محله یوسف آباد تهران


محله یوسف آباد تهران ، یکی از محله‌های قدیمی و معروف پایتخت است که در منطقه 6 شهرداری واقع شده ‌است. این محله به دلیل همسایگی با مرکز شهر و دسترسی راحت به خیابان‌های پر رفت‌و‌آمد تهران از محبوبیت بسیاری برخوردار است. نام‌گذاری این محله به بنیان‌گذار آن یعنی میرزا یوسف مستوفی الممالک از مردان […]

محله یوسف آباد تهران ، یکی از محله‌های قدیمی و معروف پایتخت است که در منطقه ۶ شهرداری واقع شده ‌است. این محله به دلیل همسایگی با مرکز شهر و دسترسی راحت به خیابان‌های پر رفت‌و‌آمد تهران از محبوبیت بسیاری برخوردار است. نام‌گذاری این محله به بنیان‌گذار آن یعنی میرزا یوسف مستوفی الممالک از مردان دوره ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد.

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران
محله یوسف‌ آباد از محله‌های معروف و قدیمی تهران است که در منطقه ۶ شهرداری تهران قرار گرفته است. یوسف‌آباد از غرب به بزرگراه کردستان و محله امیرآباد، از شرق به خیابان ولی عصر و محله عباس‌آباد، از شمال به بزرگراه شهید همت و محله ونک و از جنوب به خیابان دکتر فاطمی و دوراهی یوسف آباد راه دارد.

بافت محله یوسف آباد

محله یوسف‌آباد از محله‌های قدیمی و بااصالت تهران به حساب می‌آید. این محله به دلیل دسترسی مناسبی که دارد و نزدیکی به مرکز شهر از محبوبیت به خصوصی برخوردار است. در حال حاضر اکثر ساختمان‌های یوسف‌آباد بازسازی شده و شاهد آپارتمان‌های نوساز هستیم. ضمن اینکه همچنان خانه‌های ویلایی متراژ بالا در این محله به چشم می‌آید. اما بافت غالب محله آپارتمان‌های نوساز و مدرن است.

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

علت نام گذاری محله یوسف آباد

این محله در ابتدا به صورت آبادی در شمال غربی محدوه شهر تهران بر روی یکی از تپه های شمالی شهر توسط مرحوم میرزا یوسف آشتیانی صدر اعظم احداث شده و نام‌گذاری این محله به نام ایشان یعنی میرزا یوسف مستوفی الممالک از مردان دوره ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد. در منابع مختلف به این موضوع اشاره شده است که یوسف آباد دارای باغ‌ها و قنات‌های بسیاری بوده؛ برای مثال نام تعدادی از باغ‌های معروف یوسف آباد در ادامه آمده است: باغ کلاه فرنگی، باغ بالا، باغ اندرون، باغ بوستان و … . همچنین قنات‌هایی مانند قنات بزرگ، قنات تنگی، قنات قلمان هم در این منطقه قرار داشته‌اند که با استفاده از این قنات‌ها، باغ‌ها و زمین‌های زراعی آبیاری می‌شدند .

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران
مستوفیی ‌الممالک در ادامه فعالیت‌هایش برایی یوسف آباد جاده‌ای احداث می‌کند که در آن زمان از زیباترین گردشگاه‌های تهران به شمار می آمده است. پس از مرگ ایشان، یوسف آباد به پسرش‌، میرزا حسن‌خان مستوفیی‌ به ارث می‌رسد و میرزا حسن‌خان که قصد مهاجرت به فرنگ را داشته است، ملک را به سپهسالار امیرخان سردار، معروف به آقاوجیه‌، می‌فروشد. مدتی بعد هم حاجیی ‌حسین امین الضرب یوسف آباد را از امیرخان سردار می‌خرد و در ادامه چون این شخص یعنی امین‌الضرب قادر به پرداخت وامی که برای واردکردن موتور برق و نصب آن در تهران از دولت وقت گرفته بوده، نیست. دولت هم یوسف آباد و عباس آباد و امیرآباد را به جای طلب خود از او می‌گیرد.

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

بنابراین از اینجا به بعد مالکیت این منطقه به دست دولت می‌افتد و چند سال بعد، زمین‌های یوسف آباد تفکیک و بین کارمندان دولت تقسیم می‌شود و محله‌ای بزرگ به وجود می‌آید و از باغ‌های سرسبز گذشته آن اثری باقی نمی‌ماند. در حال حاضر تنها فضای سبز کوچک یوسف‌آباد پارک شفق است ،که درسال ۱۳۴۸ احداث شده و ۲۵۰۰ مترمربع مساحت دارد.

خیابان های مهم محله یوسف آباد

محله یوسف‌ آباد از نظر دسترسی در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ این محله به دو اتوبان کردستان و همت راه دارد و با خیابان‌های اصلی و مهم تهران همسایه است. بی آر تی ‌های خیابان ولیعصر، ایستگاه‌های متروی مفتح، جهاد و میرزای شیرزای و تاکسی‌های یوسف ‌آباد هم حمل و نقل عمومی در یوسف‌ آباد را پوشش می‌دهند.

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

مراکز آموزشی و فرهنگی محله یوسف آباد

در این محله مدارس شناخته‌شده و زیادی وجود دارند که نیازهای آموزشی ساکنان محله را پوشش می‌دهند، تعدادی از این مدارس در لیست زیر آورده شده است:

مدرسه پویش
مدرسه همت
دبستان شهید مصطفی خمینی
مجموعه مدارس سلام
دبیرستان دخترانه سادات گوشه
پیش دبستان و دبستان دخترانه مروا
دبستان پسرانه شهید مصطفی خمینی

آموزشگاه‌های زبان ایرانمهر، سفیر (گفتمان)، ایران کانادا، شکوه، مرکز تخصصی زبان های خارجی اسپیکان و … در این محله شعبه دارند و تعداد آموزشگاه‌های هنری و فرهنگی هم به اندازه کافی است. هنرستان ناشنوایان باغچه‌بان نیز در میدان سید جمال‌الدین اسدآبادی قرار دارد.

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

مراکز خرید اصلی محله یوسف آباد

سه پاساژ شناخته شده در یوسف آباد وجود دارد؛ اولی مجتمع تجاری رز درخیابان اسدآبادی؛ بالاتر از میدان کلانتری که مغازه‌های پوشاک مردانه و زنانه، بدلیجات، نمایندگی ایکیا و … در آن قرار دارند. پاساژ هنر هم از مراکز خرید یوسف‌آباد در فتحی شقاقی است. این پاساژ به دلیل نزدیکتر بودن به مرکز شهر شناخته‌شده‌تر است و معمولا مراجعه‌کنندگان فرامحله‌ای دارد. پاساژ فرهنگ در میدان فرهنگ هم از دیگر مراکز خرید یوسف‌آباد است. بد نیست بدانید یکی از شعب شهر کتاب هم در ضلع غربی میدان فرهنگ واقع شده است. دو بازار میوه و تره بار هم علاوه بر مغازه های محلی در این منطقه وجود دارند که یکی از آنها سمت پارک قزل قلعه است.

مساجد و حسینیه های شاخص محله یوسف آباد

در یوسف‌ آباد چندین مسجد و مهدیه وجود دارد. مسجد و مهدیه یوسف آباد در خیابان جهان آرا، مسجد جمکران در میدان سید جمال الدین اسدآبادی، مسجد مسلم ابن عقیل (ع) در خیابان بیستون و مسجد سادات در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی از مساجد معروف یوسف‌آباد هستند. حسینه قمر بنی هاشم هم در خیابان جهان‌آرا از حسینه‌های این محله به شمار می‌آید.

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

مراکز درمانی محله یوسف آباد

چهار بیمارستان در محله یوسف‌ آباد وجود دارند، بیمارستان فوق تخصصی محب کوثر در خیابان بیست و سوم، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی هاجر(۵۰۳ ارتش تهران)، مرکز آموزشی ودرمانی حضرت فاطمه (س) در خیابان سید جمال الدین اسد آبادی و بیمارستان شهرام (سجاد) نبش خیابان چهلستون. همچنین بالاتر از میدان کلانتری، ساختمان پزشکان ماهان قرار دارد که تعداد زیادی از پزشکان با تخصص‌های مختلف آنجا مطب دارند. مراکز دیگری مانند مرکز بینایی سنجی تابان، رادیولوژی کلینیک شبانه روزی یوسف اباد، مرکز جامع خدمات توانبخشی سالمندان آبا، مجتمع پزشکی و دندانپزشکی گلریز و مرکز شبانه‌روزی گلدیس در میدان فرهنگ در این محله پاسخگوی نیاز درمانی ساکنین منطقه هستند. آمار منتشرشده هم از حضور بیش از ده داروخانه در این محله خبر می‌دهند، برای مثال داروخانه یوسف‌آباد، داروخانه سامان، داروخانه ترمه و …

مراکز مهم دولتی محله یوسف آباد

از مراکز مهم دولتی یوسف‌آباد می‌توان به سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، شرکت توزیع نیروی برق تهران (منطقه برق بیهقی)، شرکت آب و فاضلاب روستایی تهران و همچنین سازمان دامپزشکی کشور در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی اشاره کرد. همچنین شعبه هیجده تامین اجتماعی تهران در میدان فرهنگ یوسف‌آباد و شهرداری منطقه ۶ در میدان کلانتری قرار دارد. علاوه بر مراکز معرفی شده، شعب اکثر بانک‌های معتبر در این محله موجود است و ساکنین برای امور بانکی لازم نیست به مناطق دیگر مراجعه کنند. مراکزی مانند کلانتری یوسف‌آباد و پلیس +۱۰ هم در دسترس ساکنان یوسف‌آباد است.

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله یوسف آباد

پارک شفق که مربوط به دوران محمدرضاشاه پهلوی است در یوسف‌آباد واقع شده و فرهنگسرای شفق (دانشجو) در این بوستان قرار دارد. از دیگر پارک‌های این منطقه می‌توان به پارک قزل قلع در خیابان جهان آرا، پارک پرستو، و پارک یاسمن اشاره کرد.

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

دلایل دیگری مانند حضور تعداد زیادی از رستوران‌ها، مراکز خرید، شهرکتاب، کافه‌ها، شیرینی فروشی‌ها و بستنی فروشی‌ها و البته سینما تئاتر گلریز باعث محبوبیت این محله شده است. از کتابخانه‌های این منطقه هم می‌توان به کتابخانه شهید دستغیب در خیابان ۲۱ یوسف‌آباد، کتابخانه جهان‌آرا در خیابان جهان‌آرا و کتابخانه شفق در خیابان ۲۱ یوسف‌آباد اشاره کرد.

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش