فیلم | شاخص‌های تربیتی قرآن کریم / گناهان نابخشودنی گوش‌ها و چشم‌هایی که از مال حرام سنگین می‌شود


فیلم | شاخص‌های تربیتی قرآن کریم / گناهان نابخشودنی گوش‌ها و چشم‌هایی که از مال حرام سنگین می‌شود

برخی افراد پس از غذا خوردن و سنگینی معده، چشم‌شان سنگین می‌شود و سپس گوش‌شان نمی‌شنود و به خواب می‌روند. مصرف مال حرام نیز منجر به کوری و کری می‌شود و حتی در حادثه دشت نینوا افرادی را مرتکب قتل امام معصوم می‌کند.

فیلم | شاخص‌های تربیتی قرآن کریم / گناهان نابخشودنی گوش‌ها و چشم‌هایی که از مال حرام سنگین می‌شودبه گزارش ایکنا، در ادامه سلسله‌مباحث روش‌های تدبر در قرآن با تدریس اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در جلسه بیست‌وسوم به بیان نکات اخلاقی و اثر استفاده از اموال حرام و حلال از منظر قرآن کریم پرداخته شده است که در ادامه متن و فیلم آن را می‌بینید.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

هم‌اکنون در ماه محرم و صفر قرار داریم و در سلسله‌جلسات تدبر در قرآن به مباحث «تربیت از منظر قرآن کریم» پرداخته می‌شود.

قرآن کریم نکات تربیتی ویژه‌ای را ارائه کرده است. یکی از این نکات آموزشی توجه به رزق حلال و حرام است. باید در مال حلال دقت و در مصرف مال حرام توجه کرد. قرآن کریم در سوره بقره آیه 188 می‌فرماید: «وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ؛ و اموال یکدیگر را به نا حق در میان خود نخورید و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه [قسمتى از] آن را [به عنوان رشوه] به قضات ندهید، در حالى که مى‌دانید [این کار، گناه است].» همچنین در سوره نساء آیه 29 بیان می‌کند: «لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْکُمْ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید اموال همدیگر را به ناروا مخورید، مگر آنکه داد و ستدى با تراضى یکدیگر از شما انجام گرفته باشد».

معنی این دو آیه بر این اشاره دارد که مال حرام نباید در زندگی‌مان جایگاهی داشته باشد و نباید مال همدیگر را بدون اجازه مصرف کنیم و طرف مقابل باید راضی بوده و تجارت و ترازی طرفینی ایجاد شود. در جایی دیگر هم بیان می‌شود که مال همدیگر را نخورید که به دنبال آن باشیم که از قاضی به ناحق حکمی برای خود بگیریم. اما خاصیت اینکه آموزه‌های این آیات را یاد بگیریم چیست و کجا باید از آن استفاده کنیم؟

در کربلای معلی افراد متعددی بودند، برخی از آنها به یاری سیدالشهدا(ع) شتافتند و برخی هم در مقابل امام حسین(ع) قد برافراشتند و موجب شهادت آن بزرگوار شدند. امام حسین(ع) در روز عاشورا به این افراد فرمود که علت اینکه شما حرف حق در گوشتان فرو می‌رود این است که شکم‌های شما از مال حرام پر شده است.

پس مال حرام می‌تواند عوارض داشته باشد و حتی ما را مبتلا به قتل امام معصوم(ع) کند. گاهی اوقات دیده‌ایم افرادی را که غذا می‌خوردند و به محض غذا خوردن، احساس خواب‌‌آلودگی می‌کنند و این افراد کم‌کم گوششان هم نمی‌شود. ظاهراً بین معده، چشم و گوش رابطه‌ای وجود دارد که با خوردن غذای بیشتر، احتمال خواب و به دنبال آن، نشنیدن و ندیدن حاصل می‌شود.

در ادبیات حِکمی امام حسین(ع) این‌گونه است که حضرت می‌فرماید: حرام‌خوری مانع شنیدن حرف حق می‌شود. در اینجا جای دارد، سؤالی از پدر و مادرها شود. آیا کسی دوست دارد، فرزندش قاتل امام زمان(عج) شود؟ پاسخ: صددرصد علاقه‌ای در افراد برای این امر نادرست نیست. بنابر این اگر مایل به حرکت در مسیر امام زمان(عج) هستیم، باید مراقب اموال حلال بوده و از ورود رزق حرام به زندگی‌مان پرهیز کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان