توصیه‌های ضد کرونایی یک دندانپزشک


توصیه‌های ضد کرونایی یک دندانپزشک

یک دندانپزشک به بیان توصیه‌هایی برای مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا پرداخت.

صراط:
عبد الحمید ظفرقندی در گفتگو با میزان با اشاره به اینکه نمی‌توان مشکلات دندان را نادیده گرفت، گفت: در شرایط کنونی و با توجه به شیوع ویروس کرونا هنگام مراجعه به مراکز دندانپزشکی حتما باید یکسری نکات را رعایت کنیم تا برای رفع عارضه‌های دندانی دچار مشکلات بزرگ‌تری نظیر کرونا مواجه نشویم.

وی ضمن اشاره به اینکه نکته بسیار مهم در هر شرایطی و به ویژه در اوضاع کنونی رعایت بهداشت دهان و دندان است، ادامه داد: در این دوران کادر درمان از یک طرف باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند که البته کار بسیار سختی هم است و تعداد زیادی از همکاران ما به همین دلیل ساعت کاری خود را کاهش داده اند، از سوی دیگر بیمارانی که در محیط دندانپزشکی قرار می‌گیرند هم در شیوع این بیماری نقش بسزایی دارند حتما باید نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا را رعایت کنند.


این دندانپزشک بیان کرد: توصیه می‌شود، افرادی که دچار مشکلات دندانی هستند حتی المقدور با وقت قبلی به این مراکز مراجعه کنند، چرا که نگرفتن وقت قبلی موجب شلوغی و ازدحام مطب می‌شود که این امر احتمال ابتلا به کرونا را بالا می‌برد.

ظفرقندی افزود: بیمارانی که در محیط مطب حضور دارند باید از دست زدن به اشیایی که در آنجا است، خودداری کنند و از لمس وسایل شخصی خود نظیر تلفن همراه بپرهیزند و یا با دست ضدعفونی شده و دستکش تمیز از آن‌ها استفاده کنند.

این متخصص ارتودتسی با بیان اینکه مراجعه کنندگان به مراکز دندانپزشکی حتما باید از ماسک استفاده کنند و ماسک دستکش در این مراکز موجود است، متذکر شد: دندانپزشکان و ارائه کنندگان خدمات سلامت دهان و دندان باید بیش از سایر افراد مراقب کرونا باشند چرا که این افراد بیشتر از بقیه در معرض هستند.

وی با اشاره به اینکه هم دندانپزشکان و هم بیماران باید در مراکز خدمات دهان و دندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، متذکر شد: این امکان وجود ندارد که در دندانپزشکی‌ها برای هر مراجعه کننده یک مسئول وجود داشته باشد که برای رعایت دستورالعمل‌ها به بیماران تذکر دهد و ارائه کنندگان خدمات بیشتر اقداماتی نظیر ضدعفونی کردن محیط و اشیاء را انجام می‌دهند، از همین رو خود بیماران باید دقت فراوانی داشته باشند و این نکات را رعایت کنند.

ظرقندی ضمن تاکید بر اینکه علاوه بر دندانپزشکی‌ها پروتکل‌های بهداشتی باید به صورت دقیق در تمام مراکز درمانی رعایت شود، توضیح داد: هنوز بشر موفق به کشف همه ویژگی‌های ویروس کرونا نشده است و بخشی از این ویروس نا شناخته مانده است و به راحتی نمی‌توان فهمید کدام فرد ناقل این بیماری است و استفاده از وسایلی مانند تب سنج هم نمی‌تواند به طور دقیق مشخص کند چه فردی بیمار است، شاید شخصی مبتلا به کرونا باشد و هنوز علائمی از خودش بروز نداده باشد به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای همه افراد ضروری است.

این دندانپزشک در خصوص اینکه چه افرادی باید به دندانپزشکی مراجعه کنند و چه اشخاصی نباید این اقدام را انجام دهند، تاکید کرد: به هیچ وجه نمی‌توان از ضرورت درمان گذشت و اگر فردی که دچار پوسیدگی دندان است مراجعه خود را به دندانپزشکی به دلیل ویروس کرونا به تعویق بیندازد تا دندان به دردبیفتد در آن صورت درمان سخت‌تر می‌شود و این امر خطرات بیشتری برای بیمار به همراه دارد.

وی در این خصوص ادامه داد: هنگامی دندانی فقط پر می‌شود با اینکه دندان نیاز به عصب‌کشی داشته باشد و یا کشیده شود بسیار تفاوت دارد و در عصب‌کشی و کشیدن در مراحل درمان و بعد از آن بیمار دچار خونریزی می‌گردد و بنابراین چنانچه درمان به تعویق بیفتد هم ارئه کننده و هم دریافت کننده خدمات بیشتر در معرض خطر قرارمی‌گیرند و بهتر است به افراد در صورت لزوم به موقع به دنداپزشکی مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان