«سورن پلاس توربو»؛ محصول تازه نفس ایران خودرو


«سورن پلاس توربو»؛ محصول تازه نفس ایران خودرو

سورن پلاس توربو نسبت به سورن توربو موجود در بازار، با بهبود عملکرد فنی همراه شده و سیستم اینترکولر و برنامه ریزی آن متحول گردیده است. این خودرو با پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 توان تولید 150 اسب بخار را با گشتاور 215 نیوتن متر دارد. در سورن پلاس توربو هم جعبه دنده 5 سرعته دستی قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند. نکته مهم اینجاست که بازدهی و یکنواخت...

«سورن پلاس توربو»؛ محصول تازه نفس ایران خودرو
فرادید| سمند که نخستین بار سال ۸۰ وارد جاده‌های کشور شد، حالا قرار است هشتیمن فیس لیفت آن، با نام سورن پلاس توربو از سوی ایران خودرو وارد بازار شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سورن پلاس توربو با تغییراتی جزئی نسبت به نسخه‌های پیشین عرضه خواهد شد.

به گزارش فرادید، شرکت ایران خودرو تغییرات کوچکی را در چراغ‌های جلو و عقب، سپر جلو، رینگ‌های آلومینیومی و نمای داخل کابین اعمال کرده است.

سورن پلاس که ابتدا گفته می‌شد تنها در نسخه بنزینی تنفس طبیعی و بنزینی توربو به بازار عرضهه می‌شود، اما حالا با آماده شدن نمونه نهایی توربو CNG، این خودرو در ماه‌های آینده توسط سازمان فروش ایران خودرو به فروش خواهد رسید.

آخرین اخبار منتشر شده درباره این خودرو نشان می‌دهد که سورن پلاس وارد فاز قیمت گذاری شده است. در آخرین نامه نگاری «شورای رقابت» با وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو، عنوان شده است که «سورن پلاس» وارد فرایند ارزش گذاری شده و بهای آن نیز به خودروساز اعلام گردیده است.

البته تاکنون ایران خودرو قیمت نهایی این خودرو را اعلام نکرده و مشخص نیست که این خودرو در چه سطح قیمتی عرضه می‌شود.

سورن MUX، سورن ELX، سورن ELX EF۷، سورن ELX EF۷ با استاندارد یورو۴، سورن ELX EF۷ توربو شارژر، سورن سال نسخه‌های فیس لیفت پیشین خودروی سمند هستند که تاکنون به بازار عرضه شده اند.
«سورن پلاس توربو»؛ محصول تازه نفس ایران خودرو

بررسی فنی و امکانات دو نسخه «سورن پلاس توربو»

براساس گزارش ها، «سورن پلاس توربو» نسخه‌ای از فیس لیفت سورن است که تولید آزمایشی آن آغاز شده و در حال حاضر نمونه اولیه آن با پلاک ملی در اختیار ترابری ایران خودرو است. سورن پلاس توربو نسبت به سورن توربو موجود در بازار، با بهبود عملکرد فنی همراه شده و سیستم اینترکولر و برنامه ریزی آن متحول گردیده است.
این خودرو با پیشرانه EF۷ توربو یا همان TC۷ توان تولید ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر دارد. در سورن پلاس توربو هم جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند. نکته مهم اینجاست که بازدهی و یکنواخت بودن عملکرد در این نمونه سورن به مراتب بهتر از سورن توربو فعلی خواهد بود.

آن طور که مشخص است، در سورن پلاس توربو کروز کنترل به صورت پایه نصب می‌شود و برخی اجزا مانند موکت کفپایی و دوخت دور فرمان، متفاوت از نمونه تنفس طبیعی انتخاب شده است. همچنین در کاسه چراغ‌های جلو خط کشی قرمز رنگ دیده می‌شود.

نسخه گازسوز از سورن پلاس همچنان در مراحل مهندسی و آزمایش به سر می‌برد و چند ماهی مانده است تا نسخه نهایی آن آماده عرضه شود. در سورن پلاس توربو دوگانه سوز از پیشرانه TC۷ پلاس (EF۷ توربو پلاس) استفاده شده و با همان حجم موتور، بازدهی به مراتب بهتری برای سورن پلاس فراهم گردیده است.
این پیشرانه به زمان بندی هوشمند سوپاپ‌های دوگانه مجهز است که نسبت به EF۷ و TC۷ معمولی، فناوری بهتری را دارد. سورن پلاس توربو CNG می‌تواند تا ۱۶۳ تا ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ تا ۲۵۰ نیوتن متر تولید کند که به مراتب قدرت بیشتری را نسبت به سایر محصولات ایران خودرو تحویل راننده می‌دهد.

در این خودرو شاهد هستیم که به خاطر ارتقای فناوری پیشرانه، مصرف بنزین سورن پلاس توربو CNG نسبت به نمونه ۱۵۰ اسب بخار حدود ۱ لیتر کاهش پیدا کرده و از طرفی با اعمال ضرایب تراکم جدید، هماهنگی بیشتری با بنزین‌های تولیدی دارد. همچنین با ارتقای سامانه خنکاری در سورن پلاس توربو CNG، عملکرد این خودرو در حالت استفاده از گاز طبیعی تایید شده و توانسته تا تست‌های دوام را پشت سر بگذارد.

یکی از تغییرات ساختاری در سورن پلاس توربو دوگانه سوز نسبت به سایر نسخه‌های سورن فیس لیفت، تغییر سینی عقب خودرو است.
مهندسان ایران خودرو سینی کف این خودرو را تغییر داده اند و مخزن گاز طبیعی ۱۲۰ کیلویی (منظور جرم خالص مخزن است و اشاره‌ای به حجم جایگیری گاز طبیعی نشده است) را زیر محوطه فضای بار و صندوق عقب قرار داده اند. با این کار فضای صندوق سورن پلاس توربو دوگانه سوز به مراتب بیشتر از حجم صندوق سایر خودرو‌های دوگانه سوز ایران خودرو است.

«سورن پلاس توربو»؛ محصول تازه نفس ایران خودرو
یکی دیگر از نکته‌های قابل توجه در خصوص این نسخه سورن پلاس، عملکرد اصلی آن با سوخت گاز طبیعی است. مهندسان ایران خودرو سورن پلاس توربو دوگانه سوز را به شکلی طراحی کرده اند که راننده بیشترین پیمایش را با گاز طبیعی داشته باشد.
با هر بار سوخت گیری کامل مخزن گاز سورن پلاس توربو CNG می‌تواند نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر را پیمود و برای همین حجم باک بنزین این خودرو نسبت به نمونه‌های تک سوز کاهش پیدا کرده است. به گفته مهندسان این شرکت، در سورن پلاس توربو CNG از باک بنزین ۱۰ یا ۳۰ لیتری استفاده خواهد شد.

سورن پلاس توربو دوگانه سوز در هر کیلومتر ۱۲۰ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند که به مراتب کمتر از سایر رقبا است. همچنین استاندارد آلایندگی پیشرانه TC۷ پلاس مطابق با یورو ۵ و یورو ۶ طراحی شده است. سورن پلاس توربو CNG این قابلیت را دارد تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹٫۷ ثانیه ثبت نماید و به سرعت فراتر از ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

این احتمال وجود دارد که جعبه دنده ۶ سرعته دستی ایران خودرو بر روی سورن پلاس توربو دوگانه سوز نصب شود. البته که فعلا تست‌های فنی این خودرو با جعبه دنده ۵ سرعته دستی انجام می‌شود و نمونه اولیه آن، با ظاهر قدیمی آماده تست‌های جاده‌ای شده است.

مشکلات سمند و فیست لیفت های آن

عموما فیس لیفت‌ها در سه گروه طراحی مجدد (Redesign)، تغییرات ظاهری عمده (Major Facelift) و جزئی (Minor Facelift) تقسیم بندی شده که قطعا ایران خودرو تنها در دسته آخر تخصص دارد.

اما کارشناسان حوزه خودرو می‌گویند واقعیت این است که سمند خود بر پایه پژو ۴۰۵ ساخته شده و در واقع بر روی شاسی و پلتفرم این خودرو سوار است. با توجه به مشکلاتی فراوانی که دامنگیر نسخه‌ها و فیس لیفت‌های متفاوت این خودرو شده دیگر تغییرات جزئی کارساز نبوده و احتمالا ایران خودرو تنها با طراحی مجدد می‌تواند از این مشکلات رهایی پیدا کند.

آن‌ها معتقدند که تغییرات جزئی و عرضه فیس لیفت‌های متنوع نمی‌تواند مشکلات فراوان سدان ملی را حل کند. خطوط و فرم کلی بدنه سمند قدیمی شده و احتیاج به نسلی جدید دارد.

این دسته از کارشناسان می‌گویند که نقاط کور خودرو به همراه ستون‌های نسبتا پهن، صندلی‌های نامناسب، صدای بالای موتور، مصرف بالای سوخت و وضعیت نه چندان مناسب سیستم تعلیق و کمک فنر‌ها تنها گوشه‌ای از مشکلات سمند است که مصرف کنندگان به ستوه درآورده است.

آن‌ها یادآور شده اند که یکی از عمده نقاط ضعف تقریبا تمامی خودرو‌های ایرانی کیفیت و ایمنی پایین آن هاست. ایران خودرو می‌تواند با طراحی مجدد یک مدل ایده آل یا به عبارت دیگر عرضه خودرویی بر روی یک پلتفرم بهتر با این چالش قدیمی و پیچیده مبارزه کرده و سیل عظیمی از مشتریان جدید را به سمت خود روانه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور