مزار شهدای 17 شهریور در بهشت زهرا (س) گلباران شد


مزار شهدای 17 شهریور در بهشت زهرا (س) گلباران شد

شهرری - ایرنا - مراسم معنوی گلباران و عطرافشانی مزار شهدای هفدهم شهریور سال ١٣٥٧ امروز دوشنبه با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و حضور خانواده‌های معظم شهدا و جمعی از مردم شهیدپرور تهران در قطعه 17 بهشت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش ایرنا، قائم مقام شورای هماهنگی کشور در این مراسم گفت: رژیم طاغوت در ۱۷ شهریور به خیال خام خود که آتش حق طلبی و فریاد دفاع از مظلوم را در کشور ما خاموش کرده است به جنایات و حکومت فاسد خود ادامه داد.

نصرت الله لطفی اظهار داشت: اما ملت ولایت مدار و بزرگ ایران اسلامی به مبارزات ضد طاغوتی خود ادامه دادند تا ریشه هرگونه ظلم و ستم را در کشور خشک کنند.
این مسئول اضافه کرد: ملت ایران اسلامی در سال ٥٧ با پیروی از معمار کبیر انقلاب توانستند رژیم فاسد پهلوی را با تمام حمایت هایی کهاز طرف کشورهای سلطه گر جهان داشت از کشور بیرون برانند.
وی با بیان اینکه پیروی بی چون و چرا از ولایت تنها راه موفقیت و برون رفت از مشکلات کشور است، خاطرنشان کرد: امروز نیز مسئولان کشور بجای نگاه به خارج باید با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور را در مقابل بیگانگان بیمه کنند.
در این مراسم که با عنوان گرامیداشت چهل و دومین سالگرد قیام خونین هفدهم شهریور برگزار شد، نصرت الله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی کشور، حجت الاسلام سید محسن محمودی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، حمید علی صمیمی رییس بنیاد شهید تهران بزرگ و سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) حضور داشتند.

۱۷ شهریور یکی از روزهای سرنوشت ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است و در این روز مزدوران رژیم منحوس پهلوی با حمایت اربابان آمریکایی خود مردم بی دفاع را به گلوله بستند و صدها نفر را به خاک و خون کشیدند.

رویداد ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده به «جمعهٔ سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد می‌شود، رویدادی در جریان ناآرامی‌هایی بود که در نهایت به وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران انجامید؛ در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ تظاهرات مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی، خیابان ژاله پیشین (خیابان مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدا کنونی) در تهران، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد.

۱۷ شهریور ۱۳۵۷ اغلب به عنوان آغاز پایان کار دودمان پهلوی ایران در نظر گرفته می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد؛ رویدادهای این روز عملاً امکان به ثمر رسیدن اصلاحات تدریجی، آرام و لیبرالی را ناممکن گذاشت.

سال‌ها بعد در پژوهشی تعداد کشته‌شدگان ۱۷ شهریور ۸۸ نفر عنوان شد که ۶۴ نفر آن‌ها در میدان ژاله کشته شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس