«اصفهان، بی‌تو» منتشر شد


«اصفهان، بی‌تو» منتشر شد

«اصفهان، بی‌تو» نام چهارمین مجموعه شعر حسین حاجی هاشمی است که به تازگی توسط نشر «نزدیک‌تر» به چاپ رسیده است.

حسین حاجی هاشمی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «اصفهان، بی‌تو»، شامل ۴۰ غزل از اشعاری است که از سال ۹۰ تاکنون سروده‌ام و اکنون با توجه به شرایط کرونایی، این اثر در ۵۰۰ نسخه به همت نشر نزدیک‌تر منتشر شده است.

او که پیش‌تر نیز سه کتاب را به مرحلۀ چاپ رسانده، در مورد مشکلات کنونی چاپ و نشر گفت: گرانی کاغذ باعث شده که چاپ کتاب سخت باشد و صفحات کمتر و مطالب فشرده‌تر شود. یک شاعر خودش نمی‌تواند اقدام به انتشار کتاب کند. در واقع، خیلی از شاعران هستند که اشعار بسیار خوبی دارند اما هزینۀ چاپ آن را ندارند و هیچ نهادی هم از آن‌ها حمایت نمی‌کند.

این شاعر تصریح کرد: در حال حاضر چاپ یک مجموعه شعر بیش از ده میلیون تومان هزینه دارد! با این حساب شاعری که نهایتا ماهی دو میلیون حقوق می‌گیرد چطور می تواند اقدام به چاپ کتاب کند؟ از سوی دیگر، فضای جامعه هم به گونه‌ای است که توان مالی مردم پایین است و نمی‌توانند کتاب بخرند.

حاجی‌ هاشمی، گرانی کتاب را یکی از دلایل پایین آمدن سرانه مطالعه در کشور دانست و گفت: خمینی‌شهر استعدادهای زیادی در زمینه هنر و فرهنگ دارد اما متأسفانه هنرمندان ما حمایت نمی‌شوند. این شهر مهد استعداد است اما متولیان فرهنگی آن اکثرا غیر بومی هستند و شناخت کافی از استعدادهای اهالی خمینی شهر ندارند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، توضیح داد: برخی‌ها هنوز در وزن و عروض شعر مشکل دارند و اقدام به برگزاری کارگاه‌های ادبی و کسب درآمد می‌کنند که این حرکت در کنار سایر کمبودهای فعلی، ضربه بزرگی به شعر کشور خواهد زد.
شاعر مجموعۀ «تو تا همیشه زلیخا»، در مورد فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی در حوزه ادبیات، خاطر نشان کرد: فضای مجازی ابزاری پر قابلیت است، اما آفت‌هایی نیز دارد. چون نمی‌توان در آن چشم در چشم، اشعار را نقد کرد و ظرفیت طرف مقابل را دریافت.

حسین حاجی هاشمی یادآور شد: در خمینی شهر، به واسطه فعال بودن انجمن‌های ادبی مختلف، شاعران به راحتی اشعار یکدیگر را نقد می‌کنند و این نقد سازنده، باعث تعالی شعر شهرستان می‌شود اما چنین فرصتی در فضای مجازی وجود ندارد و در واقع این فضا مثل آینه‌ای محدب است که انسان‌ها را بزرگ‌تر از آن چیزی که هستند نشان می‌دهد. همین امر باعث شده که یک خود بزرگ بینی کاذب در افراد ایجاد شود و این خصلت، مانع پیشرفت است.

خالق مجموعه شعرهای «او مال من نبود» و «آن اتفاق نباید بیفتد»، به دیگر عوامل رشد شعر در خمینی‌شهر اشاره کرد و گفت: یکی از دیگر دلایل تعالی شعر و ادبیات در خمینی شهر، ارتباط مستمر و خوب نسل‌های مختلف در این شهرستان، همچنین برگزاری سوگواره‌ها و کنگره‌های مختلف ادبی مثل برنامه ادبی چشمه لادر استاد صادقی است. این برنامه‌ها علاوه بر شعر بر فرهنگ شهر نیز مؤثر بوده‌اند و مردم از پیر گرفته تا جوان، ساعت‌ها در کنگره میلاد آفتاب کنار یکدیگر می‌نشینند و مشتاقانه به اشعار گوش می‌دهند که این سطح از فرهنگ شعر دوستی، کم نظیر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا