اخطار ارتش به مزاحمان آمریکایی در مرزها /قدرت‌نمایی موشک‌های دریایی ارتش در رزمایش ذوالفقار 99


اخطار ارتش به مزاحمان آمریکایی در مرزها /قدرت‌نمایی موشک‌های دریایی ارتش در رزمایش ذوالفقار 99

ایرنا نوشت:مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار 99 ارتش جمهوری اسلامی عرصه آزمون و خطای تازه‌ترین دستاوردهای تسلیحاتی ساخت ایران، متدهای جنگ‌های دریایی و هوایی و توان سنجی رزمی و آمادگی نیروهای ارتش بود.

مرحله اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش، صبح روز پنجشنبه ۲۰ شهریورماه با رمز یا «سیدالشهداء(ع)» و با شعار «امنیت پایدار در سایه اقتدار دفاعی» آغاز شد و صبح امروز-شنبه- با برگزاری رژه شناورهای سطحی و زیر سطحی به کار خود پایان داد. در این رزمایش مهم یگان‌های شناور سطحی و زیر سطحی، یگان‌های پروازی نیروی هوایی و دریایی ارتش به مدت سه روز در دریای عمان به تمریت تازه ترین تاکتیک‌های نظامی و تسلیحاتی ارتش پرداختند.

طی روزهای برگزاری این رزمایش امیر سرلشکر «عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، در منطقه حضور داشت. عملیات هجومی آبی‌-خاکی، اجرای عملیات مشترک بیچینگ توسط نیروی دریایی و نیروی زمینی ارتش، تخلیه نفربرها توسط ناوهای نیروبر در ساحل به منظور تصرف آن، استفاده عملیاتی از زیردریایی بومی کلاس متوسط فاتح، اجرای عملیات رزمی و هدف قرار دادن شناور توسط پهپاد سیمرغ، بهره‌برداری عملیاتی از پهپاد کمان نیروی هوایی و شلیک به اهداف متحرک در دریا توسط جنگنده‌های نیروی هوایی، پرتاپ موفق موشک های پایه کروز دریایی و پدافندی، از جمله مهم ترین طرح‌های تمرین شده در این رزمایش بود.

هماهنگی‌های نیروهای مختلف ارتش با هدایت و فرماندهی قرارگاه ذوالفقار ارتش و با نظارت قرارگاه حضرت خاتم الانبیا (ص)، بهره مندی از ارتباطات چند لایه و گسترده و استفاده از جوانان در طراحی و اجرای عملیات و نوآوری‌ها در سطوح مختلف از وجوه مهم این رزمایش به شمار می‌رود.

ویژگی‌های رزمایش ذوالفقار ۹۹

گستره رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش دو میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰درجه شمالی بود. تست و آزمایش سامانه‌های رزمی مانند موشک‌های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوا به ‌سطح و سطح به هوا و سامانه‌های راکت انداز از روی شناورهای سطحی، زیر سطحی، یگان‌های پروازی و پهپاد و نیز مرور طرح‌های تاکتیکی آفندی و پدافندی از مهمترین اهداف اعلام شده در این رزمایش بود که با موفقیت انجام شد. رصد و پایش حریم هوایی کشور و منطقه عمومی رزمایش، حضور گسترده نیروی پدافند هوایی ارتش و همچنین اجرای آتش توسط سامانه‌های پدافندی برای مقابله با اهداف متخاصم هم از اهداف استراتژیک این رزمایش اعلام شده بود.

اخطار ارتش به مزاحمان آمریکایی در مرزها /قدرت‌نمایی موشک‌های دریایی ارتش در رزمایش ذوالفقار 99

رصد اطلاعاتی این رزمایش به گفته دریادار دوم «شهرام ایرانی» سخنگوی رزمایش توسط ناوگروه شصت و نهم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن سهند و ناو پشتیبانی بندرعباس که در اقیانوس هند مستقر هستند انجام شده و این ناوگروه ضمن اشراف اطلاعاتی و رصد شناورهای بیگانه و دشمن در هزاران کیلومتر دورتر از آبهای سرزمینی ایران، اطلاعات لازم را جهت انجام عملیات‌های مقابله در اختیار دیگر یگان‌های حاضر در رزمایش قرار داده است. تمرین‌های نظامی، تسلیحات مورد استفاده و نیز گستره عملیاتی رزمایش، از ویژگی‌های شاخصی بودند که ذوالفقار ۹۹ ارتش را به یکی از مهم ترین مانورهای نظامی کشور تبدیل کرد.

پهپادها و جنگنده‌های سربلند رزمایش ذوالفقار

انهدام اهداف در آب‌های دوردست یکی از مهم‌ترین هدفگذاری‌های مشترک نیروی دریایی و هوایی ارتش بود که پهپاد بومی سیمرغ در اجرای آن سربلند بیرون آمد. این پرنده ایرانی سیمرغ با پرواز از پایگاه مبدا و طی مسافت بیش از هزار کیلومتر موفق به هدف قرار دادن یک فروند شناور سطحی در آب‌های دوردست با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه زن سدید شد. پهپاد رزمی سیمرغ با برد بلند عملیاتی و مداومت پروازی ۲۴ ساعت که قابلیت اجرای عملیات‌های مختلفی از جمله گشت، شناسایی، اجرای عملیات رزمی و جنگال را دارد، آذرماه سال ۱۳۹۸ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به منطقه سوم دریایی نبوت نداجا در کنارک ملحق شد.

بخش از ماموریت رصد و پایش منطقه رزمایش هم با پهپاد کمان-۱۲ بود که با موفقیت انجام شد. همچنین پهپادهای ابابیل نیروی هوایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن «قائم» موفق به انهدام اهداف خود در منطقه رزمایش شدند. پهپاد کرار هم هواگردهای مزاحم آمریکایی را در منطقه رزمایش شناسایی و دور کرد.

جنگنده بمب‌افکن‌های۴ -F نیروی هوایی ارتش در رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش پس از انجام پرواز برد بلند از پایگاه‌های خود به سمت منطقه عمومی رزمایش و انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر، با استفاده از موشک‌های بهینه شده، نقطه‌زن و ارتقا یافته هوا به‌سطح، اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کردند.

موشک‌های دریایی ارتش در رزمایش ذوالفقار ۹۹

شلیک و آزمایش انواع موشک‌های طراحی و ساخته شده به دست متخصصان ارتش جمهوری اسلامی و به کارگیری آن‌ها در ماموریت‌های تعریف شده از دیگر برنامه‌های رزمایش بود. موشک کروز سطح به سطح نصر یکی از مهم‌ترین موشک‌های مورد استفاده در این مانور نظامی بودکه روز جمعه از ناو موشک انداز نجم شلیک به هدف سطحی تعیین شده در دریا شلیک شد و آن را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد.

موشک کروز قادر هم در این رزمایش مورد آزمایش یگان های دریایی و زمینی ارتش قرار گرفت. این موشک از سایت‌های موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی شلیک شد و شناور هدف را در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری با موفقیت مورد اصابت قرار داد.

به گفته دریادار ایرانی، ارتش جمهوری اسلامی امروز با در اختیار داشتن طیف متنوعی از موشک های کروز دریایی در بردهای مختلف، توانمندی اجرای آتش موثر موشکی از سایت های موشکی ساحل به دریا و همچنین یگان‌های سطحی و زیرسطحی را دارد. سر جنگی موثر با قدرت انفجار بالا و اجرای عملیات در محیط جنگ الکترونیک از ویژگی های مهم موشک های مورد استفاده در این رزمایش بودند.

اخطار ارتش به مزاحمان آمریکایی در مرزها /قدرت‌نمایی موشک‌های دریایی ارتش در رزمایش ذوالفقار 99

مانور زیردریایی‌های ارتش

زیردریایی نیمه سنگین بومی فاتح نخستین حضور جدی خود را در رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش تجربه کرد. اجرای ماموریت گشت اطلاعاتی و عملیاتی در منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش و حضور در آب‌های دوردست در شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰ درجه) از جمله عملیات‌هایی بود که توسط زیردریایی فاتح در این رزمایش انجام شد. زیردریایی فاتح اولین زیردریایی ساخت ایران در کلاس متوسط است که با تلاش وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاری نیروی دریایی ساخته شده و بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با حضور رئیس جمهور به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ملحق شد. این زیردریایی قابلیت شلیک موشک کروز ضد کشتی را دارد. همچنین در این رزمایش، ‌زیردریایی کلاس غدیر با موفقیت یک فروند موشک کروز زیرسطح به سطح را علیه هدف شناوری شلیک کرد.

اخطار به مزاحمان مرزی

همزمان با حضور نیروی دریایی و هوایی ارتش ایران در دریای عمان مشاهدات از حضور برخی پهپادها و پرنده های بیگانه در این منطقه حکایت داشت. سخنگوی رزمایش صبح روز پنجشنبه با بیان اینکه طی مدت برگزاری این رزمایش شاهد فعالیت متفاوت و متمرکز پرنده‌های بدون سرنشین آمریکایی برای جمع آوری اطلاعات از منطقه رزمایش بودیم، گفت: «این فعالیت‌ها توسط سامانه های شناسایی سیگنالی ارتش کشف شد و پرنده‌های بدون سرنشین از سوی پدافند هوایی اخطار گرفتند و پس از احراز میزان آمادگی سامانه‌های مراقبتی، شناسایی و پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجبور به ترک منطقه شدند.»

شامگاه روز نخست رزمایش هم سه فروند هواگرد آمریکایی شامل هواپیمای P-۸ و پهپادهای MQ-۹ و RQ-۴ که بر خلاف قوانین و مقررات اقدام به تخلف و ورود غیر مجاز به محدوده ADIZ (منطقه شناسایی دفاع هوایی) ایران کرده بودند، توسط پهپاد کرار نیروی پدافند هوایی رهگیری شده و مجبور به ترک منطقه رزمایش شدند.

2727

کد خبر 1431802

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی