بزرگ ترین و قدیمی ترین فرش تصویری جهان رونمایی شد


بزرگ ترین و قدیمی ترین فرش تصویری جهان رونمایی شد

بزرگترین و قدیمی ترین فرش تصویری تاریخ فرش بافی ایران و جهان در مجموعه تاریخی میراث جهانی گلستان رونمایی شد.

مدیر هیئت کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اعلام این خبر با اشاره به اینکه فرش تصویری بیش از یک قرن قدمت دارد افزود: این فرش حدود سه سال پیش در جریان بررسی فرش های تاریخی مجموعه میراث جهانی گلستان شناسایی شد.

تورج ژوله گفت: این فرش تصویری حدود 28 متر است و در ابعاد پنج متر در پنج متر و 75 سانت تقریباً، مربع در جنوب خراسان حوزه دو روخش اطراف بیرجند بافته شده است.
مدیر هیئت کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: پس از بررسی های انجام شده با همکاری کارشناسان سازمان میراث فرهنگی بیرجند و بررسی دست بافته های تصویری جهان مشخص شد که این فرش در حال حاضر بزرگترین فرش تصویری تاریخ فرش بافی جهان است.
ژوله گفت: در بررسی های انجام شده در یک ماه گذشته برای شناسایی کسانی که در فرش به تصویر کشیده شده مشخص شد مکانی که روی فرش بافته شده است داخل ایران نیست و احتمالاً جایی در افغانستان یا هندوستان است.
وی افزود: در این فرش تصویر رژه یا مانور نظامی سربازان انگلیسی درمقابل یک مقر و سکونتگاه مجلل بافته شده است.
مدیر هیئت کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مضمون تصویر بافته شده در این فرش، سیاسی و اجتماعی است و در قسمت بالای فرش به نظر می رسد تصویر کشتیرانی در خلیج فارس بافته شده است.
ژوله افزود: اما علت اینکه چنین رویدادی چرا روی فرش بافته شده در این رویداد مربوط به چه اتفاق تاریخی است هنوز مشخص نیست وباید در مطالعات آینده رمزگشایی شود.
وی گفت: اینکه چطور این فرش که سفارش خارج به بافندگان جنوب خراسان بوده به کاخ گلستان رسیده است نیز هنوز مشخص نیست.
مدیر هیئت کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره نقش و نوع بافت این فرش افزود: نقش حاشیه این فرش تصویری بر خلاف نقشه ها و بافته های معمول در ایران بسیار پهن است و از این نظر نیز سبک جدیدی است اما نقش و فن بافت متعلق به خراسان حوزه قانتات تا منطقه دو روخش است.
ژوله گفت: قسمت هایی از فرش ساییدگی دارد و الیاف پشم فرش به علت غبار گرفتگی و مرور زمان چربی لازم را از دست داده و خشک شده است، بنابراین باید کار غبارروبی و افزودن چربی به الیاف آن برای مرمت انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!