اعلام مفقودی کارت ملی از طریق اینترنت


اعلام مفقودی کارت ملی از طریق اینترنت

اعلام مفقودی کارت ملی یکی از موضوعاتی است که هر ایرانی باید آن را بداند و نحوه اعلام مفقودی کارت ملی نکته بسیار مهمی است تا اگر کسی کارت ملی خود را گم کرد برای جلوگیری از سوئاستفاده ها سریع تر بتواند کارت ملی هوشمند خود را باطل کند.

اعلام مفقودی کارت ملی از طریق اینترنت

به گزارش راهبرد معاصر؛ نحوه اعلام مفقودی کارت ملی نکته مهمی است که باید هر کسی آن را در خاطر داسته باشد. اعلام مفقودی کارت ملی از طریق اینترنت یکی از آسان ترین راه های ابطال اعتبار کارت ملی هوشمند است. اعلام مفقودی کارت ملی هوشمند بسیار مهم است، زیرا در کارت های ملی هوشمند امضا و اثرانگشت فرد ثبت می شود، از اینرو بسیار حساس است. در ادامه خبر نحوه اعلام مفقودی کارت ملی از طریق اینترنت را برایتان توضیح دادیم. همچنین سامانه مفقودی مدارک را معرفی کردیم تا در صورت گم شدن کارت ملی به راحت ترین راه و در دسترس ترین راه نحوه اعلام مفقودی کارت آشنایی داشته باشید.

کارت ملی مهم‌ترین مدرک شناسایی هر ایرانی است. بنابراین در صورت گم شدن کارت ملی خود، باید بلافاصله برای دریافت کارت ملی المثنی اقدام کنید. ثبت اسکن اثر انگشت و امضای دیجیتال فرد در کارت هوشمند ملی جدید اهمیت بیشتری به موضوع داده و امکان سوء استفاده‌های گسترده‌تری را ایجاد کرده است. در این مقاله، اقداماتی را که برای صدور مجدد کارت ملی هوشمند باید انجام دهید به ترتیب توضیح داده‌ایم. همچنین به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اعلام مفقودی کارت ملی دیگر از طریق چاپ آگهی مفقودی کارت ملی در روزنامه‌های کثیرالانتشار انجام نمی‌گیرد.

گم شدن کارت ملی هوشمند


گاهی یابنده کارت ملی هوشمند را به صندوق پست می‌اندازد و در نهایت اداره پست کارت ملی گم شده را به اداره ثبت احوال ارسال می‌کند. بنابراین در صورت مفقود شدن کارت ملی هوشمندتان، ابتدا باید به وب‌سایت ثبت احوال مراجعه کنید. سپس به بخش خدمت الکترونیک سایت بروید و قسمتی از سایت را باز کنید که ثبت احوال، کارت ملی‌های مفقودی پیدا شده را در آن آگهی می‌کند. سپس مشخصات کارت شناسایی ملی هوشمند خود را که مفقود شده است در آن قسمت بنویسید. از این طریق، شما می‌توانید بفهمید که کارت هوشمند ملی گم شده شما، به اداره پست و سپس ثبت احوال تحویل داده شده است یا خیر. بنابراین در ابتدا نیازی به درج آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند نیست.

اعلام مفقودی کارت ملی از طریق اینترنت

در واقع، اولین اقدام پس از مفقود شدن یا گم کردن کارت ملی هوشمند، مراجعه به قسمت مربوط به مدارک پیدا شده در سایت ثبت احوال به این نشانی است. سپس چنانچه کارت ملی گم شده شما در سامانه فوق پیدا نشد، به سایت پست‌یافته به این نشانی بروید. اگر در این مرحله نیز کارت هوشمند ملی خود را پیدا نکردید، باید برای دریافت کارت ملی هوشمند المثنی مراحل زیر را طی کنید:

آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند


پیش از هوشمند شدن کارت ملی، در صورت گم کردن آن باید بلافاصله مفقودی را به مراجع قضایی اعلام می‌کردید. برای این منظور لازم بود فوراً اقدام به درج آگهی مفقودی کارت ملی می‌کردید. متن آگهی مفقودی کارت ملی نیز شامل تمام مشخصات شناسایی فرد بود تا از آن طریق بی‌اعتبار بودن آن اطلاع‌رسانی شود. اما در مورد کارت ملی هوشمند جدید، به دلیل اینکه در موقع ثبت نام اولیه، اثر انگشت شما در سیستم و بر روی کارت شناسایی ملی، ثبت می‌شود، دیگر نیازی به چاپ آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند نیست. انتشار آگهی مفقودی کارت ملی در روزنامه‌های کثیرالانتشار زمانی ضروری بود که امکان سوء استفاده از کارت ملی مفقودی از جانب یابنده وجود داشت.

اعلام مفقودی کارت ملی هوشمند


اعلام مفقودی کارت ملی هوشمند دیگر از طریق انتشار آگهی مفقودی کارت ملی در روزنامه‌ها یا مراجعه به اداره‌های پلیس صورت نمی‌گیرد. هنگام مفقودی کارت ملی فقط باید به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و برای دریافت کارت ملی المثنی هوشمند درخواست بدهید. هم‌زمان با ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند المثنی، کارت ملی گم شده باطل خواهد شد. البته توصیه می‌شود پیش از رفتن به دفاتر پیشخوان تمام مدارک مورد نیاز برای این کار را آماده کنید و با خود به همراه ببرید.

مدارک لازم برای دریافت دوباره کارت ملی هوشمند
اصل و کپی شناسنامه برای افراد بالای ۱۸ سال
اصل و کپی شناسنامه برای افراد زیر هجده سال (کارت هوشمند ملی برای تمامی افراد بالای پانزده سال صادر می‌شود.)
اصل و یک نسخه کپی از شناسنامه خودتان (والد، قیم یا وکیل)
اصل و یک نسخه کپی از قیم‌نامه یا وکالت‌نامه والد، قیم یا وکیل
‌یک قطعه عکس ۳×۴ با زمینۀ سفید
آدرس و کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت فعلی
تکمیل فرم گزارش مفقود شدن کارت ملی
تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی ملی هوشمند المثنی
تکمیل پاکت پستی ویژه خدمات الکترونیک هویت ملی

اعلام مفقودی کارت ملی از طریق اینترنت


پس از تحویل دادن این مدارک و پرداخت وجه، به شما یک رسید داده می‌شود. زمان دریافت کارت ملی هوشمند المثنی در این رسید مشخص شده است. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، دیگر نیازی به ثبت آگهی مفقودی کارت ملی نیست.

هزینه دریافت کارت ملی هوشمند المثنی


با اقدامات اخیر دولت برای هوشمند کردن کارت‌های شناسایی ملی، هزینه چاپ آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند حذف شده است. بنابراین تنها هزینه‌ای که شما باید بپردازید، هزینه صدور مجدد کارت هوشمند ملی است که این مبلغ در باجه‌های دفتر پیشخوان دولت و از طریق کارت‌خوان‌های مستقر در آنها اخذ می‌شود. هزینه‌های درخواست کارت ملی در نوبت اول سی و یک هزار تومان و اگر دوباره کارت ملی المثنی را گم کنید، پنجاه و سه هزار تومان خواهد بود. همچنین در صورت مفقود شدن کارت ملی هوشمند برای بار سوم، کارمزد دریافت کارت ملی المثنی، به صد و بیست هزار تومان می‌رسد که پرداخت تمامی آنها بر عهده شخص متقاضی است. این هزینه‌ها شامل فیش بانکی، هزینه دفتر، هزینه پستی و مالیات می‌شود.

زمان دریافت کارت ملی المثنی


دریافت کارت ملی هوشمند برای بار دوم حدود دو ماه طول می‌کشد. البته شما یک بار برای اعلام مفقودی کارت ملی و یک بار هم برای دریافت کارت جدید به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک مراجعه می‌کنید. همچنین برای پی‌گیری کارت ملی المثنی یا اطلاعات تازه دربارۀ کارت شناسایی ملی مفقودی می‌توانید به وب‌سایت سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کنید.

سامانه هوشمند آگهی مفقودی

اعلام مفقودی کارت ملی از طریق اینترنت

اعلام مفقودی کارت ملی


به دلیل اینکه هنوز سامانه یا مرکزی برای اعلام مفقودی و باطل کردن کارت ملی از طرف ثبت احوال معرفی نشده بنابراین مراجعه برای صدور المثنی به منزله همان اعلام مفقودی و ابطال هست. پس برای باطل کردن کارت ملی در صورتی که از طریق این سامانه نتونستین کارت ملی خودتون رو پیدا کنین باید مراحله شماره 2 رو طی کنید.

1- جستجو از طریق سامانه ثبت احوال (برای جستجو بین مدارکی که پیدا شده و به ثبت احول تحویل داده شده)
قدم اول
مراجعه به سامانه ثبت احوال

قدم دوم
پایین صفحه به قسمت خدمات الکترونیک و مدارک پیدا شده برید

قدم سوم
شماره ملی خودتون رو در فیلد وارد کنید و روی دکمه «جستجو» کلیک کنید

2- در صورت پیدا نشدن مراحل زیر رو طی کنید


قدم اول
به یکی از دفاتر پیش‌خوان دولت (پست بانک) یا اداره پست محل سکونت خودتون مراجعه کنید

قدم دوم
اونجا اعلام مفقودی میکنید و درخواست مجدد برای صدور کارت ملی هوشمند، ثبت میکنید

قدم سوم
مدارک رو تحویل میدید و وجه رو پرداخت می‎کنید و فرم ثبت نام رو پر می‎کنید

قدم چهارم
از شما عکس و اثر انگشت گرفته میشه.

قدم پنجم
در اتمام مراحل یک رسید از دفتر دریافت میکنید و منتظر می‌مونید تا ثبت احول به شما برای دریافت کارت پیام بفرسته

قدم ششم
به مکان اعلام شده از طرف ثبت احوال مراجعه می‎کنید و کارت ملیتون رو دریافت می‎کنید.

مراحل تعویض کارت ملی هوشمند / فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا