پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک (PEPROMIA)

پپرومیا چروک یک گل بسیار زیبا و دوست داشتنی می باشد و مناسب آپارتمان ها می باشد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود که از آن برای اداره جات استفاده کنید . پپرومیا چروک نگهداری از آن تا حدودی سخت می باشد ولی باعث زیبا شدن منزل شما می شود .

بسم الله الرحمن الرحیم

پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

معرفی کوتاه پپرومیا چروک :

نام انگلیسی : RIPPLE PEPEROMIAنام علمی : PEPROMIA CAPERATAنام فارسی : گل پپرومیا چروکنام فارسی اصیل : نداردرنج قیمتی : ۲۰۰۰۰ هزار تومان به بالاخانواده : PIPERACEAEخاستگاه: برزیل

پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکات مهم و جالب در مورد گل پپرومیا چروک !

گل پپرومیا چروک بسیار زیبا می باشد و گلی زینتی از خانواده فلفل می باشد و اگر در منازل خود بگذارید ، باعث زیبا شدن منزل شما می شود . اصلا توصیه نمی شود که از این گل برای اداره ، دفاتر و بانک ها استفاده کنید ، زیرا خیلی سریع خراب می شوند .گل پپرومیا چروک دارای ۱۰۰۰ نوع می باشد که هم زینتی دارد و هم غیر زینتی می باشد . گل پپرومیا چروک گلی مینیاتور می باشد و بسیار شیک می باشد و نگهداری از این گل بسیار راحت می باشد . برگ های گل پپرومیا چروک دارای برگ های پفکی می باشد و بافتی بسیار نرم دارد .برای گلدان گل پپرومیا چروک بهتر است از گلدانی سفالی استفاده کنید و برگ های گل پپرومیا چروک نیز سبز می باشد و باعث زیبا تر شدن گل می شود و همچنین به چشم نیز می آید .این گیاه اگر چه رشد سریعی ندارد ، ولی در هر شرایطی در آپارتمان پرورش می یابد . معمولا آن ها را در تراریوم و باغ شیشه ای یا مجموعه ی گل های یک سبد پرورش می دهند . اگر چه تعداد انواع ین خانواده بسیار زیاد است ، ولی فقط تعداد محدودی مورد توجه قرار گرفته و در آپارتمان ها پرورش داده می شوند و خاک آن ها بایستی خاک پیت باشد تا به خوبی رشد کند .گل پپرومیا چروک به رنگ سفید یا زرد است که روی سنبل کوتاهی مانند دم موش ظاخر می شود . گل پپرومیا چروک نواحی استوایی آمرکیا بوده و ارتفاع آن به حدودی ۸ تا ۲۵ سانتی متر و گسترش آن به ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر می رسد .

پپرومیای چروک آب زیاد میخواد؟

پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

شرایط مناسب رشد گل پپرومیا چروک :

۱- آبیاری کافی و مناسب برای پپرومیا :

آبیاری مهم ترین قسمت نگهداری از این گل می باشد که باید همیشه گلدان این گیاه خیش باشد . باید روزانه به گل پپرومیا چروک آب دهید تا رشد خوبی را داشته باشد . اگر خاک گیاه خشک شود ، می توانید زیر گلدانی گیاه را خیس کرده تا بتواند آب مورد نیاز را جذب خودش کند .

۲- نور مناسب برای پپرومیا چروک:

گیاه باید نور کافی را جذب خود کند و توصیه نمی شود که گیاه را در نور مستقیم خورشید قرار دهید ، زیرا نور مستقیم آفتاب باعث خراب شدن گیاه و ریشه آن می شود . اگر گیاه را در اتاق نگه داشتید ، باید گیاه را پشت پنجره شمال و یا شرقی قرار دهید تا بتواند نور کافی را جذب خودش کند .

۳- رطوبت مناسب برای پپرومیا :

این گل به رطوبت بسیار بالایی نیاز دارد . می توانید برای تامین رطوبت گیاه از دو روش استفاده کنید . اولین روش اینکه گیاه را هفته ای ۲ الی ۳ بار غبار پاشی کنید تا رطوبت کافی جذب گیاه شود . روش دوم اینکه تشتی را پر آب کرده و در زیر گلدان بگذارید ، می توانید از این روش نیز رطوبت گیاه را نیز جذب کنید .

۴- خاک مناسب برای پپرومیا :

بهترین خاک برای این گیاه ، ترکیبی از پیت ماس و پرلیت و خاک برگ می باشد که این خاک ها را با هم مخلوط کرده و در گلدان گیاه بریزید . گیاه به آبیاری بسیار حساس می باشد و باید از زه کش مناسب استفاده کنید .

۵- دمای مناسب برای پپرومیا چروک:

گیاه می تواند دمای بالا همراه با رطوبت بالا را تحمل کند و آسیبی را نبیند . گیاه را باید در دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دهید . این عدد بهترین درجه دما می تواند برای گیاه باشد .

۶- تکثیر پپرومیا :

می توانید برای تکثیر گیاه ، باید گیاه را قلمه بزنید و بعد از اینکه گیاه را قلمه زدید ، باید در ماسه قرار دهید و محیط گیاه گرم باشد و باید رطوبتش نیز بالا باشد . همچنین علاوه بر قلمه زدن ، می توانید گیاه را تقسیم بوته بکنید .

۷- تغذیه مناسب برای پپرومیا چروک:

برای تغذیه مصنوعی گل پپرومیا چروک می توانید از کود های گرین استفاده کنید . کود ها را در داخل آب بریزید و محلولی را درست کنید و آن را ماهی ۲ الی ۳ بار به گیاه خود دهید تا رشد خوبی را داشته باشد .

۸- تعویض گلدان گل پپرومیا :

مانند تمامی گل ها ، زمانی که ریشه از زیر گلدان بیرون زد ، می توانید گلدان گیاه را نیز عوض کنید . یادتان باشد زمانی که دارید گلدان گیاه را عوض می کنید ، باید خاک را نیز عوض کنید .

۹ – هرس کردن پپرومای چروک:

گل پپرومیا چروک نیاز به هرس نداشته و در صورت خشک شدن و تغییر رنگ در برگ گیاه ، آن را به وسیله قیچی مناسب از گیاه جدا نمایید .

پپرومیای چروک نور زیاد میخواد؟

پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آفات و بیماری های گل پپرومیا چروک :

– برگ ها ریزش دارند :

گلدان را در جای سرد قرار داده اید و باعث ریزش برگ های گل شده است ، بهتر است گیاه را به محلی گرم تر ببرید .

– قسمتی از برگ ها و ساقه ها سیاه و پوسیده شده است :

به گیاه آب بیش از اندازه داده اید که باید تا زمانی که گیاه مانند روز اول شود ، بین دو آبیاری فاصله بی اندازید و میزان آبیاری را تا زمانی که گل مانند قبل شود کم کنید .

– روی برگ ها نقاط زنگ مانند وجود دارد :

علت این نقاط استفاده از مواد براق کننده و شیمیایی می باشد که نباید از این مواد استفاده کنید ، زیرا گل به مواد براق کننده و شیمیایی بسیار حساس است . می توانید برای تمیز کردن برگ ها از غبار پاشین وو پارچه یا اسفنجی را مرطوب کرده و به آرامی روی برگ های گیاه بکشید .

– برگ ها سفید رنگ شده اند :

علت کم رنگ و سفید شدن برگ ها ، بخاطر بالا بودن شدت نور می باشد که باید گیاه را به محلی کم نور تری ببرید و حواستان به گیاه باشد .

– برگ ها خم شده اند :

آبیاری گیاه بیش از حد بوده است که باید بین دو آبیاری فاصله بی اندازید و زمانی که خاک گلدان خیس بود به گیاه آب بدهید . و همچنین می توانید هفته ای ۱ بار گیاه را به مدت ۲۰ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید تا گیاه جان بگیرید .

– برگ ها داری تاول می باشد :

علت تاول زدن برگ ها ، بخاطر آبیاری و باتلاق درست کردن گلدان می باشد که باید بین دو آبیاری فاصله بی اندازید . همچنین مقدار و دفعات آبیاری کم کنید و زه کش گیاه را چک کنید و زیر گلدانی را نیز تعویض کنید .

– روی ساقه ها کپک های خاکستری می باشد :

علت این کپک ها ، قارچ بوتری تیس می باشد که بر اثر سرد بودن هوا به وجود می آید . برای از بین رفتن این قارچ می توانید از سم استفاده کنید و بعد از اینکه گیاه را سم پاشی کردید ، گیاه را به محلی گرم تر ببرید . همچنین تا بهبود یافتن گیاه ، غبار پاشی و آبیاری را متوقف کنید .

– برگ ها زرد و برگ های زیرین گل دارای تار عنکبوت می باشد :

علت آن کنه می باشد که برای رهایی از دست این کنه ها می توانید از سم استفاده کنید و یا سم حشره کش را به دستمالی آغشته کنید و روی گیاه بکشید . این کار را تا زمانی که از دست این حشرات راحت شوید انجام دهید .

– برگ ها رنگ ندارد و رشد آن ها قطع شده است :

علت رشد نکردن گل ، بخاطر کم بودن تغذیه می باشد که باید دفعات تغذیه را بیشتر کنید و هر دو هفته ۲ الی ۳ بار به گیاه تغذیه مصنوعی بدهید تا مانند روز اول شود .

پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

انواع گل پپرومیا چروک

به طور کلی گل پپرومیا چروک به سه دسته تقسیم بندی می شود :

گروه اول : بوته ای هستند و دارای دم برگ های قرمز رنگ می باشند و بعضی از آن ها نیز برگ های گوشتی و قلبی شکل دارند .گروه دوم : دارای ساقه های بلند و قرمز رنگ هستند و بعضی از آن خا ساقه های گوشتی و برگ های گوشتی دارند و لبه ی برگ ها ارغوانی است و گاه سطح برگ با مو های بسیار ظریفی پوشیده شده است .گروه سوم : گروه بالا رونده ها هستند که به داربست یا قیم بسته شده و رشد می کنند و بالا می روند ، یا این که از اطراف گلدان آویزان می شوند و دارای ساقه های قرمز و برگ های ظریف نقره ای و بعضی دارای برگ های سبز آب دار هستند که اگر داخل گلدان های آویز قرار گرفته شوند بسیار زیبا تر می شوند .

پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آموزش تکثیر گل پپرومیا چروک

تکثیر گل پپرومیا چروک به دو روش زیر صورت می گیرد :

روش اول تکثیر گل پپرومیا چروک >> تقسیم ریشهگل پپرومیا چروک را می توان با استفاده از این روش در فصل بهار تکثیر کرد .جهت انجام این روش باید گیاه را به آرامی از گلدان خارج کرد ،به شکلی که ریشه های گیاه آسیبی نبیند .سپس سعی در تمیز کردن ریشه های گیاه نمایید ،این نکته یادتان باشد که ریشه های گل پپرومیا چروک نازک و ظریف است.پس هنگام تمیز کردن ریشه ها مراقب باشید آسیبی به ریشه ها وارد نشود.در این هنگام می توان بوته گیاه را به وسیله قیچی مناسب تقسیم کنید.گیاه در گلدان مناسب حاوی خاک برگ ،پیت ماس ،ورمی کمپوست و پوکه بکارید .روش دوم تکثیر گل پپرومیا چروک >> قلمه زدنجهت انجام این روش چند برگ های سالم را از گیاه مادر انتخاب کنید.به وسیله قیچی مناسب با حفظ دم برگ جدا کنید ،سعی شود دم برگ حدود ۳ سانتی متر باشد .سپس برگ و دم برگ را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.قمله را در ظرف حاوی پیت ماس ، خاک برگ و پوکه با سایز مناسب قرار دهید .به قلمه برگ مقدار کمی آب دهید ،در صورت مرطوب بودن مداوم قلمه برگ احتمال سیاه شدن آن وجود دارد .قلمه را در مکان پر نور و دمای ۲۰ الی ۲۲ درجه سانتی گراد قرار دهید ،پس از گذشت مدت زمان حدود ۲ ماه قلمه ها ریشه دار خواهند شد .

پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

بیشتر بخوانید :

گل پیله آ |معرفی و نگهداری از گل پیله آ یا آلومینیومی (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

پپرومیا هندوانه ای | نگهداری از گل پپرومیا هندوانه (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

پرنده بهشتی | نگهداری از گل پرنده بهشتی (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

پتوس قلبی | نگهداری از گل پوتوس قلبی (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

گل پریمولینا | نگهداری از گل پریمولینا (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

گل پلونیا | نگهداری از گیاه پلونیا (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

پپرومیا چروک | نگهداری از گل پپرومیا چروک (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)