نقش ماندگار سرژ آواکیان در حافظه ایرانیان


نقش ماندگار سرژ آواکیان در حافظه ایرانیان

نقوش ماندگار سرژ آواکیان در حافظه نسل های متعددی از ایرانیان حک شده است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سرژ آواکیان نقاش و گرافیست ایرانی ارمنی در 82 سالگی، شامگاه ۱۸ شهریور بر اثر ایست قلبی-ریوی در تهران درگذشت. او بنیان‌گذار زیرمجموعه‌های جدید گرافیک چون طراحی حروف، گرافیک تلویزیونی، گرافیک محیط، ایربراش، چاپ، صفحه‌آرایی و شناخت ابزار در دانشگاه‌های ایران است .
نقش ماندگار سرژ آواکیان در حافظه ایرانیان
یکی از شناخته شده‌ترین آثار سرژ آواکیان طراحی بسته‌بندی پفک نمکی است.در دهه پنجاه وقتی در گروه صنعتی مینو تصمیم به تولید پفک می‌گیرند بسته‌بندی این محصول را به سرژ سفارش می‌دهند، او می‌گوید:
«تازه به ایران برگشته بودم و به عمرم پفک ندیده بودم؛ رنگ و شکل لوگو را از خود فرم پفک گرفتم. این تصاویر هستند که باید حرف بزنند. یک روز رفتم به چاپخانه‌ای که قرار بود سلفون‌ها را چاپ کنند. در جوانی چاپ سیلک را پیش آلدو صرافیان کار کرده بودم و از چاپ هم سر رشته‌ای داشتم. فهمیدم که کار پفک نمکی را می‌ باید با ساده‌ترین فرم و رنگ اجرا کنم . کار را با دو رنگ زرد و قرمز طراحی کردم. بعدها مینو همان طرح را ۴ رنگ یا ۵ رنگ چاپ کرد ولی از آن استقبال نشد و دوباره به همان طرح قبلی برگشتند.
نقش ماندگار سرژ آواکیان در حافظه ایرانیان
علاوه بر این پاکت شیر صنایع شیر ایران، آدامس شیک و لوگوهای شرکت های پشم سنگ ایران و ساراول از کارهای این هنرمند کشورمان است که در ذهن نسلهای متفاوت ایران باقی مانده است.
از فعالیت های وی می توان ریاست گروه گرافیک دانشگاه تهران، عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران، شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین‌المللی، نمایشگاه هنرهای زیبای ایلینگ لندن و نمایشگاه بین‌المللی هنر معاصر ایران و سومین نمایشگاه دو سالانه تهران نام برد.
نقش ماندگار سرژ آواکیان در حافظه ایرانیان
سرژ آواکیان دانش‌ آموخته رشته هنرهای تجسمی از «دانشکده هنر کرویدون» لندن بود. او پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در انگلیس به ایران بازگشت و آتلیه‌ای را در خیابان طالقانی تهران راه‌اندازی کرد.
آواکیان همچنین حدود 40 سال عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه هنر بود و ریاست گروه گرافیک این مجموعه دانشگاهی را برعهده داشت.
سرژ آواکیان، نقاش و گرافیست، در سال ۱۳۱۷ در تبریز به دنیا آمد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس