فیتونیا | نگهداری از گل فیتونیا (Nerve plant)

گل فیتونیا یکی از محبوب ترین گلهای آپارتمانی است و تنوع رنگ و سایه دوست بودنش به محبوبیت آن افزوده است . همانطور که در عکس پایین مشاهده میکنید فیتونیا رنگ های بسیار متنوع و چشم نوازی دارد و نقش و نگار روی برگ ها هم به دلبری آن می افزاید. این نوشته به معرفی این گیاه و نکات نگهداری آن (آبیاری،رطوبت،خاک،کود،نور،دما و ..) و آموزش تکثیر و آشنایی با آفات و بیماری آن اختصاص دارد. برای نگهداری این گل زیبا و سازگار با محیط با ما همراه شوید.

بسم الله الرحمن الرحیم

فیتونیا | نگهداری از گل فیتونیا یا رزیدل (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

معرفی کوتاه فیتونیا :

نام انگلیسی : Nerve plant / Fittoniaنام علمی : FITTONIA VERSCHAFFELTIIنام فارسی : گل فیتونیانام فارسی اصیل : رزیدلرنج قیمت : ۱۰۰۰۰ ، ۲۰۰۰۰ تومان به بالاخانواده : ACANTHACEAEخاستگاه : برزیل

فیتونیا | نگهداری از گل فیتونیا یا رزیدل (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکات مهم و جالب در مورد گل فیتونیا !

گل فیتونیا گلی بسیار زیبا و پرطرفدار می باشد و عاشق رطوبت می باشد و به کمک رطوبت می تواند رشد خوبی را داشته باشد . و اصلا توصیه نمی شود درجایی ک رطوبت نمی باشد ، از این گیاه استفاده کنید . گل فیتونیا مناسب منزل نمی باشد و دلیل آن کم بودن رطوبت می باشد و اگر در منزل نگهداری می کنید ، باید رطوبت آن را هر روز تامین کنید تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد .گل فیتونیا دارای برگ های پهن و تقریبا شبیه به قلب می باشد . اگر به این برگ ها نگاه کنید ، شاهد دیدن رگ برگ ها می شوید ک باعث بیشتر شدن زیبایی گل شده است . و اگر دوست دارید که برگ های زیبایی را داشته باشد ، باید در زمان جوانه زدن ، آن جوانه را حذف کنید تا جوانه بهتر و زیبا تری رشد کند .گل فیتونیا به علت علاقه زیادش به رطوبت باید از گلدانی استفاده کنید که دهانش تا حدودی گشاد باشد تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد . علاوه بر علاقه اش به رطوبت ، علاقه زیادی را نیز به سایه دارد و اگر در سایه قرار بگیرد ، رشد خوبی را خواهد داشت .پرورش و نگهداری از گل فیتونیا هم در داخل گلدان و هم در تراریوم یک سرگرمی کم دردسر و یک چیدمان جذاب برای تزئین خانه شما خواهد بود . توجه داشته باشید ، نور زیاد و مستقیم خورشید ، محیط گرم و خشک یا جریان هوای سرد ( در معرض باد کولر قرار گرفتن ) و کمبود مواد غذایی از مهمترین دلایل از بین رفتن این گیاه هستند . با کمی مراقبت و اطلاع از شرایط محیطی مناسب برای این گیاه می‌توانید این گیاه را برای چندین سال داشته و تکثیر کنید .

فیتونیا | نگهداری از گل فیتونیا یا رزیدل (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

شرایط مناسب رشد گل فیتونیا :

۱- نور مناسب برای فیتونیا :

این گیاه عاشق سایه و اصطلاحا می باشد و اگر در سایه قرار بگیرد رشد خوبی را خواهد داشت . اصلا توصیه نمی شود که گیاه را در معرض نور خورشید و یا پشت شیشه قرار دهید ، زیرا آسیب بسیار جدی ای را می بیند . همانطور که گفته شد فیتونیا به مانند بسیاری از گل های آپارتمانی نسبت به سایه مقاوم است و با نوری متوسط باید از نور مستقیم آفتاب در امان بماند . نور کم باعث کوچک ماندن برگ ها و نور زیاد باعث چروکیدگی و نازکی برگ می شود.

۲- دمای مناسب برای فیتونیا :

بهترین دما برای گل فیتونیا ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد که می تواند رشد خوبی را داشته باشد . میتوان گفت حداقل و حداکثر دمای محیطی باید بین ۱۸ تا ۳۰ درجه باشد . هوای سرد باعث ریزش برگ ها می شود .در دمای بالای ۳۰ باید گیاه را غبار پاشی کرد .

۳- آبیاری کافی و مناسب برای فیتونیا :

گل فیتونیا به سه چیز علاقه دارد . آبیاری ، رطوبت و سایه که اگر این سه مورد تامین شود ، رشد خوبی را خواهد داشت . برای آبیاری گیاه باید بین دو آبیاری فاصله داشته باشد و زمانی که خاک گیاه خشک شد ، می توانید باز گیاه را آبیاری کنید . در زمستان چنین چیزی نمی باشد ولی باید هر ۵ الی ۶ روز یک بار گیاه را آبیاری کنید . همچنین حواستان باشد ک گیاه به خشک بودن خاکش بسیار حساس است و باید خاکش مرطوب نگه داشته شود ، پس همانطور که گفته شد در تابستان حداقل هفته ایی ۳ بار آبیاری شود و در زمستان ۵ روز یک بار .

۴- رطوبت مناسب برای فیتونیا :

برای تامین رطوبت گیاه می توانید از دو روش استفاده کنید . اولین روش که روزانه گیاه را غبار پاشی کنید و این غبار پاشی باید به دور از نور خورشید باشد . روش دوم اینکه تشتی را پر از آب و سنگ ریزه کرده و گیاه را در آن قرار دهید . گیاه می تواند از این دو روش رطوبت خود را تامین کند . بهتر است در تابستان هر روز و در زمستان هر ۵ روز یک بار عمل غبار پاشی آب را انجام دهید تا رطوبت ۷۰ تا ۹۰ درصد را داشته باشد چرا که در هوای خشک برگ هایش پژمرده می شود .

۵- تغذیه مناسب برای فیتونیا :

برای تغذیه گل فیتونیا باید از کود های مخصوص گل های زینتی استفاده کنید . کود را با آب حل کرده و هر ۱۴ روز ۱ بار نصف پیمانه به گیاه دهید . این تغذیه به رشد بهتر و سریع گیاه کمک بسیار زیادی را می کند . بهتر است کود مورد نیاز را با مخلوط کودهای شیمیایی مفید ، به میزان نصف توصیه شده ، استفاده کنید .

۶- خاک مناسب برای فیتونیا :

بهترین خاک برای گل فیتونیا خاک لیمونی و خاک کمپوست می باشد که این دو را با هم مخلوط کرده و در داخل گلدان گیاه بریزید . حتما زه کش گیاه را نیز چک کنید تا آب اضافه از آن خارج گردد و از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند. همانطور که گفتیم انواع خاکهای لیمونی (اسیدی ) و غنی از کمپوست برای رشد ریشه مناسب است .

۷- تعویض گلدان گل فیتونیا :

ریشه های گل فیتونیا برروی خاک می باشد و نیاز به تعویض تند تند گلدان نمی باشد . هر ۴ سال یک بار گلدان را عوض کنید خوب می باشد . همچنین باید به طور منظم زه کش گلدان را چک کنید . در واقع چون ریشه های گیاه سطحی است و نیازی چندانی به تعویض گلدان وجود نخواهد داشت .

۸-تمیز نمودن برگ های فیتونیا :

برای تمیز کردن برگ ها ، بهترین کار و روش استفاده از غبار پاشی می باشد که به تمیز شدن برگ ها کمک بسیار زیادی را می کند . اصلا از مواد براق کننده استفاده نکنید ، زیرا باعث بسته شدن روزنه های گل می شود .

۹- تکثیر فیتونیا :

بهترین زمان برای تکثیر و قلمه گیاه ، فصل بهار می باشد که می توانید ریشه های آن را تکثیر کنید و زمانی که این کار را انجام می دهید ، باید دما ۱۸ درجه سانتی گراد باشد .

فیتونیا | نگهداری از گل فیتونیا یا رزیدل (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آفات و بیماری های گل فیتونیا :

۱- برگ ها چروکیده و پژمرده هستند :

برای سرحال شدن گیاه باید از دو روش استفاده کنید . اولین روش اینکه زمانی ک هوا خشک بود باید غبار پاشی را روزانه انجام دهید و روش دوم اینکه تشتی را پر از سنگ ریزه کرده و داخل آن آب بریزید و در پای گلدان قرار دهید .

۲- روی برگ ها ، لکه های سوخته وجود دارد :

علت لکه های سوخته ، استقاده از مواد براق کننده می باشد که در بالا نیز گفته شده بهتر است غبار پاشی را جایگزین مواد براق کننده کنید . مواد براق کننده به گل آسیب بسیار زیادی را وارد می کند .

۳- برگ ها ریزش دارد :

علت ریزش برگ ها ، سرد بودن گیاه است که باید گیاه را به محلی گرم تر ببرید .

۴- بین دو برگ ها ، فاصله زیاد است :

علت فاصله افتادن بین برگ ها ، بخاطر نبودن نور کافی می باشد که بهتر است گیاه را به محلی روشن تر ببرید و حتما به دور از اشعه خورشید قرار دهید .

۵- برگ ها بد شکل و چسبنده شده است :

برای از بین بردن این چسبندگی می توانید از سم حشره کش استفاده کنید . هر هفته ۱ بار گیاه را سم پاشی کنید .

۶- برگ های زیرین زرد شده اند :

علت زرد شدن برگ ها ، آبیاری بیش از اندازه می باشد که باید سیمی را از زیر گلدان رد کنید تا راه خروجی برای گلدان درست کنید و بگذارید ک بین دو آبیاری فاصله داشته باشد .

۷- گل فیتونیای من دچار آفت کنه تار عنکبوتی یا شپشک آرد آلود شده :

کنه تار عنکبوتی و شپشک آردآلود از مهمترین آفات این گیاه هستند که باعث زرد شدن برگ‌ ها ، ایجاد لکه‌های زرد و بستن تار عنکبوت در سطح زیرین برگ‌ ها و در نهایت ریزش برگ ‌ها می ‌شوند . برای مبارزه آن‌ ها باید از سموم سیستماتیک استفاده کرد .

۸- قارچ و باکتری های گل فیتونیا و درما آن:

بیماری باکتریال درمان ندارد و تنها راه حذف برگ آلوده است . در صورت ابتلا به قارچ حتماً از سموم قارچ برای مقابله با بیماری استفاده کنید . در صورت مشاهده کنه تار عنکبوتی از سموم کنه کش استفاده کنید . از بیماری‌های این گیاه نیز می ‌توان لکه برگی باکتریایی و قارچی ، پوسیدگی ریشه ، ویروس موزاییک ( حالت موزاییکی برگ ‌ها و بدشکلی آن ها ) را نام برد . شرایط مرطوب محیط و تهویه نامناسب آن بخصوص خیس شدن برگ سار در طی آبیاری و آبیاری بیش از اندازه گیاه از جمله موارد تشدید کننده بیماری‌های قارچی این گیاه هستند . برای جلوگیری از شیوع بیماری ‌های قارچی بهتر است شرایط محیطی رشد را مناسب کرد و در نهایت از سموم قارچکش استفاده کرد . متاسفانه برای مبارزه با بیماری ویروسی ، سمی وجود ندارد و چاره‌ای جز حذف گیاه بیمار نیست .

فیتونیا | نگهداری از گل فیتونیا یا رزیدل (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آموزش تکثیر گل فیتونیا

فیتونیا را می توان به سه روش تقسیم ریشه ، قلمه ساقه تکثیر کرد .

روش اول تکثیر گل فیتونیا >> تقسیم ریشهساده ترین روش برای تکثیر این گل تقسیم ریشه یا تقسیم بوته است.روش تقسیم ریشه معمولا هنگام تعویض گلدان انجام میشود.وقتی برای تعویض گلدان گیاه را از خاک خارج کردید عمل تکثیر را هم انجام دهید.به این صورت که با دقت گیاه را به ۲ یا ۳ قسمت که تقسیم کنید.هر قسمت باید ریشه و برگ داشته باشد.هر قسمت را در گلدانی متناسب با سایز آن کشت کنید.روش دوم تکثیر گل فیتونیا >> قلمه زدن در بهار از نوک ساقه ها قلمه های به طول ۵ سانت جدا کنید.با کاتر یا وسیله تیز و ضد عفونی این کار را انجام دهید.انتهای قلمه را برای چند دقیقه ( کمتر از ۵ دقیقه ) در محلول سم قارچ قرار دهید.این کار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچی لازم است .سپس آن را در بستری مرطوب و سبک کشت کنید .بهترین بستر برای قلمه فیتونیا مخلوط کوکوپیت و پرلایت است .همچنین پرلایت و پیت ماس یا کمپوست بذر و قلمه هم مناسب است .بعد کاشت قلمه گلدان را در مکانی با نور محیطی متوسط قرار دهید.دمای هوا باید ۱۸ تا ۲۴ درجه و با رطوبت محیطی ۵۰ به بالا باشد.برای تأمین نیاز آبی قلمه ها سطح خاک رطوبت از دست داد با اسپری تأمین رطوبت کنید .اگر در محیط منزل اقدام به کاشت قلمه می کنید حتماً برای تأمین رطوبت گلدان را کاور کنید.به نحوی که نایلون با برگ های گل تماس نداشته باشد .روی نایلون چند حفره برای رد و بدل شدن هوا و عمل تهویه تعبیه کنید .بعد کمتر از دو تا سه هفته قلمه ها شروع به ریشه زایی می کند .با ظهور اولین برگ کم کم نایلون را از روی گلدان بردارید .تا قلمه ها به دمای محیط عادت کند و آبیاری را منظم کنید .

فیتونیا | نگهداری از گل فیتونیا یا رزیدل (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نحوه هرس گیاه فیتونیا

فیتونیا رشد سریعی دارد پس لازم است هرس کردن آن را یاد بگیرید.برای اینکه گیاه ظاهر زیبای خود را در گلدان حفظ کند باید هرس مرتبا انجام شود.پیشنهاد می ‌کنیم بعد از قطع ساقه‌های گل آن‌ها را در آب قرار دهید .این ساقه‌ ها در آب به راحتی ریشه ‌دار خواهد شد.و شما میتوانید با آنها گلدان های جدیدی داشته باشید.ضمنا توجه کنید در فصل تابستان گیاه به گلدهی می رود .گل‌های فیتونیا بسیار ریز بوده و ارزش زینتی خاصی ندارند.پس می‌ بایست به محض مشاهده گل ها، آن‌ها را حذف کنید ؛چرا که سبب ضعیف شدن گیاه می‌ شوند .

فیتونیا | نگهداری از گل فیتونیا یا رزیدل (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

بیشتر بخوانید :

گل خورشیدی | نگهداری از گیاه خورشیدی (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

بنت قنسول | نگهداری از بنت قنسول (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

گل بابا آدم | نگهداری گل فیلگوش (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نخل اریکا | نگهداری نخل اریکا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آرالیا | نگهداری از گل آرالیا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)