سکوهای سرچاهی برای نصب در هندیجان بارگیری شدند


سکوهای سرچاهی برای نصب در هندیجان بارگیری شدند

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران از پایان عملیات ساخت سکوهای 07 و 08 میدان هندیجان و بارگیری و اعزام این سکوها از یارد بندرعباس به سمت موقعیت نصب خبر داد و گفت: نصب این سکوها به افزایش ایمنی تولید و زمینه‌سازی برای افزایش ظرفیت تولید نفت میدان منتج خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علی آهوچهر درباره بارگیری و نصب سکوهای نفتی هندیجان گفت: عملیات فنی آماده‌سازی نصب این دو سکو، هرکدام با وزن بیش از هزار تن در میدان هندیجان آغاز شده است که هم‌اکنون برشکاری برای برچیدن عرشه‌های موقت نصب‌شده پیشین روی پایه‌ها در حال انجام است و پس از آن، دو عرشه سرچاهی ساخته‌شده که هر یک از آنها برای تولید ۱۰ هزار بشکه نفت و در مجموع ۲۰ هزار بشکه طراحی شده‌اند، نصب خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش ایمنی تولید با نصب این سکوها، ادامه داد: این عملیات در نهایت ایمنی و استانداردهای بین‌المللی رایج در بخش فراساحل در حال انجام است و پیمانکاران مربوطه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی نسبت به انجام آن اقدام کرده‌اند.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه عملیات شیرین‌سازی نفت‌خام در بدو تولید و در سکوی تولید میدان بهرگانسر انجام می‌شود، افزود: با نصب این سکوها، دسترسی به چاه‌ها بیشتر می‌شود و ایمنی چاه‌ها نیز با توجه به وجود تأسیسات سرچاهی نصب‌شده از جمله پنل کنترل و ایمنی سرچاهی، سامانه‌های اعلام حریق، سامانه‌های کنترل چاه‌ها و سیستم‌های برق و ابزار دقیق از سطح کیفی و ایمنی بالاتری برخوردار خواهد شد. همچنین نصب این سکوها این امکان را فراهم می‌کند تا در آینده بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، فرازآوری چاه‌ها برای تولید مصنوعی با تزریق آب، گازرانی یا پمپی کردن چاه‌ها اجرا شود و با توجه به اینکه در این سکوها برق و امکانات ایمنی لازم وجود دارد، با استفاده از روش‌های ثانویه، میزان تولید نفت نیز افزایش یابد.

وی کابل‌گذاری ۲۷ کیلومتری از سوی یک شرکت داخلی را از اتفاق‌های خوب در این پروژه عنوان کرد و ادامه داد: برای نخستین بار در کشور، این عملیات با بهره‌مندی کامل از توان داخلی اجرایی شده است.

شهرام متوسل، مجری ساخت سکوهای هندیجان شرکت نفت فلات قاره ایران نیز در این باره گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۵ با هدف افزایش تولید ۲۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت میدان هندیجان آغاز و در این راستا، مطالعات مربوط به مخزن انجام و عملیات ساخت این سکوها از طریق مناقصه بین‌المللی به شرکت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) سپرده شد؛ پیمانکاری و نصب این سکوها نیز از سوی پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود که شرکت فراساحل اطلس به‌عنوان پیمانکار اصلی و شرکت صدرا (DOT) نصب تجیهزات سرچاهی را عهده‌دار است.

وی اظهار کرد: عمق کم آب در این پروژه، استفاده از شناورهایی با آبخور کم را در عملیات نصب اجتناب‌ناپذیر کرده است، ضمن اینکه به دلیل جزر و مد، امکان انجام عملیات در همه ساعت‌های روز فراهم نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !