این موشک هولناک ایرانی، تنه به تنه موشک فونیکس آمریکایی می زند +عکس


این موشک هولناک ایرانی، تنه به تنه موشک فونیکس آمریکایی می زند +عکس

موشک فکور 90 را باید نمونه ایرانی موشک فونیکس دانست که به طور دقیق و با کیفیت نمونه اصلی، اما با توجه به تهدیدات روز طراحی و ساخته شده است.

صراط:
موشک‌های هوا به هوا از انواع موشک‌های منهدم کننده تهدیدات هوایی هستند که کشورمان امروز در حوزه طراحی و ساخت آن خودکفا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، موشک فکور یکی از انواع موشک‌های هوا به هوای راداری میان‌برد جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا طراحی و ساخته شده و توسط هواپیماهای جنگنده شلیک می‌شود. این موشک مختص جنگنده‌های اف ۱۴ طراحی و ساخته شده است. ایده ساخت آن هم به اِعمال تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان در زمینه تسلیحاتی باز می‌گردد.

موشک فونیکس به عنوان اصلی‌ترین سلاح جنگنده اف ۱۴ تامکت یک موشک بسیار گران قیمت و هولناک محسوب می‌شود. این موشک در دوران رژیم پهلوی که ایران پس از آمریکا بزرگ‌ترین ناوگان جنگنده اف ۱۴ را داشت به همراه این هواپیماها وارد ایران شد تا نیاز دفاعی هوایی ایران را تامین کند، اما با آغاز جنگ تحمیلی و تحریم‌های آمریکا ذخایر این موشک‌ها به مرور به پایان رسید و ایران به ناچار از سلاح‌های دیگری همچون موشک سجیل و موشک‌های ماوریک استفاده می‌کرد. در همان زمان بود که ایده ساخت این سلاح به ذهن فرماندهان رسید، اما اجرایی شدن آن تا حدود دهه ۸۰ به طول انجامید.

موشک فکور ۹۰ را باید نمونه ایرانی موشک فونیکس دانست که به طور دقیق و با کیفیت نمونه اصلی، اما با توجه به تهدیدات روز طراحی و ساخته شده است. طبق شنیده ها، روند طراحی و ساخت موشک فکور از سال ۸۸ آغاز شده است.
این موشک هولناک ایرانی، تنه به تنه موشک فونیکس آمریکایی می زند +عکس

۲۳ شهریورماه سال ۸۹ بود که امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده معاون هماهنگ کننده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، خبر از طراحی و ساخت موشکی مشابه، اما بهینه شده نسبت به فونیکس آمریکایی را اعلام کرد. وی در این باره گفت که به هر حال هر چیزی را که بخواهیم بسازیم باید الگویی داشته باشیم، در اینجا هم ممکن است که از روی موشک فونیکس الگو برداری کرده باشیم البته این الگوبرداری از علم فیزیک و الکترونیک به کار گرفته شده، اما با این وجود پروژه ما کاملا بومی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه امنیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل