فاصله بین دو سزارین، چقدر باید باشد؟


فاصله بین دو سزارین، چقدر باید باشد؟

بارداری دورانی خاطره آفرین است. زمانی که شما وضع حمل می نمایید، شاید دلتان برای 9 ماه بارداری تنگ شود.

بارداری دورانی خاطره آفرین است. زمانی که شما وضع حمل می نمایید، شاید دلتان برای ۹ ماه بارداری تنگ شود و بخواهید در اولین زمان ممکن مجدداً آن دوران را تجربه نمایید. اما در هنگام عمل سزارین، بایستی بیش از زمان زایمان عادی برای برنامه ریزی جهت بارداری بعد منتظر بمانید. بنابراین، اگر به این موضوع فکر می کنید، این مقاله می تواند راهنمایی های مفیدی درباره بارداری پس از سزارین به شما ارائه دهد.
پزشکان معمولاً در نظر گرفتن یک فاصله زمانی بین دو زایمان را توصیه می کنند بویژه اگر شما زایمان اول را با کمک عمل سزارین انجام داده باشید.

فاصله مناسب بین دو بارداری پس از انجام عمل سزارین
پس از عمل سزارین، بهتر است بین ۶ ماه تا ۱ سال صبر کنید. یک گزارش پزشکی توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که مادران بایستی به طور ایده ال یک فاصله زمانی ۲۴ ماهه بین هر بار زایمان داشته باشند تا ریسک بروز مشکلات برای مادر، جنین و دوران بارداری را به حداقل برسانند.
این توصیه برای زایمان طبیعی و از طریق سزارین برقرار بوده و بهتر است زمان کافی برای ترمیم زخم ها در نظر گرفته شود.
همچنین اگر شما در فاصله زمانی کمتر از شش ماه پس از عمل سزارین مجدداً باردار شوید، احتمال پارگی رحم در زایمان طبیعیپی از انجام عمل سزارین (VBAC) افزایش خواهد یافت.
علاوه براین، این فاصله به شما این فرصت را می دهد تا با نوزاد تازه متولد شده خود پیوند عاطفی برقرار کرده و از وی مراقبت نمایید.
با این وجود، برنامه ریزی برای بارداری بعدی یک تصمیم شخصی است که بایستی آن را با مشورت با همسر و پزشک تان و بر اساس سلامت جسمی تان اتخاذ نمایید.

چرا پس از سزارین، برای بارداری مجدد فاصله زمانی نیاز است؟
بدن شما به زمان بیشتری برای بهبودی در هنگام انجام عمل سزارین نسبت به زایمان طبیعی نیاز دارد. در اینجا دلیل نیاز به این فاصله زمانی پس از جراحی را بیان می نماییم:
عمل سزارین یک جراحی اساسی شکمی محسوب شده و زمان بهبودی آن در زنان مختلف، متفاوت می باشد. هر چه زمان بهبودی بیشتری در نظر بگیرید، شانس بروز مشکلات در هنگام زایمان بعدی کمتر خواهد بود.
اگر در زایمان اول دچار مشکلاتی بوده اید، بهتر است کمی قبل از برنامه ریزی برای بارداری بعدی تان منتظر بمانید.
بدن شما در هنگام زایمان با عمل سزارین مقدار زیادی از مواد معدنی خود را از دست می دهد در نتیجه به زمان کافی برای تامین دوباره این مواد نیاز خواهد داشت. ماهیچه های شکمی شما نیز در هنگام عمل سزارین کمی توان شان را از دست می دهند. در نتیجه، زمان کافی برای بهبود کامل آنها باید در نظر گرفته شود.
در عمل، مراقبت از خود همزمان با نگهداری از نوزادتان کاری مشکل است. اگر بلافاصله پس از عمل سزارین تصمیم به بارداری بگیرید، در معرض بعضی ریسک های سلامتی قرار خواهید گرفت.

ریسک های مربوط به بارداری با فاصله زمان کم از عمل سزارین کدامند؟
در صورت بارداری با فاصله زمانی کم از عمل سزارین، می تواند شما در معرض این خطرات قرار دهد:
جفت سرراهی
در این وضعیت، جفت خودش را به قسمت پایین دیواره رحم چسبانده و دهانه رحم را به طور کامل یا نسبی پوشش می دهد. این امر مرتبط با خونریزی واژنی در هنگام یا پس از زایمان می باشد. عمل سزارین قبلی می تواند باعث بروز این وضعیت در زایمان بعدی شود.
پارگی جفت
پارگی جفت با خوابیدن جفت به سمت پایین یا جدا شدن کامل آن از رحم مرتبط بوده و می تواند مشکلی اساسی محسوب شود.
افزایش ریسک پارگی رحم
VBAC یا زایمان طبیعی پس از انجام عمل سزارین ممکن است منجر به پارگی رحم شود بویژه اگر فاصله بین دو بارداری کم باشد. پارگی رحم به معنی پاره شدن جای زخم عمل سزارین پیشین می باشد. زنان دارای اضافه وزن با سابقه عمل سزارین شانس بالایی برای بروز این مشکل دارند.
زایمان زودرس
فاصله زمانی کمتر از شش ماه می تواند باعث بروز زایمان زودرس شود. در این شرایط معمولاً زایمان قبل از هفته های ۳۶ یا ۳۷ روی می دهد.
تولد با وزن کم
زنانی که با فاصله زمانی کم از عمل سزارین مجدداً باردار شوند، ممکن است صاحب نوزادانی با وزن کمتر از ۲٫۵ کیلوگرم شوند.
شما ممکن است تصمیم داشته باشید که به سرعت پس از عمل سزارین مجدداً باردار شوید زیرا ممکن است فکر کنید ایجاد فاصله باعث کاهش شانس بارداری مجدد شما خواهد شد. در ادامه مطالبی را در این خصوص بیان خواهیم کرد.

چگونه شانس بارداری را بعد از انجام عمل سزارین بالا ببرید؟
چرخه قاعدگی خود را دنبال کنید تا زمان تخمک گذاری تان را پیدا کنید
پس از زایمان، بدن به کمی زمان برای بازگشت به حالت عادی نیاز دارد. تغییرات هورمونی پس از بارداری می توانند چرخه قاعدگی شما را تغییر دهند. این چرخه را هر ماه دنبال کنید تا بتوانید بهترین دوره باروری تان را پیدا کنید. وقتی این الگو را پیدا کردید، شانس بارداری شما افزایش خواهد یافت.
به سبک زندگی تان بی توجه نباشید
پس از عمل سزارین حتما از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید. رژیم غذایی سالمی داشته، مرتب ورزش کرده، استرس تان را کاهش داده و از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید. سبک زندگی سالم می تواند حال و هوای شما را بهبود بخشیده و به بارداری شما کمک کند.
بر مصرف ویتامین تمرکز نمایید
مصرف ویتامین و مکمل های ویتامینی مانند اسید فولیک را افزایش دهید. لازم است که بدنتان را با تامین این ویتامین ها تقویت کنید تا بتواند سلامت و توان قبلی خود را هرچه سریعتر بازیابد.
از رابطه جنسی و آرامش لذت ببرید
سعی کنید صرفاً برای بارداری رابطه جنسی نداشته باشید. از این عمل لذت برده و پس از داشتن رابطه جنسی آرام باشید. برای مدت ۱۵ دقیقه دراز بکشید و اجازه دهید تا اسپرم ها به خوبی در مجرای واژن حرکت کنند.
با افزایش سن شانس بارداری کاهش می یابد. اگر در اواخر سی یا چهل سالگی قرار دارید، ممکن است تمایلی نداشته باشید تا زمان زیادی برای داشتن فرزند بعدی تان صبر کنید. در این موارد، می توانید تلاش هایتان را در این زمینه پس از مشورت با پزشک تان، هر چه سریعتر آغاز کنید.
عمل سزارین عملی است که در آن بدن حجم زیادی خون از دست می دهد. به همین دلیل بدن شما به زمان زیادی برای بازگشت به حالت عادی و از سرگیری روال تولیدمثل نیاز دارد. بنابراین، کمی صبر کرده و پس از اینکه از لحاظ جسمی و روحی احساس کردید آمادگی لازم را دارا می باشید، برای بارداری بعدی برنامه ریزی نمایید.

سوالات پرتکرار
آیا پس از عمل سزارین امکان زایمان طبیعی وجود دارد؟
اگر فاصله زمانی یک ساله را بین عمل سزارین و زایمان طبیعی در نظر بگیرید، این کار امکان پذیر خواهد بود. با این وجود، ریسک هایی در این زمینه وجود داشته و ممکن است در صورت بروز پارگی رحم، مجبور به انجام عمل سزارین شوید. از هر ۳۰۰ زن یک نفر در هنگام زایمان طبیعی پس از عمل سزارین در زایمان اول، دچار پارگی رحم می شود.
چه کسانی ریسک کمتری در زمینه بروز مشکلات در حالت زایمان طبیعی (VBAC) دارند؟
زنان ریسک کمتری برای بروز مشکلات در زایمان طبیعی خواهند داشت اگر:
حداقل یک بار زایمان طبیعی (واژنی) داشته باشند.
کمتر از ۳۵ سال سن داشته باشند.
برش عرضی در ناحیه پایین شکم (یک برش افقی در نزدیک محل رویش موهای ناحیه تناسلی) در هنگام اولین عمل سزارین داشته باشند.
عمل سزارین پیشین آنها به دلیل وضعیت سلامت جنین مانند ضربان قلب غیرعادی یا نقص در موقعیت قرارگیری انجام شده باشد.
مشکلات زمینه ای خاصی مانند دیابت (بارداری یا موجود از قبل)، فشار خون یا تب خال تناسلی فعال نداشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی