طرح‌های اقتصادی اوقاف به دنبال بهره‌وری و عمل بهتر نیت واقفان است


طرح‌های اقتصادی اوقاف به دنبال بهره‌وری و عمل بهتر نیت واقفان است

اصفهان- ایرنا - معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه اصفهان گفت: طرح‌های اقتصادی، توسعه‌ای و عمرانی اوقاف به دنبال بهره‌وری بیشتر و عمل بهتر به نیت واقفان است.

امیرحسین اسماعیلی‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این نوع وقف‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها توجهی ویژه شده است تا به توسعه اقتصادی وقفیات منجر شود.

وی ادامه داد: در این راستا در مقوله انرژِی‌های تجدیدپذیر از اوایل مرداد پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار در ۱۳ نقطه از امامزادگان کار احداث نیروگاه‌های خورشیدی انجام شد و تاکنون بین ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه اصفهان پیش بینی کرد که میزان برق تولیدی در این نیروگاه‌ها بسته به موقعیت مکانی، میزان تابش آفتاب و دیگر شرایط مربوطه به حدود ۳۵۷ کیلو وات برسد و از نیمه دوم مهر وارد مدار برق سراسری شود.

وی در این رابطه به قراردادی با موسسه رویان برای تولید دام سبک گوشتی اصلاح نژاد شده اشاره و اضافه کرد: این تفاهم نامه از سال گذشته بین امامزاده آقا علی عباس بادرود، موقوفه سلطان حسین صفوی در اصفهان و موسسه رویان با ۵۰۰ راس دام منعقد و پیش‌بینی شده که تا آخر امسال به ۸۰۰ راس برسد.

اسماعیلی پور افزود: در رابطه با افزایش بهره‌وری اقتصادی موقوفات پیشنهاد احداث ۱۲ جایگاه سوخت به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی داده شد و از این تعداد با هفت جایگاه موافقت شد و اکنون در حال گذراندن مراحل صدور مجوز است.

به گفته وی در زمینه طرح‌های گردشگری نیز تا آخر امسال مجوز پنج طرح از سازمان اوقاف برای درج آگهی مزایده و انتخاب سرمایه‌گذار اخذ می‌شود.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه اصفهان، این طرح‌های گردشگری را شامل تبدیل کاروانسراهای گبرآباد کاشان، کاروانسرای عباسی ظفرقند، اردستان و نوگنبد نایین برای تبدیل به محل اقامت و موقوفه معادن دیوان و حمام خورشیدی نطنز ذکر کرد.

وی احداث پنج مجتمع تجاری و مسکونی در اصفهان و کاشان را از دیگر طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای اوقاف اصفهان برشمرد و گفت: این طرح‌ها در حال طی کردن مراحل اداری و تهیه نقشه هستند.

اسماعیلی‌پور یادآور شد: در مجموع در سه سال گذشته ۳۶ طرح با کمک سرمایه گذاری بخش خصوصی و موقوفات انجام شده که تاثیرات بسیار مثبت و پرثمری به همراه داشته است.

وی از جمله این طرح‌ها به تبدیل کاروانسرای کوهپایه به هتل، آبگرم ورتون و همچنین تحویل یکصد واحد مجموعه تجاری آقای علی عباس بادرود به آستان و سرمایه‌گذاران برای ساماندهی دستفروشان آن منطقه که روز گذشته صورت گرفت اشاره کرد.

وی با اشاره به ضرورت پرداختن به مباحث اقتصادی در موقوفات گفت: این مهم به دلیل مشکلات نیتی و وقف‌نامه های تنظیم شده توسط خیرن دیر صورت گرفت ولی در زمان حاضر تاثیر بسیار زیادی در تغییر وضعیت نامطلوب برخی موقوفات و رونق بخشی به آنها شده است.

به گزارش ایرنا، در استان اصفهان ۷۱۸ باب امامزاده و ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۳۱۶ مسجد، ۹۸۰ حسینه، حدود ۱۵۰ حوزه علمیه و مابقی موقوفات منفعتی است که این موقوفات حدود ۴۵ هزار رقبه را شامل می شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس