البرز مهد هنر تعزیه کشور است


البرز مهد هنر تعزیه کشور است

کرج - ایرنا - مدیر مجمع تغزیه خوانی استان البرز با ارائه مستندات تاریخی گفت : این استان با داشتن هنرمندان پیر وجوان و پیشنیه طولانی مهد هنر تعزیه کشور بوده و اسناد معتبری در این زمینه موجود است.

مصطفی کرمی برغانی روز دوشنبه در نشست معرفی هنر تعزیه خوانی البرز اظهار داشت: حسینیه اعظم برغان استان البرز ۵۷۰ سال قدمت دارد و نسخ خطی تعزیه معروف به «میر عزا» با قدمت ۳۰۰ ساله در این حسینیه و استان موجود است که توسط شبیه خوانان البرزی استفاده می شود.

وی بیان داشت : افتخارالبرزنشینان ولایت مداری است و هدف ما زنده نگه داشتن یاد عاشورا و بهرمندی پیر و جوان و زن و مرد از چشمه فیاض معارف اهل البیت عصمت وطهارت (ع) است.

کرمی در ادامه به سابقه درخشان تعزیه خوانی در کشور و استان البرز اشاره کرد و یادآور شد: ایران اولین کشوری بود که در دوران صفویان با احداث تکایای مذهبی و اجرای تعزیه های زیبا و درس آموز هنر نمایش دینی را به حد اعلاء رساند و امروز مهد تعزیه کشور نیز استان البرز و روستای تاریخی برغان می باشد.

وی با اشاره به اینکه خاندان امام حسین (ع) بعد از واقعه عاشورا ۴۰ منزل به اسارت رفتند و در مسیر شام به صورت ظالمانه حرکت دادند، گفت : بازگویی روایات دشت نینوا برای عموم مردم در قالب هنر زیبای تعزیه ضروری است.

کرمی گفت: از آن زمان با اقتداء به سیره حضرت زینب (س) عقیله العرب در طول زمان تعزیه خوانی شکل گرفت و امروز به عنوان میراث گرانبهای دینی به دست ما رسیده است .

تشکیل مدرسه تعزیه در البرز

کرمی ادامه داد: به منظور توسعه هنر تعزیه ، مدرسه تعزیه در استان البرز را تشکیل داده ایم و برای کودکان آموزش تعزیه برگزار می کنیم تا نسل آینده نیز با اهل البیت عصمت و طهارت (ع) مانوس شود.

وی با اشاره به اجرای تعزیه امسال در فضای باز تالار شهیدان نژاد فلاح با رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: ۱۰ برنامه تعزیه خوانی در تالار شهیدان نژاد فلاح با همکاری سازمان فرهنگی ، اجتماعی شهرداری کرج از ساعت ۱۸ الی ۲۰ هر شب اجرا شد.

کرمی بیان داشت: اعضای این گروه تعزیه خوان۲۰ نفر هستند و موسیقی تعزیه اصیل را بر مبنای هفت دستگاه موسیقی اصیل از جمله پنج دستگاه آوازی اجرا می کنند.

علی صابر از بازیگران مخالف خوان تعزیه نیز که سابقه حضور۵۲ سال در تعزیهدارد در این نشست اظهار داشت: تعزیه جزیی جدایی ناپذیر از فرهنگ غنی ملت ایران است و از هنرهای آئینی سنتی ما است و به دلیل استفاده از هنرهای متنوع و زیبای سمعی و بصری وگفتاری که در آن موج می زند تاریخ شفاهی اولیای وبزرگان دین ما است .

وی گفت: به همین دلیل روشن است که مورد توجه خاص تمام اقشار جامعه با هر سطح سواد و بینش باشد و از دوران کودکی در حافظه تاریخی مردمان شریف ما ثبت و ضبط می شود و مردم با آن ارتباط قلبی و عاطفی برقرار می کنند.

صابر افزود: مخاطبان به نوعی خود بازیگران هنر تعزیه هستند، بدین معنی که در یک ارتباط دوسویه با همراهی با بازیگران در فرستادن صلوات ویا شور گریه بر ماتم امام حسین (ع) موجب گرم شدن مجلس عزای سالار شهیدان می باشند و این حد اعلاء نمایش در هیچ جای جهان مشابهی ندارد و منحصر بفرد می باشد.

وی اضافه کرد: مخالف خوانی بسیار سخت است و رسالت ما این است که حد بالای شقاوت دشمنان اهل البیت (ع) را باید برای مردم به تصویر بکشیم و مردم آنرا به عینه مشاهده کنند.

حسینیه اعظم برغان که در روستای برغان شهرستان ساوجبلاغ واقع شده، هر ساله در دهه اول محرم شاهد اجرای نمایش آئینی تعزیه است ولی در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا تعزیه خوانی به صورت بسیار محدود برگزار شد.

هنر تعزیه ابزار خوبی برای انتقال مفاهیم و دیدگاه عاشورایی است که قرن هاست در میان شیعیان رواج داشته و یکی از ماندگارترین هنرها و آیین های ایرانی است که می تواند مصائب عاشورا را با زبانی بسیار گویا و هنرمندانه منتقل کند.

به مناسبت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) ویاران با وفایش در ماه محرم الحرام مراسم تعزیه خوانی به مدت ۱۰روز در فضای باز تالار شهیدان نژاد فلاح کرج با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.

همه ساله همزمان با ماه های محرم وصفر برنامه های تعزیه خوانی در مناطق مختلف استان البرز برگزار می شود که امسال به علت شیوع کرونا محدود شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!