تفاوت شادی در معنویت اسلامی و معنویت سکولار


تفاوت شادی در معنویت اسلامی و معنویت سکولار

ارشدی بهادر در نقد شادی مبتنی بر معنویت های سکولار گفت: بر خلاف معنویت های سکولار، دین اسلام در امور مادی بر شادی‌های دنیوی ممدوح و در امور معنوی بر شادی‌های پایدار تأکید و توصیه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «مجتبی ارشدی بهادر» در کمیسیون تخصصی «گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 19 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در بررسی تطبیقی شادی در معنویت اسلامی و سکولار اظهار داشت: «شادی» از نیازهای فطری و گمشدۀ بشر امروزی است.

پژوهشگر فلسفه دین در ادامه با اشاره به معنا و مفهوم شادی خاطرنشان ساخت: در حقیقت شادی یک حالتی است که هنگام دستیابی به کمال جسمانی یا روحانی برای انسان حاصل می‌شود.

وی با تأکید بر این که شادی تنها منحصر در امور دنیوی و پوچ نیست و به این امور خاص خلاصه نمی‌شود، خاطرنشان ساخت: این مسأله ای که ما در این گفتیم در حالی است که معنویت‌های سکولار با نگاهی دنیاگرایانه، مدعی تأمین این نیاز شده‌ اند و کارهایی خلاف اخلاق انجام می دهند.

ارشدی بهادر یادآور شد: این معنویت های سکولار با دستورالعمل‌های دنیوی، انسان‌ها را به سوی سرابی از شادی‌های پوچ و زودگذرِ راهنمایی می‌کنند، در حالی که شادی همانطور که بیان کردیم به این امور خلاصه نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که معنا و مفهوم و ایجاد شادی حقیقی از معنویت مبتنی بر آیات و روایات بهتر از دیگر مکاتب قابل فهم است، تصریح کرد: دین اسلام به عنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسان‌ها، تأمین نیازهای بشر را در راستای هدف غایی، یعنی قرب الهی می‌داند.

این کارشناس ارشد فلسفه دین اضافه کرد: از‌این‌رو معنویت اسلامی بر اساس آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام عناصر و عوامل شادی‌آفرینی را که همسو با هدف‌ غایی باشند، مورد توجه قرار داده و به بیان آنها می‌پردازد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که هر نوع شادی از نظر اسلام قابل قبول نیست، خاطرنشان ساخت: دین اسلام در امور مادی بر شادی‌های دنیوی ممدوح و در امور معنوی بر شادی‌های پایدار تأکید و توصیه می‌کند.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا