مطالعات حصار تاریخی ناصری تهران آغاز شد


مطالعات حصار تاریخی ناصری تهران آغاز شد

تهران- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد که مطالعات حصار تاریخی ناصری با جذب اعتبارات اولیه آغاز به کار کرد.

مرتضی ادیب زاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در فاز نخست این فعالیت مطالعاتی، شناسایی و جانمایی آثار واجد ارزش و ثبتی بر روی نقشه‌های شهری و تدقیق مختصات آنها مورد تاکید قرار می گیرد.

وی ادامه داد: محدوده این بافت بسیار گسترده بوده که تکمیل آن نیازمند جذب اعتبارات بیشتر خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی استان تهران خاطر نشان کرد: انجام مطالعات بافت تاریخی به منظور تعیین و پیشنهاد ضوابط حفاظتی اختصاصی بافت تاریخی صورت می‌گیرد که در روند رو به رشد توسعه شهری اقدامی در راستای حفظ ارزش های تاریخی شهر تهران بوده و حفاظت آثار معماری ارزشمند را مورد تاکید قرار خواهد داد.

به گفته وی حصار ناصری از غرب به خیابان کارگر، شرق خیابان ۱۷ شهریور، جنوب خیابان شوش و شمال آن به خیابان انقلاب می‌رسد.

مطالعات حصار تاریخی ناصری تهران آغاز شد

حصار ناصری بافت تاریخی تهران قدیم است که در زمان ناصر الدین شاه دور تهران کشیده شده‌بود که ۱۲ دروازه داشت. این حصار در دوره پهلوی اول تخریب شده و مناطق ۱۲ و ۱۱ تهران را در برمی‌گیرد.

ادیب زاده همچنین از تعیین حریم ۳ تپه تاریخی استان اشاره کرد و گفت: تپه های تاریخی مافین آباد و واوان در شهرستان اسلامشهر و تپه تنگل خانه در منطقه لواسان شهرستان شمیرانات در این پروژه تعیین حریم می شود.

به گفته ادیب زاده تاکنون کار نقشه برداری و مطالعه میدانی در این محوطه های باستانی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله ویرایش نهایی نقشه ها هستیم تا پس از از اخذ تاییدیه های لازم در شورای ملی ثبت و حریم مطرح و به تصویب برسد، افزود: توسعه شهری و روستایی در بعضی موارد منظر بصری و حتی ساختار یک اثر و محوطه تاریخی را تهدید می کند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران اظهار کرد که به منظور جلوگیری از این خطرات و تهدید های احتمالی و همچنین جلوگیری از هر گونه دخل و تصرف در محدوده آثار تاریخی، این سه تپه باستانی تعیین حریم می شود.

استان تهران دارای ۲۴۰۰ اثر ارزشمند است که از این تعداد ۴۰۰ مورد آن ثبت ملی شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی