 از سوی ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ابلاغ گردیده است؛ این مصوبات ابلاغی نیز به‌صورت کلان و کلی مطرح شده است و نیاز بوده است تا نقش و وظایف ذینفعان مربوط که حدود ۳۰ دستگاه اجرایی را در بر می گیرد، تبیین شود که برنامه اجرایی آن از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور در تاریخ 4 تیر 98 به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

وی افزود: بنابراین به نظر می رسد مبنای زمانی منصفانه جهت انجام این موضوع تاریخ مذکور باشد. با این حال با حمایت های وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات، انجام فعالیت ها و اقدامات لازم از سال گذشته از جمله برگزاری فراخوان انتخاب مشاور و تعیین تکلیف وضعیت سامانه های موازی آغاز شده است که علیرغم چالش های شیوع ویروس کرونا به نظر می رسد از وضعیت خوبی برخوردار باشد.


*وزارت ارتباطات 4 مناقصه برگزار کرد


مدیر کل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی پیرامون انجام مناقصه توسط سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: براساس تعاملات و هماهنگی های انجام شده با دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از سال گذشته برگزاری فراخوان انتخاب مشاور واجدالشرایط از طریق فراخوان مناقصه عمومی در دستورکار قرار گرفت که بدلیل رعایت ضوابط و مقررات قانون برگزاری مناقصات و عدم احراز صلاحیت مناقصه‌گران این امر چهار بار تکرار شد.


مباشری افزود: اولین آن در تاریخ ۲۹ تیر ۹۸ ، مناقصه دوم در ۱۹ اسفند ماه ۹۸ ، مناقصه سوم در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۹۹ و نهایتا در تاریخ ۱۱ تیرماه ۹۹ از بین چهار شرکت توانمند حایز شرایط برنده مناقصه مشخص شده است.


*احتمال عقد قرارداد با برنده مناقصه تا دوهفته آینده


مباشری تصریح کرد: هنوز قرارداد با شرکت برنده مناقصه منعقد نشده است. روال بستن قرارداد در دستگاه‌های دولتی مشخص است و باید این فرایند طی شود که پیش‌بینی می شود در آینده نزدیک، قرارداد ابلاغ شود و پس از آن مشاور مکلف است براساس برنامه زمانی مورد توافق، سامانه را براساس نیازمندی های دبیرخانه ستاد طراحی و تحویل نماید.


*انجام بازمهندسی فرآیندهای ارایه خدمات در حوزه زمین مقدم بر استقرار سامانه های نرم افزاری است


وی در پایان اضافه کرد: باید توجه شود که ایجاد و بکارگیری سامانه نرم افزاری بمثابه رفع ناکارآمدی های موجود در حوزه مدیریت کسب و کارهای مرتبط با زمین نیست و برای بهره‌مندی کارا و اثربخش از ابزارهای ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیاز است قبل از الکترونیکی نمودن و ایجاد سامانه، نسبت به تدوین معماری مناسب بازنگری در ارایه خدمات و مجوزهای مربوط و بویژه بازمهندسی فرآیندها در هر یک از ۳۰ دستگاه مسوول و ارزیابی بلوغ آنها اقدام شود و با رفع قوانین و مقررات مخل و همپوشان، در انتها نسبت به پیاده سازی سامانه نرم افزاری پرداخت تا ارایه خدمات بصورت مطلوب متقاضیان صورت پذیرد و با این روش به نوعی از فرصت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بازآفرینی نظام حوزه مدیریت زمین که بواسطه قوانینی که سابقه آنها بعضاً به پنجاه سال گذشته برمی گردد و ساختار و معماری آن بصورت سنتی بنا نهاده شده است، استفاده بهینه ای نمود. بنابراین باتوجه به تکالیف قانونی دستگاه ها درخصوص بازمهندسی فرآیندها، نیاز است ارزیابی و بررسی در این خصوص مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی