ترامپ عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل را اعلام کرد/ تماس پادشاه بحرین با نتانیاهو


ترامپ عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل را اعلام کرد/ تماس پادشاه بحرین با نتانیاهو

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز، 21 شهریورماه، اعلام کرد که بحرین و اسرائیل به توافقی برای عادی‌سازی روابط دست پیدا کرده‌اند.

ترامپ عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل را اعلام کرد/ تماس پادشاه بحرین با نتانیاهو

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند- بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند.»
همچنین، آمریکا، رژیم صهیونیستی و بحرین بیانیه مشترکی در این خصوص منتشر کردند.
در این بیانیه آمده است: «این، گشایشی تاریخی برای پیشبرد صلح در خاورمیانه است. آغاز گفت‌‌وگوهای مستقیم میان این دو جامعه پویا و اقتصاد پیشرفت، تحول مثبت خاورمیانه را تداوم بخشیده و به افزایش ثبات، امنیت و رونق در منطقه منجر خواهد شد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ایالات متحده از بحرین بابت میزبانی کارگاه «صلح برای رفاه» که به منظور پیشبرد آرمان صلح، عزت و فرصت‌های اقتصادی برای فلسطینی‌ها روز ۲۵ ژوئن ۲۰۱۹ در منامه برگزار شد، قدردانی می‌کند.»

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: «اسرائیل تصریح کرد مطابق مفاد «چشم‌انداز صلح»، تمامی مسلمان‌هایی که در راه صلح قدم می‌گذارند می‌توانند از مسجدالاقصی بازدید به عمل آورده و در آن نماز بخوانند؛ ضمن آنکه سایر اماکن مقدس اورشلیم (بیت‌المقدس) به روی عبادت‌کنندگان صلح‌جوی تمامی ادیان باز خواهد بود.»
در این بیانیه تأکید شده است که بحرین در مراسم امضای توافق‌نامه میان امارات و اسرائیل که قرار است سه‌شنبه هفته جاری در کاخ سفید برگزار شود، شرکت ‌‌کند.
داماد ترامپ: توافق اسرائیل و بحرین شامل افتتاح سفارت نیز می‌شود

«جرد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که بحرین و رژیم صهیونیستی به‌زودی سفارت‌خانه‌های خود را افتتاح خواهند کرد.

وی شامگاه جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز انگلیس گفت: «توافق اسرائیل و بحرین شامل افتتاح سفارتخانه نیز می‌شود».
ترامپ عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل را اعلام کرد/ تماس پادشاه بحرین با نتانیاهو
اعلام عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و رژیم آل‌خلیفه در حالی اعلام می‌شود که هنوز از اعلام توافق مشابه بین امارات و رژیم اسرائیل یک ماه نمی‌گذرد. آن توافق نیز به گفته ترامپ، با وساطت آمریکا حاصل شده بود.
ذوق‌زدگی نتانیاهو از توافق اسرائیل با بحرین
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پی اعلام ترامپ مبنی بر عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل گفت که این توافق‌نامه، دوره جدیدی برای صلح است.
ترامپ عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل را اعلام کرد/ تماس پادشاه بحرین با نتانیاهو
وی در حساب کاربری خود نوشت: «خوشحالم که اعلام کنم که امشب با یک دولت عربی دیگر به توافق‌نامه صلح دست پیدا کردیم».
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این باره مدعی شد: «برای سال‌های متمادی بر روی صلح سرمایه‌گذاری کردیم و حالا صلح روی ما حساب می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اقتصادی برای اسرائیل به همراه می‌آورد و این مسئله بسیار مهم است».

استقبال عبدالفتاح سیسی
عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز رسما از توافق عادی‌‎سازی حکومت بحرین و رژیم صهیونیستی حمایت کرد.
وی ضمن استقبال از عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل، مدعی شد که این رابطه گام مهمی در جهت تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه است.
تماس تلفنی پادشاه بحرین با نتانیاهو
خبرگزاری رسمی بحرین نیز اعلام کرد که عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه هفته جاری توافق‌نامه عادی‌سازی روابط را در کاخ سفید امضا می‌کنند.
این رسانه بحرینی همچنین، از تماس تلفنی حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد.

براساس این گزارش، پادشاه بحرین در تماس با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بر ضرورت دستیابی به صلح فراگیر به عنوان یک گزینه راهبردی! تاکید کرد.

بر اساس اعلام این رسانه بحرینی، پادشاه بحرین به زعم خود خواستار دستیابی به صلح عادلانه بر اساس راه حل دو دولت و قطعنامه های بین‌المللی شد.

خبرگزاری رسمی بحرین افزود: پادشاه بحرین از تلاش‌های دولت آمریکا برای پیشبرد صلح و برقراری امنیت در خاورمیانه تقدیر کرد.
واکنش امارات
هند العتیبه،، سخنگوی وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد که این وزارت‌خانه به بحرین و اسرائیل برای تصمیمشان جهت برقراری کامل روابط دیپلماتیک تبریک می‌گوید.

این مقام اماراتی در ادامه مدعی شد که این گام در ثبات و آسایش در منطقه نقش خواهد داشت.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جشنواره طنز «دادخند» در یزد 2 ساله شد