به هیچ وجه نظرمان بر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست / وزارت ارتباطات خود را موظف به اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات نمی دانست


به هیچ وجه نظرمان بر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست / وزارت ارتباطات خود را موظف به اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات نمی دانست

فیروزآبادی در خصوص معماری جدید شبکه ملی اطلاعات توضیحاتی ارائه داد.

به هیچ وجه نظرمان بر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست / وزارت ارتباطات خود را موظف به اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات نمی دانست

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، امشب مورخ (شنبه ۱۵ شهریور) در برنامه «نگاه یک» به گفتگو پرداخت و درباره موضوعاتی چون سرانجام شبکه ملی اطلاعات، محتوای فضای مجازی و ....به ایراد سخن پرداخت و در مطلع کلام خود گفت: فضای مجازی از آنجایی شکل گرفت که شبکه ای به اسم شبکه اینترنت در آمریکا وجود داشت و کم کم به تمام دنیا سرایت کرد. هویت بخشی و اتصال این شبکه اینترنتی وابسته به یک شبکه آمریکایی بود. در همین راستا ایران نیز جزو اولین کشورهایی بود که حکمرانی آمریکا بر بستر اینترنت را خالی از اشکال ندید و به تدریج کشورها به میان آمدند و تدبیری را اتخاذ کردند که اپلیکیشن‌ها و موتورهای جستجوگر خودشان را به صورت بومی داشته باشند و همه مواردی که به روی بستر شبکه اینترنتی آمریکایی شکل گرفته را در کشورهای خودشان مانند چین داشته باشند.

اخیرا نیز در اروپا با تاخیر هفت ساله نسبت به ایران، بحث سر این است که چگونه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی خود را مدیریت کنند، که یکی از این روش ها اخذ مالیات از شرکت های اینترنتی و همچنین جی پی آر (قانون صیانت از داده) است که مربوط به اطلاعات خصوصی و هویتی کاربران است و از آن به نام اینترنت اروپایی و در ایران به عنوان اینترنت ملی یاد می‌شود. البته این به این معنا نیست که اینترنت خارجی را فیلتر کند. در واقع شبکه ملی اطلاعات، شبکه همه شبکه‌هاست و دیگر اقدامات قانونی همه زیر مجموعه شبکه ملی اطلاعات شکل می‌گیرد.

آمادگی داریم هفته ای یک جلسه را داشته باشیم

فیروزآبادی درباره تشکیل برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: پیش از ویروس کرونا همه جلسات ما به صورت مرتب برگزار شده است و طبق صحبت های رهبر انقلاب اسلامی، پیش از این ماهی یک جلسه را داشتیم و آمادگی این را داریم که هفته ای یک بار جلسه را داشته باشیم. تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی البته بیش از این است و می گویند اگر موضوع مهمی در پیش است روزانه این جلسات برگزار شود. خروجی‌ای که از شورای عالی فضای مجازی ارائه شده بیشتر از برگزاری جلسات است و تا اینجای کار تدبیرها، مستندات و ... خوب جلو رفته و نشان می دهد که منشا تحول در فضای مجازی شده است. ما از جهان صنعتی به سمت دنیای مجازی پیش می رویم و سرمایه داری به دنیای فضای مجازی کشیده شده است.

روند اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات خیلی کُند پیش می رود

فیروزآبادی ادامه داد: آخرین جلسه ای که داشتیم تیرماه بود، باید یک جلسه در مرداد ماه داشته باشیم، اما چون انقلاب فرهنگی است و دانشگاه ها تعطیل است ما هم ذیل این تعطیلی ها قرار گرفتیم، اما در آخرین جلسه ای که در ستاد کرونا داشتیم، از آقای رئیس جمهور درخواست برگزاری جلسه کردیم و ان شاءلله به زودی جلسه خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره نیازمندی کاربردی کردن مصوبات شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: ما در شورای عالی فضای مجازی متاسفانه نقشی نداریم، به طور مثال ما در اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات ناظر هستیم، اما هیچ نقشی نداریم و از اعتبارات و امکانات و ... اطلاعی نداریم. روند اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات خیلی کُند پیش می رود و رهبر انقلاب اسلامی بارها به این موضوع تاکید کردند. وقتی یک شورای کارآمد قرار است شکل بگیرد، باید مشکلات آن هم برطرف شود.

وی درخصوص روند اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: ما در حقیقت یک دوره فطره طولانی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی شاهد بودیم. عملا به تعبیر من دوستانمان در وزارت ارتباطات خودشان را موظف به اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات نمی دانستند، بلکه خودشان را متوسط به اجرایی کردن شبکه ارتباطی می دانستند و تا امروز در این عرصه هم خوب پیش رفتند. تاکید ما بر استقلال شبکه ملی ایران است، ولی دوستان از این برحذر هستند. ما معتقد بودیم که یا دولت باید خودش ایجاد کند یا مسئولیت بپذیرد و اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات را به بخش خصوصی یا عمومی کشور واگذار کند.

به هیچ وجه نظرمان بر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: دولت باید برای شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش وارد میدان شود. وزارت خانه ما یک وزارت ارتباطی است و کمتر یک وزارت اطلاعاتی است و این شاید از یک وزارت خانه سنتی بر پایه ارتباطی، تصوری بیش از حد است و ساختارها شکلی مناسب ندارد و چون وزارت خانه ای ارتباطی است، کمی در اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات کراهت دارند.

فیروز آبادی درباره دو برنامه تلگرام طلایی و دیگر پیام رسان های خارجی و فاش شدن پیام های ایرانی گفت: ما در شورای عالی فضای مجازی به هیچ وجه نظرمان بر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست. در رابطه با تلگرام، این شرکت قول هایی داده بود که موفق نبود و روزانه شاهد حجم بالایی از کلاهبرداری و مفسده هایی بودیم که به ما گزارش می شد. اینکه امروز مردم نیاز به شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها دارند، مبرهن است. امروز پیام رسان های داخلی به عنوان یک سرویس قابل اعتماد وجود دارند، اما مشکلاتی هم دارند که قرار بود پوسته هایی به صورت موقت همراه ما شوند. اما متاسفانه همین پوسته ها مشکلاتی را ایجاد کرد که همین حادثه زنگ خطری را در جهان به صدا درآورد.

ابوالحسن فیروزآبادی افزود: مشکلی در نرم افزار تلگرام وجود دارد، که یکی از شرکت ها با یک خزش از این خلا تلگرام استفاده کرد و هویت هایی که در دسترس داشت، به صورت بانک اطلاعات آرشیو کرده است.

وی درباره جایگزین شدن پیام رسان های داخلی نسبت به پیام رسان های خارجی، گفت: مصوبات شورای عالی فضای مجازی به صورت اجماع شکل می‌گیرد. نگاه دولت به این نبوده است که یک پیام رسان را به صورت همگانی برای مردم در نظر بگیرد، بلکه از نگاه آن ها باید یک شرکت خصوصی وارد میدان شود تا ان ها از این شرکت حمایت کنند. در کشور ما پلتفرم های وسیع و گستردگی وجود دارد که در روز صدها میلیون تراکنش انجام می دهند و خدمات ویژه خودشان را دارند، اما همین سرمایه گذارانی که پشت پلتفرم های خدماتی هستند، از پیام رسان ها حمایت نکردند. ما با اپراتورها که یکی از ثروتمندنرین بخش فضای مجازی هستند، صحبت کردیم، ابتدا نپذیرفتند اما امروز براساس تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی نگاه دیگری دارند. در واقع انگیزه اقتصادی مدونی برای این حوزه وجود ندارد و همین دلیل باعث افت پیام رسان های داخلی است.

دولتی ها و شبه دولتی ها تا حد زیادی در حمایت از پیام رسان ها وارد این عرصه شدند، اما نگاه ما به بخش خصوصی قدرتمند است که آن ها هم باید پای به میدان بگذارند.

هیچ قانونی در راستای نقض حریم خصوصی کاربران ایرانی وجود ندارد

فیروز آبادی درباره اطمینان بخشی نسبت به امنیت کاربران ایرانی در پیام رسان های داخلی اظهار کرد: وقتی پوسته ها در کشور مطرح شد، برخی از مردم گفتند که این پوسته ها وابسته به بخش امنیتی کشور است. من اینجا عرض می کنم که هیچ قانونی در راستای نقض امنیت و نقض حریم خصوصی کاربران ایرانی در پیام رسان های داخلی وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به تمهیداتی آمریکایی ها در جهان پایه ریزی کردند، به عمد گمنامی کاربران را در اینترنت نهادینه کردند و این موضوع را به عنوان یک سواد رسانه ای به کاربران خود یاد دادند که چگونه هویت خود را مخفی کنند و در مقابل هیچ کنوانسیونی برای رسیدگی به جرائم فضای مجازی شکل نگرفته است. ما دو بحث امنیت و سلامت در فضای مجازی داریم که آن را یکی از اصول مهم در شورای عالی فضای مجازی می دانیم. اگر تخلفی در بحث دانش آموزان، ورزشکاران و یا هنرمندان رخ می‌دهد ما خود نهاد مربوطه مثل وزارت ورزش یا وزارت آموزش و پرورش و ... را مورد هدف قرار می دهیم و هر دستگاهی باید همراه پیشرفت فضای مجازی وارد عرصه شود.

امکان جلوگیری از بداخلاقی های مجازی وجود ندارد

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: ما ساختارهای درستی را در حوزه امنیت در فضای مجازی ایجاد کردیم، در واقع به دنبال کنوانسیون هستیم و دوشادوش وزارت امور خارجه تلاش کردیم تا این کنوانسیون را در جهان رقم بزنیم، که از جمله موارد آن قوانینی است که باید نسبت به جرائم فضای مجازی مصوب شود. بسیاری از جرائم در دنیای حقیقی مصداق قانونی دارد، اما در فضای مجازی باید مصداق جرائمش را در نظر گرفت و طبق آن قانون گذاری های ویژه اش انجام شود. بسیاری از جرائمی که رقم می خورد، منشا داخلی آن در کشورمان در دسترس است. ما در حوزه «فیک نیوز» رسانه ای رسمی در فضای مجازی نداریم و این در حالی است که پیش از این تمامی آنها جزو رسانه های رسمی کشورمان شناخته می‌شدند.

فیروز آبادی درباره موظفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همین امروز در کشور آلمان ۵۰ میلیون دلار جریمه داریم که در مقابل نشر اخبار فیک اعمال می‌شود. اما متاسفانه نسبت به کشورهای خارجی و تخلفاتی که در کشورهای دیگر رخ می‌دهد، ما دسترسی نداریم.

وی درباره رسیدگی به نشر بی اخلاقی ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت: ما به شبکه های اجتماعی دسترسی نداریم و بنابراین امکان جلوگیری از این بداخلاقی ها هم وجود ندارد.

سیمکارت شاد برای دانش آموزان و خانواده ها ارائه خواهد شد

وقتی ما با ویروس کرونا مواجه شدیم، وارد عرصه سند تحول در برخی از وزارت خانه ها شدیم. پس از شیوع ویروس کرونا پلتفرم بومی شاد را در نظر گرفتیم تا دانش آموزان با مدرسه و معلم خود در ارتباط باشند و با دستوری که آقای رئیس جمهور دادند و تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند، این بستر به صورت رایگان در دسترس والدین قرار گرفته و برای خانواده هایی که خیلی دغدغه مند هستند، سیمکارت شاد هم برای دانش آموزان و خانواده ها ارائه خواهد شد.

فیروزآبادی گفت: نسبت به دشمنان و ویژگی هایی که کشور ما دارد، ما با دیگر کشورها فرق داریم و با توجه به تحریم هایی که آمریکا علیه ایران در نظر دارد، ما نگران این هستیم که مدخل ورودی ما را در فضای مجازی مسدود کنند و فقط شبکه ملی اطلاعات این چرخه را پیش خواهد برد. امروزه تمام زیست ما در بستر اینترنت است و شما فکر کنید که یک روز هیچ یک از کارت های عابر بانک کار نکند؟! ما از مسئولان انتظار داریم که از پلتفرم های ایرانی حمایت کنند، بسیاری از مسئولان ما فقط در پلتفرم های خارجی حضور دارند و در کنار حضور در پلتفرم های خارجی پست های خودشان را در پلتفرم های ایرانی را هم نشر دهند و از بستر شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان های داخلی حمایت کنند.

بر اساس این گزارش، فیروز آبادی درپایان یادآور شد: تا سال ۱۴۰۰، فقط ۲۵ درصد رشد در شبکه ملی اطلاعات خواهیم داشت و آن رقم ۸۰ درصدی که بیان شده نسبت به شبکه ارتباطی کشور است که توانستند آن را محقق کنند.

بیشتر بخوانید

۳۰ تا ۳۵ درصد محتوای ایرانی‌ها به زبان فارسی است سیر تا پیاز انحلال شوراهای موازی از زبان دبیر شورای عالی فضای مجازی تعداد کانال‌های تلگرامی بالای 5هزار عضو در ایران/نحوه برخورد با مدیران کانال‌هایی که در سامانه احراز‌هویت ثبت‌نام نکنند

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو