رابطه معنویت و سیاست متعالی و متدانی/صاحبان حکومت های طاغوتی معنویت های کاذب را ترویج می کنند


رابطه معنویت و سیاست متعالی و متدانی/صاحبان حکومت های طاغوتی معنویت های کاذب را ترویج می کنند

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ضمن تببین رابطه معنویت و سیاست متعالی و متدانی و با تأکید بر این که معنویت، نیاز اصلی بشر امروز است، گفت: صاحبان حکومت های طاغوتی معنویت های کاذب را ترویج می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «نجف لک زایی» در آیین اختتامیه همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 20 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این همایش به تبیین پیوند میان معنویت و سیاست پرداخت و اظهار داشت: نقشی که سیاست می‌تواند در معنویت داشته باشد و برعکس قابل توجه است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که ما در عرصه سیاسی به رویکرد سیاست توحیدی و الهی یا همان سیاست متعالیه و رویکرد دنیوی و مادی قائل هستیم، گفت: باید دید هرکدام از این ها با چه نوع معنویتی پیوند برقرار می‌کنند؛ بدون شک اگر انسان هایی بخواهند در عرصه معنویت به تعالی برسند باید بدانند که جز خدا رب دیگری وجود ندارد ولی در سیاست متدانیه و دنیوی رب های دیگری هم هست.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در سوره زمر یک مثال جالبی آمده است و آن هم برده است چون می دانید در جامعه جاهلی که اسلام آمد تا آن را از بین ببرد یکی از رسوم خیلی زشت، رسم برده داری بود که دو مدل خرید و فروش می شدند؛ گاهی یک برده را یک فرد می خرید و گاهی یک برده را چند نفر به شکل مشارکتی می خریدند، وقتی یک برده بیش از یک مالک داشته باشد هر کدام از این مالکان می خواستند که آن برده همه کارهای شان را انجام بدهد، از این رو او را به همه کارهای سخت و پرزحمتی وادر می کردند و این برده کم کم از بین می رفت ولی اگر یک ارباب داشت تکالیفی که به او می سپرد پرزحمت تلقی نمی شد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: آیه 29 سوره زمر می‌گوید: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِیهِ شُرَکَاءُ مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» این آیه در بحث عبادت مطرح شده است که وقتی خدا را عبادت می کنید یک رب دارید، ولی وقتی از خدا صرف نظر کنید مثل برده ای می مانید که چند صاحب دارد و از جوانب مختلف مورد امر و نهی قرار می گیرد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر این که در معنویت متعالی و قرآنی و اهل بیتی انسان ها فقط و فقط به سوی یک رب و معبود دعوت می شوند، گفت: فرد در این نوع از معنویت، تکلیف خودش را می‌داند که به سلامت می رسد چون آیه گفت: «رجلا سلما لرجل».

وی تصریح کرد: معنویت یک نیاز حقیقی است و فقط در تسلیم خدا شدن هست که این معنویت پاسخ خودش را می گیرد، بنابراین معنویت متعالی مبتنی بر عقلانیت وحیانی در مقام نظر و مبتنی بر عدالت وحیانی در مقام عمل است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: شما وقتی در سیاست توحیدی هم وارد شوید این دو پایه وجود دارد، یعنی عقلانیت وحیانی در مقام نظر و عدالت وحیانی در مقام عمل؛ وقتی می گوییم عدالت یعنی فرد در امیال خودش عفیف می‌شود، نه تنها اهل غارت و چپاول نیست بلکه در بخش حلال ها هم عفت ورزی را پیشه می‌کند، در غضب هم شجاعت را پیشه می‌کند و از مظلوم دفاع می‌کند چون معنویت متعالی و توحیدی معنویتی است که عدالت را اصل می‌داند.

وی با بیان این که سیاست متدانی، معنویت کاذب و معنویت متدانی را دوست دارد، گفت: این سیاست طاغوتی چون می‌داند معنویت نیاز واقعی مردم است پس ناگریز می‌شود که یک معنویت جعلی را در اشکال مختلف ارائه کند که شما به این مسأله در این سه روز پرداختید و انواع معنویت های جعلی را مورد کنکاش قرار دادید.

استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) عنوان کرد: یک روایتی را امام محمد باقر(ع) از قول خداوند متعال در کتاب کافی شریف مطرح کرده اند با این مضمون « قَالَ اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ کُلَّ رَعِیَّةٍ فِی اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَیَةِ کُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ اَلرَّعِیَّةُ فِی أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِیَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ کُلِّ رَعِیَّةٍ فِی اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَیَةِ کُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ اَلرَّعِیَّةُ فِی أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِیئَةً»؛ امام باقر علیه السلام فرمود: خدای تبارک و تعالی فرموده است: هر آینه عذاب میکنم هر رعیتی را که در اسلام با پیروی از امام ستمگری که از جانب خدا نیست دینداری کند، اگر چه آن رعیت نسبت باعمال خود نیکوکار و پرهیزگار باشد و هر آینه در میگذرم از هر رعیتی که در اسلام با پیروی از امام عادل از جانب خدا دینداری کند، اگر چه آن رعیت نسبت بخود ستمگر و بدکردار باشد.

وی بیان داشت: طبق این روایت خدای متعال عذاب می‌کند تحقیقا بندگانی را که حکومت امام جائر را انتخاب کرده باشد ولو این که تمام اعمال این بنده عالی باشد یعنی فردی سیاست و حکومت طاغوت را بپذیرد ولی همه اعمال دینی را انجام بدهد ارزشی ندارد، ولی بر عکس اگر سیاست متعالی را پذیرفت ولو این که در مسیر شخصی و فردی هم بلغزد، خدا او را می بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که در این جا بحث فرد و سیستم مطرح شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب این مثال را در مورد حکومت و سیاست به زیبایی فرمودند؛ فرض کنید شما در قم قطاری سوار می شوید که به سمت کاشان می رود ولی مقصد شما تهران باشد هرچه قدر هم در قطار برعکس راه بروید به مقصد خود یعنی تهران نمی رسید ولی اگر قطار به سمت تهران برود هرچند شما به سمت انتهای قطار حرکت کنید یا این طرف و آن طرف بروید بازهم در نهایت به مقصد خواهید رسید.

وی تأکید کرد: کسانی که در بحث معنویت نگاه غیر سیستمی داشته باشند و فکر کنند که معنویت را می‌شود از سیاست و امامت و عدالت و عقلانیت جدا کرد، قطعا اشتباه می‌کنند، هرچند 30 سال به صورت فردی عبادت کرده باشد چون باید سیستم درست باشد و شما در سیستم درست اگر لغزشی داشتی خدا می بخشد ولی اگر اصل سیستم درست نباشد فایده ای ندارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به روایت «وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوِلَایَةِ» افزود: مطابق این روایت چیزی در اسلام از ولایت اهمیت بیشتری ندارد که امام راحل فرمودند: منظور از ولایت در این جا حکومت است؛ امروز مشکل داعش همین است که عقلانیت ندارد و از سیستم امام عادل خارج شده است، یعنی سیستم حکومتی آنها خراب است.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا