صحیفه شهدای لرستان تالیف می‏‌شود


صحیفه شهدای لرستان تالیف می‏‌شود

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان به تالیف کتاب صحیفه شهدای لرستان در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: به‌مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس مجموعه وصایای شهدای لرستان، در یک مجموعه چند جلدی چاپ و منتشر می‌شود.

صحیفه شهدای لرستان تالیف می‏‌شودبه گزارش ایکنا از لرستان، محسن رشیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان دوشنبه، هفدهم شهریور در دیدار با مدیرکل حوزه هنری لرستان با اشاره به نقش استان لرستان در دوران دفاع مقدس و این‌که رمز ماندگاری دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثبت و به تصویر کشیدن آن‌هاست، افزود: با وجودی‌که لرستان دومین استان خسارت‌دیده در دوران دفاع مقدس است و شهدای فراوانی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، تاکنون نتوانسته‌ایم آن‌گونه که در شأن مردم ولایتمدار و شهیدپرور این دیار است رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های‌شان را به تصویر بکشیم.

وی با بیان این‌که سهم دفاع مقدس در مبلمان شهری استان بسیار ناچیز است، گفت: در دوران دفاع مقدس اقشار، اصناف و گروه‌های سنی مختلف در مناطق جنگی حاضر می‌شدند و شهدا مربوط به قشر و یگان خاصی نیستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با بیان این‌که 950 تن از شهدای استان ما از جامعه‌ دانش‌آموزی هستند ولی میدانی به اسم شهدای دانش‌آموز نداریم، ادامه داد: نوجوان و جوان امروزی نیازمند آشنایی با تفکرات و سبک زندگی شهداست و به‌دنبال انتخاب الگوی رفتاری است و اگر ما در این زمینه تعلل کنیم، دشمن از این خلا نهایت استفاده را خواهد کرد و با شگردهای رسانه‌ای و تبلیغی خود جوانان ما را دچار نوعی سر در گمی برای انتخاب الگو می‌کند.

وی با اشاره به این‌که دوازده تن از خلبانان استان لرستان به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند اما تاکنون کار پژوهشی گسترده‌ای راجع‌به این خلبانان شهید لرستان انجام نشده است، از برگزاری کنگره ملی شهدای لرستان در سال آینده خبرداد و گفت: اقداماتی که در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان انجام می‌شود امیدوار کننده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به لزوم توجه به ایده‌های جدید در تولید آثار دفاع مقدس، اظهارکرد: در دوران دفاع مقدس خیلی از اوقات و در شرایط سخت جنگی، فرماندهان و رزمند گان ابتکارات و خلاقیت‌هایی را در جهت سد کردن راه دشمن و مقابله با دشمن بکار می‌بردند که لازم است این ایده‌ها در کتابی گردآوری شوند.

وی با بیان این‌که دفاع مقدس تاثیرات عمیقی در خودباوری، رشد تولیدات علمی و فناوری‌های پیشرفته نظامی داشته است، ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس و تاثیر آن در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی و ... باید مور توجه قلم بدستان و نویسندگان باشد.

رشیدی به تالیف کتاب صحیفه شهدای لرستان در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: به‌مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس مجموعه وصایای شهدای لرستان، در یک مجموعه چند جلدی چاپ و منتشر می‌شود این در حالی‌است که برای کارشناسی تألیفات مرتبط با دفاع مقدس، آشنایی با سبک نوشتاری این آثار بسیار مهم است و کتاب «رایحه تقریظ» در این زمینه تالیف می‌شود.

وی تشکیل شورای ممیزی آثار دفاع مقدس، برگزاری کارگاه‌های توانمند سازی نویسندگان و ویراستاران، ترجمه آثار باکیفیت دفاع مقدس به زبان‌های زنده دنیا به‌ویژه انگلیسی و عربی را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان برشمرد و عنوان کرد: ممکن است برای جوان امروزی شبهاتی در خصوص دفاع مقدس پیش آید که ما باید جواب‌گوی این نسل و آیندگان باشیم؛ در این راستا باید از نظرات فرماندهان که اسناد زنده دوران دفاع مقدس هستند استفاده کنیم و قرار است مجموعه نظرات آن‌ها را در کتابی تحت عنوان «شبهات دفاع مقدس» به چاپ برسانیم.

لزوم تشکیل شورای تخصصی ادبیات دفاع مقدس

محمد کرم‌اللهی، مدیرکل حوزه هنری لرستان نیز در این دیدار با اشاره به شیوه‌های جذاب‌سازی تولیدات دفاع مقدسی، اظهارکرد: بعضی از نویسندگان سال‌ها به‌دنبال چاپ کتاب‌شان هستند که ممکن است همان نویسنده آثار ارزشمندی نیز داشته باشد.

وی افزود: ما باید به‌دنبال ایده‎ها نو و طرح‌های جدید باشیم و همه ایده‌های صاحب‌نظران و محققین حوزه ایثار و شهادت استان را گردآوری کنیم و در ستاد کنگره شهدا م ارزیابی شوند و ایده‌های منتخب در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرند.

کرم‌اللهی با تاکید بر تشکیل شورای تخصصی ادبیات در استان لرستان، گفت: آثار تولیدی در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای لرستان به سه قسمت فرهنگی و هنری، علمی و پژوهشی و تالیف و نشر تقسیم می‌شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت