طرز تهیه شیرینی نازک ارمنی


طرز تهیه شیرینی نازک ارمنی

شیرینی نازک ارمنی از شیرینی‌های خوشمزه است که بیشتر در ایام نوروز درست می‌شود.

طرز تهیه شیرینی نازک ارمنی

شیرینی که امروز به شما آموزش می دهیم به عنوان عصرانه و یا میان وعده همراه با چای و یا قهوه نیز بسیار مناسب است. در ادامه با طرز تهیه شیرینی نازک ارمنی آشنا خواهید شد .

مواد لازم:

تخم مرغ ۱/۲ عدد اب یخ ۵۰ گرم روغن مایع ۱۵ گرم نمک یک پنس جوهر لیمو یک پنس وانیل مقدار کافی ارد ۱۵۰ گرم کره ۷۰ گرم پودر قند ۳۵ گرم ارد نخودچی ۵۰ گرم ارد سفید ۵۰ گرم زنجبیل ۱/۸ قاشق چای خوری روغن جامد ۳۸ گرم زرده تخم مرغ ۱ عدد زعفران دمکرده ۲ قاشق غذاخوری.

مرحله اول تهیه شیرینی نازک ارمنی:

ابتدا و در شروع مواد میانی شیرینی را درست می‌کنیم. برای ان منظور ۳۸ گرم روغن جامد و ۳۵ گرم پودر قند را داخل یک ظرف می‌ریزیم و با همزن ان‌ها را خوب مخلوط می‌کنیم تا حالت سبک و خامه‌ای بگیردو پوک شود.

سپس ۵۰ گرم ارد نخودچی و ۵۰ گرم ارد سفید و ۱/۸ قاشق چایخوری زنجبیل را به مخلوط روغن جامد و پودر قند اضافه می‌کنیم تا خمیری منسجم به دست اید. سپس این خمیر را داخل یخچال برای نیم ساعت قرار می‌دهیم تا خودش را بگیرد و سفت شود. (در صورتی که خمیر انسجام کافی را نداشت و حالت پودری داشت کمی روغن مایع به ان اضافه کنید تا منسجم شود).

مرحله دوم تهیه شیرینی نازک ارمنی:

در ادامه کار خمیر شیرینی را درست می‌کنیم و برای این منظور نصف عدد تخم مرغ را همراه با ۵۰ گرم اب یخ و ۱۵ گرم روغن مایع و نمک و وانیل و جوهر لیمو و زعفران دمکرده را داخل یک ظرف می‌ریزیم و ان‌ها را با همزن با هم مخلوط می‌کنیم.

مرحله سوم تهیه شیرینی نازک ارمنی:

در ادامه کار ۱۵۰ گرم ارد را به مواد مرحله قبل اضافه می‌کنیم و خمیر را کمی ورز می‌دهیم تا خمیر نسبتا سفتی به دست اید. سپس خمیر را روی کی سطح ارد پاشی شده به شکل گرد با وردنه باز می‌کنیم و کره را وسط ان قرار می‌دهیم و ۴ سمت خمیر را روی هم قرار می‌دهیم و سپس ان را وردنه می‌کشیم.

مرحله چهارم تهیه شیرینی نازک ارمنی:

در ادامه کار باید خمیر را ۶ لا تا کرد و برای این منظور ابتدا خمیر را با وردنه به شکل مستطیلی نازک باز می‌کنیم و سپس خمیر را از وسط تا می‌کنیم.

و سپس لبه رویی خمیر تا شده از وسط را تا نصفه بر می‌گردانیم و لبه دوم را نیز از لایه زیر تا نصفه بر می‌گردانیم و روی لبه برگردانیده شده رویی می‌گذاریم.

در اخر نصف بالای خمیر را نیز بر می‌گردانیم. روی خمیر را پلاستیک می‌کشیم و به ان ۲۰ دقیقه در محیط یخچال استراحت می‌دهیم. سپس ان را از یخچال بعد از ۲۰ دقیقه استراحت بیرون می‌اوریم.

مرحله پنجم تهیه شیرینی نازک ارمنی:

در ادامه کار یکبار دیگر کار مرحله قبل را با خمیر انجام می‌دهیم و خمیر را با وردنه نازک کرده و ان را از وسط تا می‌کنیم و مواد میانی را بعد از دولا کردن و بالازدن یک لبه خمیر تا نصفه خمیر، وسط خمیر می‌گذاریم. سپس لبه دوم خمیر را روی مواد میانی می‌گذاریم و سپس نصف بالای خمیر را روی ان می‌گذاریم و ان را پلاستیک کشیده و به ان ۲۰ دقیقه در یخچال استراحت می‌دهیم.

مرحله ششم تهیه شیرینی نازک ارمنی:

در ادامه کار رومال شیرینی را درست می‌کنیم و برای این منظور ۱ عدد زرده تخم مرغ را هم زده وان را با ۲ قاشق غذاخوری زعفران دمکرده را خوب مخلوط می‌کنیم.

مرحله هفتم تهیه شیرینی نازک ارمنی:

در ادامه کار خمیر را بعد از استراحت از یخچال بیرون اورده و ان را روی یک سطح ارد پاشی شده به ضخامت ۵ میلیمتر باز می‌کنیم و روی خمیر را با برس از رومال می‌مالیم و خمیر را برش می‌زنیم و در ابعاد ۴ سانتی متر در ۸ سانتی متر خمیر را می‌بریم. سپس با پشت چنگال نوار‌های مارپیچ و خط‌هایی روی خمیر ایجاد می‌کنیم.

مرحله هشتم شیرینی نازک ارمنی:

در ادامه شیرینی را در یک سینی فر که کاغذ روغنی در کف ان قرار دارد، قرار داده و در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد و برای مدت ۱۵ دقیقه می‌پزیم تا شیرینی اماده شود و سپس ان را بیرون اورده و روی شیرینی را با قلمو عسل گرم شده می‌مالیم و مجدا سینی را بریا ۵ دقیقه داخل فر می‌گذاریم تا رویش طلایی شود. سپس ان را در ظرف مناسب می‌گذاریم و یا برای عید نوروز ان را استفاده می‌کنیم و یا برای عصرانه همراه با چای و یا قهوه ان را استفاده می‌کنیم. نوش جان

منبع: مامی فود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت