باورهای غلط مصرف مشروبات/ دستور تهیه ودکا، عرق سگی


مشروبات الکی alcoholic drinks چه خواص و مضراتی دارند! چگونه تهیه می شوند و چه Misconceptions باورهای غلط در مورد مشروبات است؟ در این بخش نگاهی داریم به این باورهای غلط در مورد مصرف مشروبات، عوارض یا فواید آن و نحوه درست کردن ودکا یا عرق سگی. خواص و فواید مصرف مشروبات الکی نوشیدنی‌های الکلی یا مشروبات الکلی نوشیدنی‌هایی هستند که حاوی مقدار...

مشروبات الکی alcoholic drinks چه خواص و مضراتی دارند! چگونه تهیه می شوند و چه Misconceptions باورهای غلط در مورد مشروبات است؟ در این بخش نگاهی داریم به این باورهای غلط در مورد مصرف مشروبات، عوارض یا فواید آن و نحوه درست کردن ودکا یا عرق سگی.

خواص و فواید مصرف مشروبات الکی

نوشیدنی‌های الکلی یا مشروبات الکلی نوشیدنی‌هایی هستند که حاوی مقدار قابل‌توجهی اتانول (به صورت غیررسمی الکل) هستند، که

فواید آن در دوزهای پایین شامل:

سرخوشی، کاهش اضطراب و خوش مشربی، آرامبخش و ملین.

و مضرات آن در دوزهای بالا شامل:

مستی، بهت و ناهشیاری است. استفادهٔ طولانی مدت و سوءمصرف الکل می‌تواند منجر به وابستگی جسمی و الکلیسم شود.

آمارهای اخیر درباره مصرف مشروبات الکلی در برخی خانواده‌ها نگران‌کننده است، در این میان نگران‌کننده‌تر برخی باورهای درمانی غلط درباره مصرف مشروبات الکلی است. در این نوشتار به برخی از این باورهای اشتباه اشاره می‌شود.

مصرف مشروبات الکلی در دین اسلام حرام است و چون در خصوص مضرات این شرب حرام کمتر صحبت می‌شود، این عدم ناآگاهی موجب شده که اغلب مصرف‌کنندگان، آن را یک نوشیدنی درمانی به شمار می‌آورند و باورهای غلطی در خصوص آن دارند و حتی مصرف آن را برای بهبود برخی از بیماری‌ها نیز به یکدیگر توصیه می‌کنند.

در ابتدا لازم است بدانید در اثر سوختن هر گرم الکل ۷ کالری انرژی و حرارت در بدن تولید می‌شود. الکل در بدن تقریباً مشابه قندها جذب می‌شود.

۸۰ درصد آن بلافاصله پس از مصرف و ۲۰ درصد مابقی به فاصله یک ساعت بعد، جذب خون و به بافت‌های بدن منتقل می‌شود و مقدار کم آن از طریق کلیه ها و اصل آن از طریق کبد و ریه ها (بازدم دفع) می‌شود.

باورهای غلط مصرف الکل

الکل در وعده صبحانه و ناهار!

برخی مصرف‌کنندگان با این تصور که الکل یک نوشیدنی مغذی است آن را به همراه صبحانه یا در وعده ناهار مصرف می‌کنند غافل از اینکه الکل با التهاب لایه پوششی مخاط روده و معده سبب سوء جذب و کاهش دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌خصوص کاهش جذب ویتامین‌های گروه B به‌ویژه B1 می‌شود و به همین سبب اغلب الکلیست‌ها (افراد دائم الخمر) به بیماری بری‌بری و ضعف اعصاب مبتلا هستند. (بیشتر بخوانید: مضرات مشروبات الکلی)

باورهای غلط مصرف مشروبات/ دستور تهیه ودکا، عرق سگی

در صورتی‌ که مقدار الکل در خون به 0/1 درصد برسد می‌تواند باعث مسمومیت شود

2. الکل رگ‌ها را تمیز می‌کند!

برخی افراد بر این عقیده‌اند که الکل می‌تواند از خطرات سکته و حمله قلبی جلوگیری کند.

درحالی‌که این باور صحت علمی ندارد. الکل، دفع ادراری بسیاری از مواد معدنی ازجمله روی، کلسیم و منیزیم را افزایش می‌دهد به‌طوری‌که کمبود منیزیم در مصرف‌کنندگان خیلی شایع است و می‌تواند سبب بروز مشکلات قلبی، عصبی و عضلانی شود.

ضمن اینکه خطر پرفشاری خون، سکته مغزی، بیماری کبد چرب و ضعف سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.

3.الکل جلادهنده کبد است!

برخی با این تصور که الکل می‌تواند سطح کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش دهد و از میزان چربی بد خون بکاهد به مصرف الکل روی آورده‌اند درحالی‌که الکل به دلیل جلوگیری از تجزیه گلیکوژن در کبد باعث التهاب و تجمع مقدار زیادی چربی در کبد می‌شود و فرد را به بیماری کبد چرب مبتلا می‌کند.

این بیماری عملکرد کبد را مختل می‌کند و توانایی آن در سم‌زدایی مواد شیمیایی و داروها کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر به دلیل آنکه عملکرد کبد در کنترل قند خون مهم است، آسیب کبدی ایجادشده براثر مصرف الکل می‌تواند سبب افت قند خون و نهایتاً سبب خستگی، تحریک‌پذیری و اشکال در تمرکز شود.

4. الکل برای افسردگی خوب است!

برخی افراد برای کاهش علائم افسردگی و افزایش قدرت جنسی به مصرف الکل روی می‌آورند غافل از اینکه الکل باعث گشادشدن رگ‌های خونی و اتلاف انرژی می‌شود و با تأثیر مخرب بر سلول‌های مغزی باعث اختلالات حافظه شده و حرکات عضلانی و ماهیچه‌ای را مختل می‌کند و نه‌تنها از علائم افسردگی نمی‌کاهد بلکه بعد از مدتی منجر به بروز استرس، اضطراب، تندخویی عصبی و خشونت هم می‌شود.

الکل در مردان موجب ضعف قوای جنسی و کاهش قدرت باروری نطفه آنان می‌شود و افرادی که هم‌زمان از سیگار و الکل استفاده می‌کنند خطر ابتلا به سرطان مری در آنان چند برابر می‌شود.

5. الکل باعث گشادشدن رگ‌های خونی و اتلاف انرژی می‌شود

سندروم الکلی جنین!

مصرف حتی مقدار کم الکل در طول بارداری به‌ویژه در طول سه‌ماهه اول می‌تواند سبب نقایص مادرزادی در شیرخوار شود.

سندروم الکلی جنین معمولاً در خانم‌هایی که در دوره بارداری الکل مصرف کرده‌اند می‌تواند باعث اختلالاتی همچون کاهش وزن، کندی رشد، کوچکی سر، عقب‌ماندگی ذهنی و ناهنجاری ترکیب سر و صورت در نوزاد شود.

در مسمومیت با الکل چه باید کرد؟

در صورتی‌ که مقدار الکل در خون به 0/1 درصد برسد می‌تواند باعث مسمومیت شود و چنانکه به 0/4 درصد برسد سبب ازکارافتادگی دستگاه تنفسی می‌شود.کمک به شخصی که مسموم شده معمولاً مشکل است، زیرا در این حالت فرد به‌شدت تحریک‌پذیر و به دنبال دعواست.

بهداشت فردی هم معمولاً پایین است.بوی الکل از هوای تنفسی یا لباس‌های فرد، تلوتلو خوردن، گفتار نامفهوم، استفراغ، صورت برافروخته و مردمک گشاد از علائم مسمومیت به مشروبات الکلی است.تنها کمکی که می‌توانیم به افراد مسموم بکنیم این است که او را به پهلوی چپ بخوابانیم تا در این وضعیت انتهای معده که وارد روده کوچک می‌شود سربالا قرار گرفته و سرعت ورود الکل به روده کوچک که مرکز جذب آن به جریان خون است کاهش یابد ضمن این‌که با این پوزیشن راه خروج استفراغ مصدوم باز است. همچنین چون احتمال افت فشارخون و کاهش دمای بدن مسموم به الکل وجود دارد بهتر است او را با پتوی گرم بپوشانید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

اثرات الکل بر بدن شما

غدد گوارشی و غدد درون ریز

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند باعث فعال شدن غیر طبیعی آنزیم های گوارشی تولید شده توسط لوزالمعده شود. تجمع این آنزیم ها می تواند منجر به التهاب موسوم به پانکراتیت شود . پانکراتیت می تواند به یک بیماری طولانی مدت تبدیل شود و عوارض جدی ایجاد کند.

آسیب التهابی

بیماری کبد تهدید کننده زندگی است و منجر به تجمع سموم و مواد زائد در بدن شما می شود. زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کبدی الکلی هستند. بدن زنان به احتمال زیاد الکل بیشتری جذب می کند و برای پردازش آن به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. زنان همچنین سریعتر از مردان آسیب کبدی را نشان می دهند.

باورهای غلط مصرف مشروبات/ دستور تهیه ودکا، عرق سگی

تأثیر الکل بر بدن از همان لحظه نوشیدن اولین جرعه شروع می شود

تنظیم قند خون

پانکراس به تنظیم میزان استفاده از انسولین و پاسخ بدن به گلوکز کمک می کند. هنگامی که پانکراس و کبد شما به درستی کار نمی کند ، خطر ابتلا به قند خون پایین یا افت قند خون را دارید. لوزالمعده آسیب دیده همچنین ممکن است از تولید انسولین کافی در بدن برای استفاده از قند جلوگیری کند. این می تواند منجر به افزایش قند خون ، یا قند بیش از حد در خون شود.

اگر بدن شما قادر به کنترل و تنظیم سطح قند خون شما نباشد ، ممکن است عوارض بیشتری در رابطه با دیابت تجربه کنید. برای افراد مبتلا به دیابت یا کاهش قند خون مهم است که از مصرف الکل خودداری کنند.

سیستم عصبی مرکزی

یکی از ساده ترین راه ها برای درک تأثیر مشروبات الکلی بر بدن ، درک این مسئله است که این ماده بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. تکلم نامرتب یکی از اولین نشانه هایی است که بیش از حد مشروبات الکلی مصرف کرده اید. الکل می تواند ارتباط بین مغز و بدن شما را کاهش دهد. این امر هماهنگی را دشوارتر می کند. ممکن است تعادل خود را از دست دهید. بعد از نوشیدن مشروبات الکلی هیچ وقت نباید رانندگی کنید.

از آنجا که الکل باعث آسیب بیشتر به سیستم عصبی مرکزی شما می شود ، ممکن است احساس بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در پا و دست خود داشته باشید.

نوشیدن مشروبات الکلی همچنین ایجاد خاطرات طولانی مدت را برای مغز شما دشوار می کند. همچنین توانایی تفکر و انتخاب منطقی شما را کاهش می دهد. با گذشت زمان ، ممکن است آسیب لوب پیشانی رخ دهد. این ناحیه از مغز علاوه بر سایر نقش های حیاتی ، کنترل عاطفی ، حافظه کوتاه مدت و قضاوت را نیز بر عهده دارد.

مصرف مزمن و شدید الکل همچنین می تواند باعث آسیب دائمی مغز شود. این می تواند به سندرم ورنیکه کورساکف منجر شود ، یک اختلال مغزی که حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد.

وابستگی

برخی از افرادی که به شدت مشروبات الکلی می خورند ممکن است به الکل وابستگی جسمی و عاطفی پیدا کنند. ترک الکل می تواند دشوار و تهدید کننده زندگی باشد. برای ترک اعتیاد به الکل اغلب به کمک حرفه ای نیاز دارید. در نتیجه ، بسیاری از افراد برای ترک مشروبات الکلی بدنبال سم زدایی پزشکی هستند. این مطمئن ترین راه برای اطمینان از ترک اعتیاد جسمی است. بسته به خطر علائم ترک ، سم زدایی را می توان به صورت سرپایی یا بستری مدیریت کرد.

علائم ترک الکل شامل موارد زیر است:

– اضطراب

– عصبی بودن

– حالت تهوع

– لرزیدن

– فشار خون بالا

– ضربان قلب نامنظم

– تعریق زیاد

– تشنج ، توهم و هذیان ممکن است در موارد شدید ترک رخ دهد.

دستگاه گوارش

نوشیدن مشروبات الکلی می تواند به بافت های دستگاه گوارش آسیب برساند و از هضم غذا و جذب مواد مغذی و ویتامین های روده جلوگیری کند . در نتیجه ، ممکن است سوء تغذیه رخ دهد.

نوشیدن زیاد نیز می تواند منجر به موارد زیر شود:

– گاز معده

– نفخ شکم

– احساس پری در شکم شما

– اسهال یا مدفوع دردناک

برای افرادی که زیاد می نوشند ، زخم یا بواسیر (به دلیل کم آبی و یبوست) غیر معمول نیست و ممکن است باعث خونریزی داخلی خطرناک شوند. اگر زود تشخیص داده نشود و درمان نشود ، زخم می تواند کشنده باشد.

افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند نیز ممکن است در معرض خطر سرطان باشند. افرادی که مرتباً مشروب می نوشند بیشتر در معرض سرطان در دهان ، گلو ، مری ، روده بزرگ یا کبد هستند. افرادی که همزمان مشروبات الکلی و دخانیات مصرف می کنند، حتی بیشتر از دیگران در معرض خطر سرطان هستند.

سیستم گردش خون

الکل می تواند بر قلب و ریه های شما تأثیر بگذارد. افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که مشروبات الکلی مصرف نمی کنند ، بیشتر در معرض مشکلات مربوط به قلب هستند. زنانی که مشروبات الکلی می نوشند بیشتر از مردهایی که مشروبات الکلی می نوشند دچار بیماری قلبی می شوند.

تاثیرات مشروبات الکلی بر سیستم گردش خون عبارتند از:

– فشار خون بالا

– ضربان قلب نامنظم

– مشکل در پمپاژ خون از بدن

– سکته

– حمله قلبی

– بیماری قلبی

– نارسایی قلبی

مشکل در جذب ویتامین ها و مواد معدنی از مواد غذایی می تواند باعث کم خونی شود . این شرایطی است که تعداد گلبول های قرمز خون در آن کم است. یکی از بزرگترین علائم کم خونی خستگی است.

سلامت جنسی و تولید مثل

ممکن است فکر کنید نوشیدن الکل می تواند از انزال زود شما جلوگیری کند و به شما کمک کند در رختخواب بیشتر سرگرم شوید. اما واقعیت کاملا متفاوت است. مردانی که مشروبات الکلی می نوشند بیشتر دچار اختلال نعوظ می شوند. نوشیدن زیاد مشروبات الکلی نیز می تواند از تولید هورمون های جنسی جلوگیری کرده و میل جنسی شما را کاهش دهد.

زنانی که مشروبات الکلی می نوشند ممکن است قاعدگیشان قطع شوند. این امر آنها را در معرض خطر بیشتری برای ناباروری قرار می دهد. زنانی که در دوران بارداری مشروبات الکلی مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس ، سقط جنین یا تولد نوزاد مرده هستند.

باورهای غلط مصرف مشروبات/ دستور تهیه ودکا، عرق سگی

زنانی که در دوران بارداری الکل مصرف می کنند ، کودک متولد نشده خود را در معرض خطر قرار می دهند.

سندروم جنین الکلی (FASD) یک نگرانی جدی است. سایر شرایط عبارتند از:

– مشکلات یادگیری

– مسائل بهداشتی طولانی مدت

– افزایش مشکلات عاطفی

– ناهنجاری های رشد جسمی

سیستم های اسکلتی و عضلانی

استفاده طولانی مدت از الکل ممکن است از استحکام استخوان در بدن جلوگیری کند. این عادت ممکن است باعث نازک شدن استخوان ها شود و در صورت سقوط خطر شکستگی را افزایش دهد و شکستگی ها ممکن است با سرعت کمتری بهبود یابند.

نوشیدن الکل همچنین ممکن است منجر به ضعف عضلانی ، گرفتگی عضلات و در نهایت آتروفی شود.

سیستم ایمنی

نوشیدن مشروبات الکلی به شدت سیستم ایمنی طبیعی بدن شما را کاهش می دهد. این امر مبارزه با میکروب ها و ویروس های مهاجم را برای بدن شما دشوارتر می کند.

و در بخش پایانی طرز تهیه مشروب الکی ودکا یا عرق سگی باتوجه به مقدار مصرف ذکر شده در بخش بالا و عوارض و مضرات مشروبات الکی.

برای تهیه هر گونه ودکا از مواد خشک یا مایع (شیره) فقط از نوع طبیعی آن میوه استفاده کنید. کشمش یا مویز مورد نظر ایستی بدون رزین بوده و به سایر مواد شیمیایی آلوده نباشد. کشمش سبز از نوعی است که برای نگهداری ظاهر و بازار پسند آنرا با رزین میپوشانند. Resin رزین ماده ای خوراکی است ولی در تهیه ودکا اثر عقب انداختن و یا حتی توقف تخمیر را دارد. مواد مورد
لزوم در این مقاله برای تهیه ده بطری ودکای کشمش با درجه متوسط 40% میباشد.

مواد لازم:

کشمش طبیعی سالم 10 کیلو (هر چه Raisins کشمش گوشتی تر باشد بهتر است)

مخمر 5 گرم

شکر یا عسل دو قاشق غذا خوری

آبگرم (داغ یا جوش نباشد) 40 لیتر

ابزار لازم برای تخمیر:

بشکه درب دار پلاستیکی 100 لیتری

طشت یا لگن و کاسه پلاستیکی

دستکش پلاستیکی یا لاستیکی یک بار مصرف

پاروی چوبی برای همزدن

آب سنج برای تعیین میزان شکر موجود در مراحل مختلف

کیسه بزرگ از جنس متقال یا کرباس برای جدا کردن تفاله تخمیر شده. (کیسه ای از جنس کرباس یا متقال به اندازه 60 در 120 سانتیمتر که بایستی به دقت لبه دوزی و سپس تودوزی و لبه دوزی شده باشد یعنی لبه ریشه ای پارچه نه در داخل و نه در خارج از کیسه دیده نشود و لبه بالائی کیسه را دولا (تا) کرده و چرخ نموده و با ریسمانی محکم از درون محوطه دوخته شده سر کیسه را قابل جمع شدن و گره زدن نمائید.

این کیسه ابزار مهمی در جداسازی و صاف کردن اولیه شراب است. پس از هر بار مصرف آنرا زیر و رو کرده و فقط با آب جاری بشویید و بگذارید در آفتاب خشک شود. چنین کیسه ای در بازار نیست و
باید خودتان با کمک خیاطی اقدام به دوختن آن نمایید. در هر صورت درون و بیرون کیسه تودوزی شده باشد).

قیف پلاستیکی

الکل سنج برای تعیین میزان الکل در محصول نهانی شیشه تمیز و خشک شده با چوب پنبه یا تشتک، حداقل 10 عدد یا یک گالن شیشه ای بزرگ دفترچه یادداشت های روزانه برای ثبت مراحل انجام شده و وقایع زمان تهیه: امکان تهیه در تمام فصول (البته تابستان گرم بهتر است).

باورهای غلط مصرف مشروبات/ دستور تهیه ودکا، عرق سگی

طرز تهیه:

مرحله اول: تهیه شراب کشمش

روز نخست

1- کشمش را بطور سطحی بازرسی کنید. لازم نیست آنرا باصطلاح پاک کنید و یا چوب سر آن و یا هسته آنرا بگیرید! در صورت لزوم فقط مواد اضافی را جدا کرده و دور بریزید. اگر کشمش بدون هسته بود بهتر است ولی اثر زیادی در پروسه یا کیفیت تولید ندارد. به مرحله 11 الف در مرحله سوم (تقطیر ).
مراجعه کنید و آنرا با دقت مطالعه کنید.(کشمش را به هیچ عنوان نشویید اگر چه با شن و ماسه و خاک همراه باشد).

2- Sugar شکر یا عسل را در نصف لیوان آب نیمه گرم با مخمر کاملا همزده و مخلوط کنید.

3- بشکه را در محل مهیا شده (حمام یا گرمخانه) قرار دهید. کشمش را در بشکه ریخته مخلوط مخمر و ماده شیرین را درون شکه ریخته حدود 10 لیتر از آب را اضافه کنید.

4- با کمک پاروی چوبی تا حد امکان مخلوط را در بشکه هم بزنید تا رنگ پوست کشمش تغییر کند. با این عمل هم پوسته شمش را خراشیده اید و هم کمک به نفوذ آب در کشمش کرده اید. رنگ مایع موجود نیز تغییر مییابد و کدر میشود.
بقیه آب را اضافه کنید و دوباره آنرا هم بزنید. درب بشکه را ببندید.

5- آنچه را که گذشته با ذکر تاریخ یادداشت کنید.

روز دوم

روزی یکبار به بشکه سر بزنید و با کمک پاروی تمیز و خشک ، مخلوط را کاملا هم بزنید. (کیفیت را یادداشت کنید)

روز پنجم

روزی دو بار به بشکه سر بزنید و ماده در حال تخمیر را هم بزنید. کم کم بوی تخمیر را باید حس کنید و بالا آمدن سطح کشمش در حال تخمیر را بر سطح مایع مشاهده میکنید.

روز هفت یا هشت

کشمش کاملا خیس خورده و آبدار شده (ورم کردن) است با دستکش و بکمک فشار انگشتان تا آنجا که امکان دارد کشمش را له کنید. (اگر امکان دارد هر بار مقداری در لگن پلاستیکی ریخته و دستهای خود را بشوئید و با کمک پای برهنه کشمش را که مانند انگور متورم شده است ، له کنید و به بشکه اصلی بازگردانید).

از روز دهم

بشکه در حال غلیان است و الکلاز ها با سرعت شیرینی کشمش را تبدیل به الکل میکنند و بوی اکسید کربن در محل نگهداری بشکه کاملا حس میشود. تفاله کشمش در حال ته نشین شدن است. شیرینی محتویات درحال تخمیر را با آب سنج آزمایش
کنید. روزی سه بار هم زدن و یادداشت وقایع فراموش نشود.

روز چهارده یا پانزده

آنقدر ادامه دهید تا تمام تفاله کشمش ته نشین شود و روی سطح تخمیر شده را فقط هسته و چوب کشمش تشکیل دهد.

اینک زمان آنست که کشمش شراب شده را تصفیه کرده و از تفاله و هسته جدا سازید. از کیسه و لگن پلاستیک استفاده کنید و با کمک ظرفی تمیز و پلاستیک (کاسه) کم کم محتویات بشکه را درون کیسه انتقال و تا حد امکان آنرا بفشارید تا مایع غلیظ و کدر شراب اولیه کشمش از تفاله جدا شود.

(توجه: هرچند تفاله باقیمانده قابلیت ودکا گیری را دارد ولی بهتر است از این عمل خودداری کنید چون ممکن است نتیجه کار کدر نمودن ودکای شما شود مگر آنکه قبلا یکی دو بار از قبل تمرین کرده باشید. در کارخانه های تهیه مشروبات الکلی که تمام این پروسه بکمک ماشین و بطور نیمه اتوماتیک انجام میشود ، این تفاله را خشک نموده و برای دامداری ها یا تهیه کود گیاهی
استفاده میشود. بزبان ساده تر به ریسک و زحمت تمیز کردن و فیلتر کردنذمشروب حاصل از تفاله نمی ارزد و ارزش اقتصادی ندارد ولی اگر مایل باشید.

میتوانید از این تفاله ودکا بگیرید اگر چه بازده آن زیاد نیست و قدری شیرین تر از ودکای حاصل از شراب کشمش است. در هر صورت بخاطر طعم ودکا خوب ، الکل حاصل از تفاله را با ودکای کشمش مخلوط نکنید).

باورهای غلط مصرف مشروبات/ دستور تهیه ودکا، عرق سگی

مرحله دوم:

عرقگیری: از شراب کشمش

لوازم عرقگیری: همان ابزار تهیه ودکا از خرماست.

الف- یک لوله مسی یا استیل با قطر داخلی 8 میلیمتر و طول حداقل 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم اتوموبیل یا تعمیر یخچال و رادیاتور). اگر خودتان وارد نیستید در همان محل میتوانند آنرا مارپیچ کنند.

ب- دو لوله پلاستیک شفاف (بیرنگ) با قطر داخلی 10 میلیمتر و طول حداقل حدود 150 سانتیمتر و 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم کامیون – لوله ایست فشار قوی که برای ترمز بادی بکار میرود).

پ- دیگ زودپز یا دیگ پخت با ارتفاع و ظرفیت حداقل ده لیتری با سوپاپ اطمینان قابل جدا شدن از دیگ که دارای درجه حرارت سنج باشد.

اگر صنعتگر مورد اعتمادی را سراغ دارید ساختن دیگ پخت آسان است و میتواند از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شود. برای آشنایی بیشتر تصاویر مختلفی را خواهید دید که به طرز کار و عملکرد دیگ پخت کاملا آشنا شوید. این موضوع بسیار مهم است که از نحوه عملکرد این دیگ کاملا اطلاع داشته باشید. در ضمن برای تهیه سایر عرقیات مفرح نیز قابل استفاده است.

ت- الکل سنج و لوله آزمایش

ث- گیره نگهداری و مهار لوله پلاستیک

ج- منبع حرارت (شعله گاز بهترین و قابل کنترل است)

چ- آب سرد روان

برای آگاهی بیشتر و آشنایی با ابزار و لوازم و روش های تعریق به زبان ساده تصویری به خمکده مراجعه کنید. تصاویر 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 -7 سعی کنید نقش و عملکرد و کاربرد ابزار تصویری را خوب بخاطر بسپارید.

مرحله سوم:

تقطیر:

قبل از هر اقدامی بیاد داشته باشید الکل ماده ایست فرار و سریع الاشتعال بخصوص اگر بصورت گاز باشد.

1- دیگ را تا سه چهارم حجم آن از شراب خام کشمش پر کنید. به این تصویر مراجعه کنید.

2- درب دیگ را بسته و لوله پلاستیکی را روی زائده سوپاپ دیگ سوار کنید و آنرا کاملا آب بندی کنید که بخار از آن خارج نشود.

3- منبع حرارت (گاز بهترین است) را روشن کنید.

4- لوله 150 سانتیمتری پلاستیک را به سر لوله مسی یا استیل وصل کرده و لوله 100 سانتیمتری را نیز به انتهای لوله مارپیچ محکم کنید.

5- لوله مارپیچ را در سینک ظرفشویی قرار داده و راه خروج آب ظرفشویی را ببندید.

6- شیر آب را باز کنید تا لوله مارپیچ کاملا زیر آب بماند.

7- سر خروجی لوله پلاستیک را درون لیوانی تمیز وارد کرده و با گیره محکم کنید که دستتان آزاد باشد.

8- با دقت مواظب لوله پلاستیک باشید که پیچ خوردگی یا انسداد نداشته باشد و عمل عرقگیری با اشکال مواجه نشود.

9- مواظب درجه حرارت دیگ باشید و دایم آنرا کنترل کنید.

باورهای غلط مصرف مشروبات/ دستور تهیه ودکا، عرق سگی

درجه حرارت نشان داده شده روی عقربه حرارت سنج نباید از حدود 65 درجه سانتیگراد تجاوز کند. با آنکه میدانیم الکل اتیلیک در حدود 79 درجه سانتیگراد تصعید میشود ولی بدلیل آنکه واحد حرارت سنج دیگهای زودپز در محوطه خالی بالای دیگ قرار دارد و میله حساس (المنت حرارتی) داخل مایع در حال پخت نیست اختلاف زیادی با گرمای فضای خالی بالای دیگ پخت وجود خواهد داشت و همیشه گرمای درون مایع پخت حدود 10 درجه گرمتر از محفظه بالائی دیگ وجود خواهد داشت.

در کارخانجات تهیه مشروبات الکلی و با وجود امکانات فراوان ابزاری ، درجه حرارت داخل مایع پخت را در حدود 70 درجه سانتیگراد
نگه میدارند ولی درجه دوم که در مکان خالی از مایع بالای دیگ پخت قرار دارد درجه کمتری را نشان میدهد. اگر درجه حرارت بالا رود عرق (الکل) تولیدی همراه با تفاله مایع موجود در دیگ پخت خارج میشود و تصویه الکل حاصل قدری مشکل است.

اگر به چنین مشکلی برخوردید محصول ناخالص (الکل کدر) بدست آمده را با پخت بعدی مخلوط کنید و پخت را ادامه دهید. از طرف دیگر
اگر با حرارت زیادتری الکل متصاعد شود طعم شیرینی بخصوصی را خواهد گرفت که خوش آیند ذائقه نیست.

10- پس از مدت کوتاهی (حدود 15 تا 20 دقیقه) بخار الکل (الکل تصعید شده از شراب) را در ابتدای لوله که به دیگ وصل شده خواهید دید. اگر ظرف این مدت بخار تصعیدی الکل مشاهده نشد و محصولی بدست نیامد کمی حرارت را زیاد کنید و حدود پنج دقیقه دیگر ادامه دهید و اگر بازهم نتیجه ای حاصل نشد کمی بیشتر حرارت را اضافه کنید تا سیلان الکل سرد شده را بدرون ظرف یا لیوان مشاهده کنید.

با کمی تمرین میزان حرارت مطلوب را خواهید یافت. در این مرحله الکل حاصل به ظرف مربوطه به آهستگی و مداوم جاری میشود و نیازی به کم یا زیاد کردن حرارت نیست. عمل پختن شراب و نتیجه آن تصعید الکل تمیز و بدون ذرات معلق نیاز به قدری تمرین دارد و اگر حرارت زیاد و مشروب شما کدر شد آنرا به پخت بعدی اضافه کنید.

11- از این مرحله ودکای شما پس از مرحله سرد شدن و عبور لوله مارپیچ بصورت مدام و ریزش نازکی به درون لیوان میریزد.

11 الف – (بسیار مهم) هر بار که دیگ را از شراب کشمش بار میگذارید لازم است برای اطمینان از عدم وجود الکل متیلیک در ودکای شما یک سوم استکان (حدود 25 سی سی) تولید ودکای اولیه را که از لوله لاستیکی خارج میشود به دور بریزید. دلیل آن وجود هسته و سر چوبی کشمش در مراحل تخمیر است که ممکن است تخمیر شده و متانول تولید کرده باشد. این عمل و فداکاری! نوعی پیشگیری است.

12- به محض آنکه آب درون سینک ظرفشویی گرم شد ( حدود 40 درجه سانتیگراد یا با فرو کردن انگشت در آب احساس گرما نمودید) شیر آب سرد را باز کرده و زیرآب یا سیفون سینک را بکشید تا آب تعویض و خنک شود. دایم این مرحله را
بمحض گرم شدن آب تکرار کنید.

13- با رعایت دایمی مرحله 9 و پس از قدری تحمل لوله آزمایش را از ودکای جاری شده پر کنید و درجه الکل را آزمایش نمایید.

14- در آغاز درجه آن حدود 55 درجه است (اگر کمتر بود نگران نباشید ، شیرینی کشمش زیاد نبوده است) تنها اثر آنست که کمتر از میزان پیش بینی شده ، عرق تهیه میشود.

15- سر لوله را در شیشه گذاشته و بگذارید سیلان الکل ادامه یابد. (مرحله 9 را بیاد داشته باشید)

16- وقتی نیمی از شیشه پر شد از مرحله 12 پروسه را تکرار کنید.

17- زمانی که شیشه نیمه پر شد درجه الکل پروسه عرقگیری کاهش مییابد و تا زمانیکه الکل سنج درجه حدود 25 را نشان دهد ادامه دهید که تقریبا شیشه معمولی شما پر شده است.

18- گاز را خاموش کرده و بگذارید تا دیگ از جوشش بیافتد. در این مرحله دیگر از لوله مایعی خارج نمیشود

19- درب دیگ را با دقت باز کرده و با کمک دستگیره محتویات آنرا دور بریزید.

از مرحله 1 شروع کنید و آنقدر ادامه دهید تا شراب خام موجود در بشکه تمام شود.

اگر همه مراحل را درست عمل کرده باشید بیش از 10 بطر ودکا (یک بطر بازای یک کیلو کشمش) با درجه الکلی حدود 40% دارید. همه شیشه ها را درون شیشه (جار) بزرگی ریخته تا دارای درجه الکلی مساوی شود. با کمک قیف و پیمانه مجددا شیشه ها را تا 5 سانتیمتری گلوی آن پر کرده درب آنرا با چوب پنبه یا تشتک محکم کنید. روی شیشه ها برچسب زده و با ذکر تاریخ ، مشروب خود را نامگذاری کنید.
با تبریک😍😍😍 از این لحظه ودکای کشمش شما آماده مصرف است. سعی کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید تا دچار عوارض گفته شده نشوید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی