تجمع خانواده‌ها در مدارس، بار اضافی پروتکل‌های بهداشتی


تجمع خانواده‌ها در مدارس، بار اضافی پروتکل‌های بهداشتی

ساری - ایرنا - تجمع گسترده خانواده‌ها در بعضی از مدارس ابتدایی مازندران ، بویژه در شهرستان بابل طی نخستین هفته بازگشایی مدارس به معضلی برای مدیران و دست‌اندرکاران در اجرای پروتکل‌های بهداشتی و تهدیدی برای سلامت دانش آموزان ، معلمان و خود خانواده‌ها تبدیل شده است.

گزارش خبرنگاران ایرنا از چندین مدرسه ابتدایی در مناطق مختلف استان حاکیست که خانواده ها به خاطر دغدغه سلامتی فرزندانشان ، همراه آنان وارد محوطه و حتی راهروهای مدارس می شوند. این کار دستکم ۲ بار یکی هنگام ورود دانش آموز به مدرسه و دیگری هنگام ترک محل انجام و به چنان ازدحامی از جمعیت می انجامد که عملا اجرای فاصله گذاری اجتماعی غیرممکن می گردد.

این وضعیت با توجه به این که ورود و خروج دانش آموزان به مدارس برای تحصیل حضوری نوبت بندی و چرخشی است ، گاهی به خاطر تخلیه نشدن محیط مدرسه از دانش آموزان و خانواده ها و حضور همزمان دو گروه تشدید می شود. مدارسی هم که تراکم دانش آموزی کمتری دارند باز هم با این مشکل مواجه هستند.

بابل به عنوان بزرگ ترین شهرستان مازندران از این لحاظ وضعیت نامناسب تری نسبت به بقیه مناطق دارد. خبرنگار ایرنا در این شهرستان گزارش کرده است که در چند روز اخیر حضور و همراهی دانش آموزان توسط خانواده ها چنان گسترده بود که در بعضی از مدارس بابل حیاط و سالن های مدرسه مملو از مادران و پدران می شد.

بر اساس این گزارش ، ترافیک حضور خانواده ها در مدارس هنگام تعطیلی فرزندانشان بیشتر از سایر زمان هاست و علتش هم دغدغه جدی برای همراهی کردن فرزندانشان بلافاصله پس از خروج از کلاس درس به منظور جلوگیری از هرگونه شیطنت کودکانه با همکلاسی ها و زیر پا گذاشتن پروتکل های بهداشتی است.

نکته تعجب برانگیز این است که برخی از همین خانواده های نگران بدون پوشیدن ماسک در محوطه مدرسه حضور می یابند بدون توجه به این که چنین وضعی بدآموزی آشکار حتی برای فرزند خودشان محسوب می شود.

دست اندرکاران مدارسی که خبرنگاران ایرنا با آنان گفت و گو کردند بر این باورند که این مشکل موقتی است و با اعتمادی که در خانواده ها طی روزهای آینده ایجاد می شود ، رفع خواهد شد. آنان همچنین علت مداخله نکردن مدرسه در ورود والدین به محوطه محیط آموزشی و حتی تا دم در کلاس درس را بخشی از تلاش برای اعتمادسازی بیان کردند.

مدیران یکی از مدارس بابل به خبرنگار ما گفت : باید به خانواده ها حق داد که نگران سلامتی فرزندشان باشند چون به هر حال نیم سال تحصیلی گذشته را به خاطر شیوع کرونا به صورت مجازی پشت سر گذاشتند و در این مدت خبرهای ناگواری در باره بیماری و کشندگی آن در اختیار جامعه قرار گرفت و اکنون با بازگشایی مدارس هر خانوده ای می خواهد با چشم های خودش ببیند که پروتکل های بهداشتی در مدرسه رعایت می شود و خطر فرزندش را تهدید نمی کند.

این مدیر مدرسه که خواست نامش در گزارش ذکر نشود ، افزود : طی همین هفته اول به مرور زمان از حضور خانواده ها در محیط مدرسه کم شد ولی همچنان این مشکل وجود دارد ولی خودم به همراه معاونان و نیروهای خدماتی و مربی بهداشت تلاش داریم تا خانواده ها با رعایت پروتکل های بهداشتی وارد محیط مدرسه شوند و فاصله گذاری اجتماعی را هم حفظ کنند.

وی گفت : البته به صورت صد در صدی نمی توان بر رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی توسط خانواده ها نظارت داشت ، ولی در ارتباط با دانش آموزان چون معلمان هم حضور و همکاری دارند ، تقریبا به صورت کامل پروتکل ها رعایت می شود. ما هم هدفمان از حضور خانواده ها در مدرسه این است که با چشم خودشان ببینند که محیط مدرسه تا چه حد بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید دارد و مطمئن شوند که مجموعه کادر آموزشی و غیرآموزشی تک تک دانش آموزان را فرزندان خودشان می دانند و از سلامتیشان در هنگام حضور در مدرسه محافظت می کنند.

این مدیر مدرسه بر ضرورت همکاری خانواده ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی و همچنین در زمینه آموزشی تاکید کرد و افزود : انتظار ما این است که خانواده ها وقتی از محیط مدرسه و سلامتی فرزندانشان مطمئن شدند ، وظیفه خود را تمام شده تلقی نکنند بویژه این که سال تحصیلی جدید همچنان بخشی از آموزش مجازی است و در این زمینه آنها نقش اساسی دارند.

وی در باره چرایی دغدغه بیشتر خانواده های بابلی نسبت به سایر مناطق مازندران هم گفت : آنچه که ما می دانیم این است که شهرستان بابل دروازه ورود ویروس کرونا به مازندران بوده و وضعیت کرونایی شهرستان همچنان قرمز است و به همین خاطر حساسیت خانواده ها شاید بیشتر باشد ولی به هر صورت این حساسیت و همراهی می تواند نقش ممتازی در جلوگیری از بروز و شیوع ویروس کرونا داشته باشد.

شهرستان بابل حدود ۸۰ هزار دانش آموز دارد که در ۵۲۰ مدرسه و زیر نظر بیش از پنج هزار معلم تحصیل می کنند.

خانواده‌ها وارد محیط مدرسه نشوند

اگر چه بیشتر مدیران مدارس ورود خانواده ها به محیط مدرسه را یکی از اقدامات برای اعتمادسازی می دانند ، ولی کارشناسان بهداشتی بر این اعتقادند که این حضور باید موقتی و مبتنی بر برنامه ریزی باشد تا هم بر سلامتی دانش آموزان اثرگذاری نکند و هم برخی رفتارهای احتمالی مبتنی بر بی مبالاتی سبب بدآموزی در باره اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی برای دانش آموزان نشود.

دبیر ستاد مقابله با کرونای اداره آموزش و پرورش بابل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در یک هفته اخیر که فعالیت آموزشی مدارس به صورت رسمی آغاز شده بود شاهد حضور گسترده خانواده ها در مدارس می باشیم که این امر تهدیدی برای سلامت دانش آموزان، معلمان و خانواده هاست و به طور حتم از آن جلوگیری خواهد شد.

داود لطیفی افزود: در دو روز گذشته برخی از مدیران مدارس مانع حضور خانواده ها در داخل مدارس شده اند و جلوی در مدرسه دانش آموزان را تحویل گرفته و به کلاس درس هدایت می کنند.

وی گفت : اداره آموزش و پرورش بابل این حساسیت و تهدید را به مدیران مدرسه اعلام کرد و رفته رفته تمام مدارس مانع حضور و تجمع خانواده ها در حیاط و سالن های مدرسه خواهند شد چرا که معتقدیم این رویه زحمت مدیران مدارس در اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی را هدر می دهد.

لطیفی افزود : دانش آموزان در مدارس بابل به سه تا پنج گروه ۱۰ نفره تقسیم شدند و در هر کلاس بیشتر از ۱۰ نفر حضور ندارند و فاصله گذاری های اجتماعی هم بیشتر از استانداردهای اعلام شده اجرا می شود.

وی ادامه داد : همراهی و تعامل خانواده ها را در برگزاری کلاس های حضوری و غیر حضوری یک امر بی بدیل است که بدون کمک آنها مدارس در ادامه فعالیت با مشکل مواجه خواهند شد.

لطیفی اظهار داشت : در یک هفته اخیر که کلاس های حضوری در مدارس آغاز شد ، بیش از ۳۰ درصد دانش آموزان در مقاطع مختلف به حضور در کلاس های حضوری چراغ سبز نشان دادند و مشغول تحصیل می باشند.

وی اضافه کرد : آموزش و پرورش بابل برای حفظ سلامت دانش آموزان و معلمان در برپایی کلاس های حضوری ۲۰ دستور العمل بهداشتی را که مصوبه ستاد کرونای شهرستان و اداره کل آموزش و پرورش مازندران می باشد ، اجرا کرده است که توزیع مواد شوینده و ضد عفونی ، توزیع ماسک و بهسازی سرویس بهداشتی مدارس بخشی از اجرای این دستور العمل هاست.

هزینه ۵۸۰ میلیون تومانی در مدارس

دبیر ستاد مقابله با کرونای اداره آموزش و پرورش بابل گفت: دولت برای حفظ سلامت و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به مدارس کم برخوردار ۵۸۰ میلیون تومان کمک کرده است که این مبلغ به حساب مدارس واریز شده است.

وی اضافه کرد: این اعتبار به مدارس کم برخوردار بابل بنا به جمعیت دانش آموز و معلم توزیع شد تا صرف مواد ضد عفونی ، تهیه ماسک برای دانش آموزان نیازمند ، تجهیز و نوسازی سرویس بهداشتی و مایع دستشویی و دیگر امکاناتی شود که مانع از شیوع و چرخش ویروس کرونا در مدارس می شود.

لطیفی اظهار داشت : علاوه بر مبلغ فوق ، مدارس بابل با استفاده از ظرفیت خیرین اقدامات ارزشمندی در خصوص پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و تهیه اقلام بهداشتی و ضد عفونی در مدارس تهیه کرده اند که این رویه همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: مدیران و معلمان علاوه بر آموزش دانش آموزان، نکات بهداشتی و رعایت پروتکل را به دانش آموزان یادآوری می کنند.

بایدها و نبایدهایی برای دانش‌آموزان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت : مدارس به عنوان یکی از محل های پرخطر برای تشدید بیماری کرونا می باشد لذا دانش‌آموزان از اشتراک گذاری لوازم تحریر و تغذیه خودداری کنند.

دکتر مصطفی جوانیان افزود : مدارس می توانند به واسطه حضور کودکان و دانش‌آموزان که در این سن کمتر به رعایت نکات بهداشتی می پردازند ، به یکی از محل های تشدید انتقال بیماری در این همه گیری تبدیل شوند و برای جلوگیری از این وضعیت به صورت جدی توصیه می شود نکات بهداشتی به صورت اصولی در مدارس رعایت شود.

وی ادامه داد : در رعایت نکات بهداشتی در مدارس باید دانش آموزان، معلمان و مدیران و والدین گرامی همکاری لازم را داشته باشند تا سلامتی در جامعه حفظ شود و ما شاهد بروز پیک جدیدی در این زمینه نباشیم.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله‌ با کرونا کشور با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در مدارس الزامی است ، گفت : از همه دانش‌ آموزان تقاضا داریم ماسک را زمان رفتن به بیرون از منزل ، ورود به مدارس و در جاهای بسته به صورت صحیح و مداوم استفاده کنند به طوری که ماسک کاملا بینی و دهان را بپوشاند.

وی با ذکر این نکته که فاصله گذاری اجتماعی یک یا یک و نیم متری رعایت شود ، بیان داشت: توصیه می شود دست ها هنگام میل کردن غذا و زدن دست به چشم و صورت باید با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شسته شود.

جوانیان خواستار نظارت دقیق معلمان و مدیران مدارس در استفاده ماسک اجباری توسط دانش آموزان شد و گفت : از معلمان و مدیران مدارس درخواست می‌کنیم در استفاده ماسک اجباری در مدرسه نظارت دقیق داشته باشند و در این امر والدین باید نهایت همکاری را با مدارس داشته باشند.

وی افزود : رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هر کلاس باید رعایت شود و تعداد دانش آموزان باید متناسب با ظرفیت کلاس بوده و تهویه مناسب در هر کلاس برقرار باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه امکانات شستن دست ها باید در تمام مدارس مهیا شود ، گفت : آبخوری ها در مدارس باید بسته باشد و هر دانش آموزی قمقمه آب به همراه داشته باشد و والدین وسایل مورد نیاز را در اختیار دانش آموزان قرار بدهند.

وی با اظهار این که علائم این بیماری کرونا بسیار وسیع است ، افزود : به همین خاطر هم خانواده ها و هم دست اندرکاران مدارس حتی علایم حفیف سرماخوردگی در کودکان را هم باید جدی بگیرند.

جوانیان توضیح داد : خانواده ها توجه داشته باشند در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی مثل آب ریزش بینی، سرفه و تب خفیف سریع به پزشک خانواده مراجعه کنند و تا زمانی که از سلامت فرزند خود مطمئن نشدند از فرستادنش به مدرسه خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه از سوار شدن بیش از سه دانش آموز در سرویس خودداری شود ، افزود : با توجه به زمان بازگشایی مدرسه و نگرانی والدین جهت استفاده از سرویس های مدرسه ، وسایل نقلیه عمومی باید یک نفر در جلو و دو نفر در عقب بنشینند.

عضو کمیته ملی ستاد مبارزه با کرونا کشور بیان کرد: شیشه های خودرو باز تا تهویه مناسب در فضای خودرو ایجاد شود و دانش آموزان باید از ماسک و شیلد در سرویس استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس