اسمارت‌فون‌های آینده وان‌پلاس احتمالا از قابلیت ضبط ویدیویی 8K پشتیبانی خواهند کرد


قابلیت ضبط ویدیویی 8K در کنار پشتیبانی از اتصال 5G و نمایشگر با نرخ نوسازی بالا از جمله امکانات مهم پرچم‌داران سال 2020 به‌شمار می‌روند. پیش‌تر شاهد عرضه چندین اسمارت‌فون بزرگ از برندهای سامسونگ، شیائومی و ال‌جی با قابلیت پشتیبانی از فیلم‌برداری 8K بودیم. وان‌پلاس هنوز هیچ هندستی را با این سطح کیفی فیلم‌برداری عرضه نکرده است؛ اما انجمن XDA...

قابلیت ضبط ویدیویی 8K در کنار پشتیبانی از اتصال 5G و نمایشگر با نرخ نوسازی بالا از جمله امکانات مهم پرچم‌داران سال 2020 به‌شمار می‌روند. پیش‌تر شاهد عرضه چندین اسمارت‌فون بزرگ از برندهای سامسونگ، شیائومی و ال‌جی با قابلیت پشتیبانی از فیلم‌برداری 8K بودیم.

وان‌پلاس هنوز هیچ هندستی را با این سطح کیفی فیلم‌برداری عرضه نکرده است؛ اما انجمن XDA Developers به کاوش در نسخه بتای سیستم‌عامل OxygenOS 11 پرداخته و موفق به کشف حالت فیلم‌برداری 8K شده است. با این‌حال مشخصه مذکور یک حالت ویدیویی 8K قدیمی نیست؛ بلکه در واقع نوعی حالت ضبط ویدیویی سوپر اسلوموشن با رزولوشن 8K و سرعت 960 فریم برثانیه است. بعلاوه قطعه کد نرم‌افزاری از وجود حالات فیلم‌برداری 8K با سرعت 480، 240، 120 و 60 فریم برثانیه حکایت دارد.

اسمارت‌فون‌های آینده وان‌پلاس احتمالا از قابلیت ضبط ویدیویی 8K پشتیبانی خواهند کرد

با این‌حال در این میان تنها یک مشکل وجود دارد: تراشه اسنپ‌دراگون 865 مورد استفاده در پرچم‌داران سال 2020 از قابلیت ضبط ویدیو‌های 8K با حداکثر سرعت 30 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کنند. با این‌حال تراشه کوالکام از قابلیت ضبط نامحدود ویدیوهای سوپر اسلوموشن با سرعت 960 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند؛ اما این قابلیت به رزولوشن 720p و نه رزولوشن بالاتر از آن محدود خواهد بود. برخی سنسورهای دوربین به منظور امکان ضبط ویدیو‌ها با سرعت 960 فریم برثانیه از حافظه‌های DRAM فوق سریع بهره می‌گیرند. اما سنسورهای اسمارت‌فونی امروزی با رزولوشن فوق‌العاده بالا فاقد چنین مشخصه‌ای هستند.

بنابراین چه سناریویی محتمل خواهد بود؟

اکنون می‌توان حدس زد که وان‌پلاس روی ارائه این قابلیت برای هندست نسل آینده خود مجهز به یک تراشه بسیار ارتقایافته کار می‌کند و یا به‌دنبال تولید ویدیوهای 8K با سرعت 960 فریم برثانیه از طریق مداخلات نرم‌افزاری است (در این‌حالت سخت‌افزار گوشی از ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 60 فریم برثانیه پشتیبانی خواهد کرد). این‌کار از طریق کپی‌برداری فریم‌ها برای رسیدن به نرخ فریم موردنظر انجام می‌شود. چنین اقدامی نهایتا می‌تواند موجب تولید یک کلیپ تصنعی و سایه‌دار در مقایسه با ویدیوی اصلی با سرعت 960 فریم برثانیه شود.

با این‌حال اکنون نخستین بار نیست که وان‌پلاس برای ضبط ویدیو با نرخ 960 فریم برثانیه به سراغ تکنیک‌های تداخل نرم‌افزاری می‌رود؛ زیرا این فرآیند در گوشی‌های قدیمی‌تر نیز به‌صورت نرم‌افزاری اجرا می‌شد. با این وجود می‌توان امیدوار بود که وان‌پلاس با بهره‌گیری از توانمندی‌های پردازشی دوربین در تراشه اسنپ‌دراگون 865 بتواند از قابلیت ضبط سخت‌افزاری ویدیو‌ها با نرخ 960 فریم برثانیه با ظرفیتی محدود پشتیبانی نموده و یا این فرآیند را از طریق تفسیر ویدیوهایی با نرخ فریم بالاتر انجام دهد.

در هر صورت یکی از اعضای انجمن XDA به وجود گجتی با نام وان‌پلاس بادز Z اشاره نموده است. این کمپانی پیش‌تر از هدفون بی‌سیم وان‌پلاس Bullet Wireless Z همراه با سری وان‌پلاس 8 و ایربادهای وان‌پلاس بادز در کنار اسمارت‌فون وان‌پلاس نورد رونمایی کرد. بنابراین می‌توان حدس زد که وان‌پلاس بادز Z در صورت وجود خارجی به‌همراه اسمارت‌فون وان‌پلاس 8T معرفی خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا