پاییز سخت برای اروپا؛ کرونا خزان ندارد


پاییز سخت برای اروپا؛ کرونا خزان ندارد

تهران – ایرنا – فصل بی پایان کرونا در اروپا در حالی ادامه دارد که روند صعودی شمار مبتلایان به کووید-19 در برخی کشورهای قاره سبز به ویژه در آستانه فصل سرد، زنگ خطرها را به صدا در آورده و از پاییز و زمستانی سخت خبر می‌دهد.

به گزارش ایرنا با گذشت ماه‌ها از ثبت نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در قاره سبز و نوسان تدابیر کرونایی در این کشورها هم‌پای فراز و فرود آمار مبتلایان و جانباختگان این بیماری، از اعمال و لغو شرایط قرنطینه و محدودیت ترددها، تعطیلی سراسری و از سرگیری فعالیت کسب و کارها، مراکز آموزشی و مدارس، بازگشایی مرزها و ممنوعیت سفر به کشورهای همسایه گرفته تا تجمع شهروندان در اعتراض به اقدامات سختگیرانه دولت‌ها، اجباری شدن ماسک و تعیین جریمه‌های سنگین، به زعم کارشناسان نه تنها شیوع ویروس کرونا در این قاره خیال توقف ندارد بلکه زنگ خطرها از پاییز و زمستانی سخت را به همگان هشدار می‌دهد.

بر اساس تارنمای «وردو میترز» بعد از روسیه با ثبت بیش از یک میلیون و ۶۲ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان به ترتیب با ثبت بیش از ۵۷۶ هزار، ۳۸۱ هزار، ۳۶۸ هزار، ۲۸۷ هزار و ۲۶۱ هزار مورد ابتلا به بیماری همه‌گیر در جایگاه پنج کشور نخست اروپایی در فهرست جهانی قرار دارند.

پاییز سخت برای اروپا؛ کرونا خزان ندارد

روند صعودی شمار مبتلایان در قاره اروپا در حالی ادامه دارد که به زعم برخی کارشناسان، افزایش آزمایش‌های تشخیص بیماری نسبت به موج نخست شیوع بیماری و عدم آمادگی کشورها خود یکی از عوامل این آمار فزاینده به شمار می‌رود.

رکورد شمار مبتلایان روزانه به ویروس کرونا با گزارش روز جمعه (۲۱ شهریور) وزارت بهداشت اسپانیا مبنی بر ثبت ۱۲ هزار مورد ابتلای جدید به بیماری همه‌گیر در این کشور شکسته شد.

شرایط در فرانسه، همسایه شمالی اسپانیا نیز بی شباهت به آن نیست؛ به طوری که آمارها در فرانسه نیز حکایت از ثبت بالاترین آمار مبتلایان از زمان لغو شرایط قرنطینه و محدودیت‌ها در این کشور دارد. آمار روزانه مبتلایان به کرونا در فرانسه از ابتدای شیوع این ویروس، روز شنبه (۲۲ شهریور) به رقم بی سابقه ۱۰ هزار و ۵۶۱ نفر رسید. «ژان کاستکس» نخست وزیر فرانسه با هشدار از اینکه شرایط به وضوح رو به وخامت است، از تشدید زودهنگام محدودیت‌ها در برخی ایالت‌ها خبر داد.

پاییز سخت برای اروپا؛ کرونا خزان ندارد

در انگلیس نیز با وجود وضع محدودیت‌ها و ممنوعیت تجمع بیش از شش نفر در فضاهای داخلی و فضای باز، شمار موارد ابتلا به عدد روزانه بیش از سه هزار نفر رسیده است. شرایط در انگلیس درحالی به زعم برخی کارشناسان در آستانه خارج شدن از کنترل است که روز شنبه (۲۲ شهریور) صدها تن از کارکنان وزارت بهداشت انگلیس که در خط مقدم مقابله با کرونا در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های این کشور فعالیت می‌کنند، در اعتراض به ناسپاسی دولت جانسون و مخالفت با افزایش ۱۵ درصدی حقوق آنان در لندن دست به تظاهرات زدند.

«سباستین کورز» وزیر خارجه اتریش نیز با اشاره به افزایش سطح آمار مبتلایان به ویروس کرونا به آمارهای مشابه ماه مارس (اسفند- فروردین) اعلام کرد ماه‌های دشوار و پاییز و زمستانی سخت در پیش است. این مقام ارشد اتریش گفت: آنچه اکنون در حال تجربه کردن هستیم، آغاز موج دوم بیماری است و به زودی شاهد روزانه هزار مورد ابتلا خواهیم بود. نگرانی مقامات اتریش نسبت به شرایط گسترش ویروس کرونا در حالی ادامه دارد که استفاده اجباری ماسک در اماکن عمومی از تدابیر تازه مقابله با بیماری همه‌گیر در این کشور است.

«آدام وجتک» وزیر بهداشت جمهوری چک به دنبال اعلام یکهزار و ۵۴۱ بیمار جدید کووید-۱۹ در روز شنبه اعلام کرد هیچکس انتظار چنین آمار بالایی را نداشت.

میانگین یکهزار و ۷۰۰ نفره شمار موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در آلمان اگر چه با هفت هزار مبتلا در دوره پیک بیماری فاصله زیادی دارد اما تجمع‌های اعتراضی روزهای اخیر شهروندان آلمانی در مخالفت با محدودیت‌های کرونایی به چالش مضاعف در این کشور تبدیل شده است.

پاییز سخت برای اروپا؛ کرونا خزان ندارد

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت ایتالیا، روند رشد بیماری در این کشور در مقایسه با موج نخست شیوع ویروس، چندان نگران کننده نیست؛ به طوری که ثبت یکهزار و ۵۰۰ بیمار جدید در یک روز با رقم شش هزار و ۵۵۷ مورد ابتلای جدید در ماه مارس، فاصله زیادی دارد. با این حال شرایط در شهرهای لومباردیا و رم همچنان وخیم تر است.

اگرچه شواهد حاکی از کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا در برخی کشورهای اروپا نسبت به ماه‌های ابتدایی از زمان آغاز اپیدمی است، اما به دنبال بازگشایی مدارس و مشاغل نگرانی‌ها از موج جدید ابتلا در این قاره بیش از پیش شده است. با این حال «کارل لایترباخ» از سیاستمداران بخش بهداشت حزب سوسیال دموکرات آلمان پیش‌بینی کرده است که شرایط کرونا در اروپا به‌زودی بدتر از آمریکا می‌شود. آمریکا همچنان با ثبت بیش از شش میلیون و ۷۰۸ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه نخستین کشور درگیر به این بیماری در فهرست جهانی قرار دارد.

شرایط در آمریکا در حالی رو به وخامت است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور روز پنج‌شنبه بدون دلیل خاصی در سخنانی در برابر خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا در برخورد با کرونا خیلی بهتر از اتحادیه اروپا عمل کرده است.

پاییز سخت برای اروپا؛ کرونا خزان ندارد

«سالوادور ایا» وزیر بهداشت اسپانیا در واکنش به اظهار نظر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا خیلی بهتر از اروپا و اسپانیا در برخورد با ویروس کرونا عمل کرده است، گفت: هیچ کس در موقعیتی نیست که درس خوبی به بقیه بدهد و با کمال احترام به ملت آمریکا این مسئله حداقل برای رئیس جمهوری فعلی آمریکا صدق می‌کند.

گسترش ویروس کرونا در اروپا همچون سایر نقاط جهان در حالی با قدرت و در جریان مخالف خواست کشورها ادامه دارد که هر یک از دولت ها فراخور شرایط مقتضی و امکانات موجود در کشور می بایست نسبت به مقابله هر چه بهتر با این ویروس ناشناخته اقدام کرده و مقایسه های بین المللی را تنها در جهت کسب تجربه به کار گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !