دانش‌آموزان قربانی کارزار تصمیم‌گیران/ تصمیم‌هایی یک‌شبه برای بازگشایی مدارس


بازگشایی مدارس در کشور با اما و اگرهای بسیاری مواجه است و نبود وحدت رویه میان دستگاه‌های مختلف تصمیم‌گیر بلاتکلیفی دانش آموز را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آغاز سال تحصیلی کرونایی و بازگشایی مدارس این روز‌ها به موضوع داغ جامعه تبدیل شده است، موضوعی که حتی حرف و حدیثش به آن طرف آب‌ها هم کشیده شد و حالا دو قطبی میان دولت و مجلس ایجاد کرده است.

برخی از بازگشایی مدارس استقبال می‌کنند و این تصمیم را درست می‌دانند، اما برخی دیگر در مقابل این کار را اشتباه دانسته و در برابر آن موضع می‌گیرند و در این کارزار شلوغ دانش‌آموزان اسیر اختلاف سلیقه تصمیم‌گیران شده‌اند و هر روز با ابعاد جدیدی از تصمیم برای بازگشایی مواجهند ضمن آنکه هر مسئول تصمیم‌گیر هم نظر خاص خود را دارد.

دانش‌آموزان قربانی کارزار تصمیم‌گیران/ تصمیم‌هایی یک‌شبه برای بازگشایی مدارس

جدال تصمیم‌گیران و بلاتکلیفی دانش‌آموزان

نیمه‌های تیر امسال با اتمام امتحانات نهایی پایه دوازدهم پرونده حضور دانش‌آموزان در مدارس بسته شد و از از همان روز‌ها و حتی زودتر از آن نگرانی بابت کم و کیف شروع سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ وجود داشت.

از حدود ۲-۳ ماه پیش تاکنون آموزش و پرورشی‌ها اظهار نظر‌های گوناگونی درباره بازگشایی مدارس داشتند که تقریبا ثابت‌ترین این اظهارات و تصمیمات مربوط به زمان شروع سال تحصیلی در ۱۵ شهریور بود که محقق شد، اما در جزئیات بازگشایی مدارس اظهارنظر‌های گوناگونی از سوی آموزش و پرورش وجود داشت که هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

از طرفی تقابل مجلس و آموزش و پرورش روی دیگر ماجراست؛ بهارستانی هایی که بازگشایی را نامناسب می‌دانند و حتی وزیر را امروز به مجلس فراخواندند تا در این مورد پاسخگو باشد.

بیشتر بخوانید

جزئیات اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس

در مقابل، وزیر آموزش و پرورش انجام این کار را موافقت ستاد ملی کرونا می‌داند و اظهارات رئیس جمهور در پانزدهم شهریور هم مهر تاییدی بر کار آموزش و پرورش بود، هرچند که این موضوع حواشی بسیاری داشت.

دانش‌آموزان قربانی کارزار تصمیم‌گیران/ تصمیم‌هایی یک‌شبه برای بازگشایی مدارس

اصرار و انکار کادر بهداشت و درمان درباره بازگشایی مدارس

آنطور که وزیر آموزش و پرورش گفته بود تعطیلی مدرسه و بازگشایی آن در ستاد ملی کرونا تعیین تکلیف می شود و درمورد بازگشایی هم ستاد ملی مبارزه با کرونا موافقت خود را اعلام کرده بود بر همین اساس جلسه جداگانه‌ای با ستاد استانی برگزار نکردیم اما در جلسه با وزارت بهداشت ایشان حضور داشتند و با تصمیم بازگشایی موافق بودند؛ اگر هم اظهار نظری درباره مخالفت از سوی آقای زالی مطرح می‌شود احتمالا مربوط به قبل از این تصمیم است.

اما این پایان ماجرا نبود و علاوه بر اظهارات مختلفی که از سوی کادر بهداشت و درمان مبنی بر مخالفت با بازگشایی مطرح شد و در مقابل گویی ستاد ملی کرونا کلیت کار را پذیرفته است و این دوگانگی موضوع بازگشایی مدارس را به کلاف سر درگمی تبدیل کرد ه است که دانش آموزان قربانی اصلی آن هستند.

دانش‌آموزان قربانی کارزار تصمیم‌گیران/ تصمیم‌هایی یک‌شبه برای بازگشایی مدارس

تصمیم‌هایی که شبانه روزی متغیر هستند

هنوز یک هفته هم از شروع بازگشایی مدارس نگذشته است که تصمیم های مسئولان برای این موضوع با چند رویکرد مختلف خود را نشان داده است در روزهای ابتدایی صحبت از حضور دانش آموزان با چاشنی الزام خودنمایی می کرد اما از همین دیروز شرایط متفاوت شد و اجباری در حضور دانش آموزان وجود نداشت.

بیشتر بخوانید

ادامه آموزش حضوری منوط به رعایت شیوه نامه‌های‌ بهداشتی است

بر همین اساس بود که آقای وزیر گفت: موظفیم خدمات آموزشی را به همه دانش آموزان ارائه کنیم و تدابیر لازم اندیشیده شده است. در این خصوص امکان آموزش حضوری، آموزش تلویزیونی و آموزش از طریق سامانه شاد را فراهم کرده ایم؛ از نظر ما اولویت با آموزش حضوری است و توصیه هم به این آموزش داریم، چون در مدرسه تقویت آموزش ذهنی و روانی دانش آموزان نیز صورت می‌گیرد و آموزش بهتر انجام می‌شود، بر همین اساس دانش آموزان باید یکی از دو روش حضوری یا مجازی را انتخاب کرده و به مدرسه اعلام کنند.

دانش‌آموزان قربانی کارزار تصمیم‌گیران/ تصمیم‌هایی یک‌شبه برای بازگشایی مدارس

مدیریت بحران؛ گمشده این روزهای مدارس

سیاست های متغیر و متزلزل این روزهای بازگشایی مدارس آن هم در شرایط حساس کنونی که خانواده‌ها بلاتکلیف در حضور یا عدم حضور فرزندانشان هستند، نشنا از فقدان مدیریت بحرانی دارد که گویی چندان توجهی به آن نشده است و صرفا اظهار نظرهای مختلف بعد از وقوع حادثه مطرح می‌شوند.

آنچه ضرورت این روزهای مدارس و دانش آموزان است، تصمیم‌های قاطعانه و با پشتوانه ای است که تا این دانش آموزان را در چند راهی آموزش قرار ندهد و نگرانی های میزبانی از ویروس منحوس کرونا با برنامه ریزی های مقطعی دوچندان نشود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس